Låt Den Rätte Komma In

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Läste precis ut boken Låt Den Rätte Komma in, skriven av John Ajvide Lindqvist.
Riktigt bra bok måste jag säga! Inte så mycket skräck för att vara en skräckis men den var riktigt bra ändå. Ska ge mig på att läsa Hanteringen Av Odöda av samma författare nu, får se om den är lika bra den, och sedan blir det Pappersväggar.
Men jag tänkte att ni skulle tipsa om andra bra skräckis-böcker. Ös på bara, måste ha något att läsa på jobbet ;)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag började med den där Hantering av Odöda igår, vet inte vad man ska säga ännu. Förstår inte konceptet med skräckböcker riktigt heller, det är det jag vill lära mig. Det är ju inte direkt så att om någon kör en "Buhuuuu" så hoppar man till, som man kan göra på film.

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Markus skrev:
2450232 Jag började med den där Hantering av Odöda igår, vet inte vad man ska säga ännu. Förstår inte konceptet med skräckböcker riktigt heller, det är det jag vill lära mig. Det är ju inte direkt så att om någon kör en "Buhuuuu" så hoppar man till, som man kan göra på film.

Neeh, det är ju lite svårt. Men oftast kallas det väl skräck så fort det är lite onaturliga saker med i boken, zombies till exempel. Ska ge mig på den nu så får vi se hur den är.

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Tack för tipset, har funderat på att köpa just dom böckerna. Bara att slå till alltså.
Annars är ju Dean Koontz en författare som håller!!

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Markus skrev:
2450232 Jag började med den där Hantering av Odöda igår, vet inte vad man ska säga ännu. Förstår inte konceptet med skräckböcker riktigt heller, det är det jag vill lära mig. Det är ju inte direkt så att om någon kör en "Buhuuuu" så hoppar man till, som man kan göra på film.

Jag har läst båda 2. Och jag måste nog säga att "Låt den rätte komma in" är bättre" den är riktigt jävla bra.

"Hanteringen av odöda" är ...ja vad ska man säga, osannolik och skum. :va

Men skriv vad ni tyckte sen, kan va kul att höra andras åsikter.

Man kan inte riktigt jämföra Koontz böcker med dessa, tycker inte jag i alla fall.

//Bokmalen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Madhonda skrev:
2450431 Jag har läst båda 2. Och jag måste nog säga att "Låt den rätte komma in" är bättre" den är riktigt jävla bra.

"Hanteringen av odöda" är ...ja vad ska man säga, osannolik och skum. :va

Fan också, jag stod och valde hur länge som helst. :mad:
Men det vart ändå 7 pocketar, nu är det höst. :banana

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
2450450 Fan också, jag stod och valde hur länge som helst. :mad:

En annorlunda och lite creepy bok är Blindheten av José Saramago. :tummenupp

Edit1:
Vi borde egentligen ha en "varning för"-tråd så mans lipper springa på riktigt dåliga böcker...
Som Noshörningen av Colin Forbes och "I månens sken" av Koontz som jag läser nu.

(Ja, jag har plöjt en del Koontz men denna gång är jag besviken trots att mina förväntningar på hans böcker är lika höga som på en McD-måltid)

Last edited:

Da bitch

Jag är inte dum... bara blondin!
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
hojlös... :(
korvgubbe skrev:
2450458 En annorlunda och lite creepy bok är Blindheten av José Saramago. :tummenupp

Edit1:
Vi borde egentligen ha en "varning för"-tråd så mans lipper springa på riktigt dåliga böcker...
Som Noshörningen av Colin Forbes och "I månens sken" av Koontz som jag läser nu.

(Ja, jag har plöjt en del Koontz men denna gång är jag besviken trots att mina förväntningar på hans böcker är lika höga som på en McD-måltid)

Håller med om "i månen sken" den är aptråkig... då gillar jag "Vakande ögon" bättre.. Skrämmande inblickar i hur hemska och sjuka människor kan vara...

Sen har jag nyligt läst "Historikern" av Elisabet Kostova, gillar man Da Vinci koden så är den här nått att läsa.. men lite lättare skulle jag säga... Inte skräck direkt, men väl lite "mystik"... :)

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
2450450 Fan också, jag stod och valde hur länge som helst. :mad:

Vilka köpte du mer?? Några tips kanske!! :)

Jag måste alltid ha minst 4-5 böcker på lager..så att man har lite att välja på när boken man läser tar slut. Och det gör den fortare än kvickt.

Har kommit på att jag inte "läser" böcker utan jag lixom "slukar" dom. Ibland plöjer jag typ 2-3 böcker i veckan, lite beroende på textstorlek o så.

Att läsa (tycker jag dårå) är fan så mycket mer underhållande än att glo på dumTVprogram och det är sådana det visas mest av. :rolleyes:

//M

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Hmmm, när jag läste som mest under skolan så kunde jag plöja igenom en bok på en dag. Bara läsa oavbrutet tills ögonen inte längre gick att hålla öppna. Har en sådan där fin samlingsvolym av "liftarens guide till galaxen"-trilogin på fyra böcker. Lästa igen 2.5 av dom på 8h. Var hemma och förkyld eller nått sådant och bara plöjde på. Synd att man inte har tid till sådant numera :/

hannibal

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2005
Hoj
Hemligt tills vidare
Håller påa ttt läsa Låt den rätta komma in just nu, måst säga att den är riktigt obehaglig stundtals rent av äcklig. men den är riktigt bra å bra skriven

Hinkas

Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Madhonda skrev:
2453125 Med vad är du så bissy nu för tiden då, att du inte hinner läsa.!!?? :tungan

Man jobbar och har blivit husägare... Då har man inte lika mycket tid över som när man gick i skolan... Men får väl försöka bli bättre på det, bitvis är det ju riktigt lugnt på jobbet och då kan man passa på att läsa lite.

hannibal skrev:
2453727 Håller påa ttt läsa Låt den rätta komma in just nu, måst säga att den är riktigt obehaglig stundtals rent av äcklig. men den är riktigt bra å bra skriven

Ja, det var ett stycke som jag tyckte var en aning äckligt faktiskt, men sedan finns det ju en del saker man fnissar lite åt också :D

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för tipset, jag ska genast till bokhandeln och köpa den! Jag har läst alla alster av Dean Koontz och gillar hans stil även om det ibland blir lite för naivt och lättläst då jag inte gillar böcker som riktar sig till de som har svårt att läsa eller vad man ska säga. Därför hatade (nästan iaf) Da vinci-koden, det var som att läsa en barnbok :mad:
Senast läste jag Juryn, en gammal bok men som jag fortfarande inte hade läst. Inte min stil men det var det enda jag hade att läsa just då och det fick duga som toalett-lektyr :D
Den enda nackdelen med att gilla att läsa är att det är så satans dyrt med böcker :( 200:- är ju inget ovanligt direkt, men å andra sidan så tankar man hem dvd-filmerna och då kan man ändå köpa böcker...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Madhonda skrev:
2452918 Vilka köpte du mer?? Några tips kanske!! :)

Jag måste alltid ha minst 4-5 böcker på lager..så att man har lite att välja på när boken man läser tar slut. Och det gör den fortare än kvickt.

Ja, alltså om man bara har en bok så känns det ju som man blir nästan tvingad att läsa just den, hur kul är det? :brynad

Dessa köpte jag:
John Grisham - Domarens Brev
John Grisham - Coachen
Stephen King - Om en Buick 8
John Ajvide Lindkvist - Hanteringen av Odöda
Jeffrey Deaver - Stenapan
Nora Roberts - Flammande Skyar
Stephen Horn - Till Hennes Försvar

Bonusböcker på hyllan som inte är avklarade än:
Giles Blunt - Schamanen
Gellert Tamas - Lasermannen
Leif GW Person - En annan tid, ett annat liv

Vad tycks, kan döda ett par regniga dar va?

Madhonda

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Markus skrev:
2454791 Vad tycks, kan döda ett par regniga dar va?

Det va en redig bokhög du hade där. :tummenupp

Hmm...men "Flammande skyar" du vet att det är lite kärleksromanstjafs i den va..!? För all del är det en hyffsat bra story, om man har lite överseende med amerikansk lovey lovey. :tungan

Jag hittade förresten denna http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137127721 vad tror du?? Det verkar vara någonting att fördriva höstmörkret med.

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Boken jag håller på att plöja mig igenom just nu kan jag verkligen rekommendera: "American Gods" av Neil Gaiman.
Vet inte om den är utgiven på svenska än, fast det är inte svårare engelska än att man klarar av den på orginalspråk heller.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Madhonda skrev:
2455770 Det va en redig bokhög du hade där. :tummenupp

Hmm...men "Flammande skyar" du vet att det är lite kärleksromanstjafs i den va..!? För all del är det en hyffsat bra story, om man har lite överseende med amerikansk lovey lovey. :tungan

Jag hittade förresten denna http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9137127721 vad tror du?? Det verkar vara någonting att fördriva höstmörkret med.

Kärleksstory? :mad: Jag trodde det var en deckare, men jag läser aldrig klart på baksidan för det förstör så mycket av läsningen. Har du läst den?

Det är en massa böcker via den där länken, vilken menar du? :confused:

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...