Löner? ???

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
Hej...
Jag jobbar idag som drifttekniker på en petrokemiskfabrik och tjänar ca 32000 +3skifts ob...
Nu är det så att jag sökt ett nytt jobb där jag kommer att jobba 2 skift på en stationär stenkross..
Nu till min fråga jag blev erbjuden 26500kr i grund plus skift men är det en bra lön?

Fördelen med det nya jobbet är att jag slipper jobba natt och helger

Så snälla hjälp mig

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Slår man in lönerna på rakna.net så får du dessa resultat (utifrån den församlingen jag tillhör hehe, och ej medlem i svenska kyrkan, och 2016 som inkomstår)

32 000 = 24 086 efter skatt
26 500 = 20 272 efter skatt
24 086 - 20 272 = 3814 kr mindre i månaden.

3814 * 12 månader = 45 768 kr mindre om året.

Men att slippa natt och helger kan vara värt väldigt mycket, men det är en subjektiv bedömning för varje enskild individ att ta. Likaså nuvarande gentemot tänkta arbetsuppgifter (och kollegor, chefer osv.).

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tja, du kommer ju inte slita ut dig där heller och slipper brinna upp...

Men låter som en normal lön för driftpersonal.

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
Väg in allt i kalkylen typ resor och annat. Jag hade tagit jobbet. Fy fan för nattjobb. Dessutom är det manligt att köra stenkross :yoparty

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650
Dammlunga?

Förr fanns det en jättetråd med en poll om löneläget och liknande diskussioner på SH. Har dock inte sett den på länge.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Dammlunga?

Förr fanns det en jättetråd med en poll om löneläget och liknande diskussioner på SH. Har dock inte sett den på länge.

Man jobbar ju inte på krossen när den går oftast utan man sitter i en maskin med ganska bra förarmiljö om det är nån nyare. Har man nyare bil är det inte roligt att jobba där det finns stenkrossar däremot. Jag jobbade på ett asfaltsverk förut som stod i en bergtäkt och låg vinden fel fick man köra vindrutetorkarna för att få bort allt damm. Alla filter sätter igen på en gång och lacken blir förstörd. Kanske ingen dealbreaker för att ta jobbet men har man en fin bil så är det inte kul. 26500kr låter som normal lön för krossmaskinist.

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Man jobbar ju inte på krossen när den går oftast utan man sitter i en maskin med ganska bra förarmiljö om det är nån nyare. Har man nyare bil är det inte roligt att jobba där det finns stenkrossar däremot. Jag jobbade på ett asfaltsverk förut som stod i en bergtäkt och låg vinden fel fick man köra vindrutetorkarna för att få bort allt damm. Alla filter sätter igen på en gång och lacken blir förstörd. Kanske ingen dealbreaker för att ta jobbet men har man en fin bil så är det inte kul. 26500kr låter som normal lön för krossmaskinist.

Jag hade ett jobb med liknande parkeringsmiljö för överjävligt många år sen, typ 20 eller nåt. Redan då som ung och korkad så räknade jag ganska snabbt ut att ett lättvikts bilöverdrag var en bra investering. Tog 40 sekunder att dra på.

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Hoj
KTM 1290R 2016
Nej det är ingen bra lön, En drifttekniker värme/vatten/styr och regler stora undercentraler, ligger på 32-36 tusen i månaden, grabbarna på Fortum har ännu mera... Men visst för att jobba på en stenkross så är det väll ok, om du är en riktig drifttekniker varför inte söka som det dom flesta jobben är 7-16 inom det området.

Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Svetsare, så jag får ut mellan 25-40 loppor i månaden. Men det går varken att köpa ny rygg, knän eller ögon.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!