Lödproblem.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Min lödkolv har börjat trilskas lite.

Det är en gammal Weller på 25W eller något. Problemet är att man får värma i all oändlighet för att materialet ska bli nog varmt för att man ska kunna löda. Man får värma så länge att isoleringen på en sladd börjar bli mjuk och ibland även smälta innan det går att löda fast den i vad man nu vill löda fast den i.

Är det lödkolven som är gammal och sliten efter sisådär 15år eller är det jag som har blivit en klant på att löda på äldre dagar? :va

Min lödkolv har börjat trilskas lite.

Det är en gammal Weller på 25W eller något. Problemet är att man får värma i all oändlighet för att materialet ska bli nog varmt för att man ska kunna löda. Man får värma så länge att isoleringen på en sladd börjar bli mjuk och ibland även smälta innan det går att löda fast den i vad man nu vill löda fast den i.

Är det lödkolven som är gammal och sliten efter sisådär 15år eller är det jag som har blivit en klant på att löda på äldre dagar? :va

Det är tennet nuförtiden som suger getpung.

Värme får du ju uppenbarligen, men modernt tenn har en smältpunkt som är betydligt högre.

jävla skilldnad på lödten o lödten idag, inte direkt meningen att smällta sladdarna man ska löda;)

Fan va bra, jag trodde jag blivit åt helvete kass på lödning jag me, kan alltså skylla på lödtennet då :D

Japp, det nya "miljövänliga" blyfria tennet är rent värdelöst, speciellt om man ska löda känsliga komponenter.

Lyckligtvis har jag kvar en rulle gammeldags giftigt tenn som (nästan) smälter mellan fingrarna.

Det moderna tennet drar inte upp i lödflätor lika bra heller, ett h-vete om man måste löda loss något

byt ändan på din lödkolv till en modell mindre så underlättar det lite!
Ett annat tips är att förtenna ändarna minimalt före lödningen och sammanfoga lödningarna med en liten "uppvärmning" och tillsätt tenn vid behov!

Vad är det som ska lödas?
Högtalarkablar. Började prova med kabel på 4mm2. Det var totalt dödfött. På 0,75mm2 fungerade det hjälpligt, och lite krympslang fick ersätta smält plast.

Hur ser spetsen ut? Är pläteringen sliten är det svårt att väta spetsen och du får dålig värmeledning.

Som andra sagt: blyfritt lod kräver högre temperatur, köp vanligt 60/40 och använd ev. extra fluss om det är oxiderat.
http://www.electrokit.com/lodtenn.c242
Spetsen har i stort sett ingen plätering kvar. Det är mest ren koppar på den. Tyvärr går den inte att byta heller. Jag försökte göra det en gång men då gick skruven av.

Och det är tyvärr inte så lätt som att jag har blyfritt lod. Jag har en gammal rulle på 1lb flussfylld 0,8mm-tråd som består av 62% tenn, 36% bly och 2% silver.

Då förstår jag att det går dåligt att löda, släng den där lödkolven (eller använd den som glödritningspenna) och köp en ny på runt 40-50W om du bara löder kablar.

Högtalarkablar. Började prova med kabel på 4mm2. Det var totalt dödfött. På 0,75mm2 fungerade det hjälpligt, och lite krympslang fick ersätta smält plast.
Du råkar inte ha en kabel som har alla trådar är lackade skilt för sig? den är för jävlig att löda...Vissa hörlurar har ex. sådan kabel.

Spetsen har i stort sett ingen plätering kvar. Det är mest ren koppar på den. Tyvärr går den inte att byta heller. Jag försökte göra det en gång men då gick skruven av.
Då är det nog dags att köpa en ny lödkolv!

Lycka till!

Då förstår jag att det går dåligt att löda, släng den där lödkolven (eller använd den som glödritningspenna) och köp en ny på runt 40-50W om du bara löder kablar.

Stämmer. Du behöver mer effekt. Minst 50W.
Ska du löda fast kablarna i några biffiga kontaktdon som tar tid att värma upp?
De flesta herrbutiker har halvbra elektroniskt temperaturreglerade lödstationer på ca 50W för ca en femhundring.
Köpa till några extra lödspetsar i olika storlekar är bra.

bara nyfiken men du lägger väl lite tenn på spetsen innan du sen sätter spetsen mot kabeln?

Det bidde ny lödkolv. En lödstation av billig modell från Kjell&Co.

Behöver egentligen inte mer effekt för att löda kablar, men du behöver en klämma eller nått som avleder värmen från att försvinna ut i kabeln.

Det bidde ny lödkolv. En lödstation av billig modell från Kjell&Co.

En sån här eller?
analog-lodstation-48w.jpg

Vill du att värmen ska hoppa över till kabeln bra ska du använda en platt och så bred spets som du får plats med.

Sån här är också VÄLDIGT bra att ha, och räcker normalt minst en livstid.

Det där vill jag gärna ha en förklaring av. :)

När man löder gör man lödstället varmt.
Ofta har man saker i närheten som inte bör bli så varma. (Tex många plaster. Tex isolering.)
Kyler man prylarna som inte bör bli så varma så blir de inte lika varma.
Ett annat sätt att göra så att omgivningen inte blir så varm är att tillföra värmeenergin snabbt,
dvs med hög effekt.

Om stekpannan är väldigt varm blir hamburgaren bränd på ytan fast den fortfarande är röd inuti.
Är stekpannan inte lika varm blir hamburgaren genomstekt innan den blir bränd på ytan, typ.

En klämma eller nåt kan göra att ett ställe som inte bör bli varmt tar längre tid att värma upp.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick