Lördags(o)tur

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Uttråkad på jobbet och skriver några rader om hur oväntat en lördagstur kan bli.

Jag och polaren skulle ut på en eftermiddagstur runt Vaxholm, Värmdö och Nacka, vi har inte hunnit åka ihop på hela sommaren så såg fram emot lite sightseeing...

Efter en stressad förmiddag möter jag, 2 timmar sen, upp polaren i Roslagstull och vi drar iväg upp norrut mot Vaxholm.

Strax innan Roslags Näsby vinglar polaren förbi och drar in på Shell(?) macken. Han förklarar att mitt bakdäck såg lite pösigt ut och tyckte vi skulle pumpa upp däcken litet. Han börjar, och precis när han e klar så svänger en orange VW-buss upp bredvid oss och ut flyger en småstressad snubbe från Lettland och på skönt bruten engelska frågar efter vägen till Frihamnen. Efter att han förklarat att han måste vara där om 30 minuter så erbjuder vi att eskortera honom dit.

Vi gasar iväg in mot stan och ligger skönt i vänsterfil när jag som sist i kortegen (polaren fram med folkan emellan) ser en målad polisbil 5 meter bakom mig. Eftersom det gick lite fortare än vad det borde så trodde jag ärligt att det var kört och svänger in i högerfil. Tack och lov så hade polisen annat att göra och drog vidare :tummenupp

Väl framme i Frihamnen visar det sig att båten går om en kvart och lastningen var duktigt avslutad. Lite surt när man ansträngt sig men vi körde iväg honom till Estlandsfärjan istället så han kom iväg ändå.

Åkte direkt till närmaste mack för att kolla bakdäcket som började kännas lite väl sunkigt. Med luftklockan i handen så fick jag en rejäl chock: 0,4 bar i bakdäcket?!!!

En snabb koll visade att ett litet jäkla stift satt sig i däcket med en finfin pyspunka till resultat. Så i helgen blir det till att köpa nya däck, jag som tänkte klara mig ända till sommaren på de som satt på. Skit.

Är mest förvånad över att det gått så pass bra som det gjort att köra på ett nästan tomt däck.

Såja, tillbaks till jobbet.

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Åj åj vicken otur....På franska revolutionen högg dom huvet av folk! :)

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Hoj
brittisk trepip
Pyspunka skapad av vasst föremål typ spik/skruv går att laga på bra sätt. Utan att ens ta av däcket. http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=21431 tror det finns även på biltema.

edit:Hände mig i början på säsongen i mitt då ~50mil gamla backdäck. Har testat i alla hastigheter upp till varvstopp på 6an, ca 600 mil utan problem.

mvh

Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Pyspunka skapad av vasst föremål typ spik/skruv går att laga på bra sätt. Utan att ens ta av däcket. http://www.lellesmcdelar.se/product_info.php?products_id=21431 tror det finns även på biltema.

edit:Hände mig i början på säsongen i mitt då ~50mil gamla backdäck. Har testat i alla hastigheter upp till varvstopp på 6an, ca 600 mil utan problem.

mvh

Det finns bättre alternativ som ser ut som en svamp som man trycker i från insidan.

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Åj åj vicken otur....På franska revolutionen högg dom huvet av folk! :)

Jag fick smutsiga händer när jag pumpade däcken också och när jag skulle handla rysk kaviar så skar jag mig på en bunt 1000-kronorssedlar. Sen slog jag i foten i en guldtacka utanför porten. Mycket otur i lördags :tuttar

mvh

Har blivit hål på två ställen, ser ut som en stor häftklammer som satt sig i däcket. Har ju rullat 1350 mil på dessa däck så tänkte att det skulle vara dags men det tar emot att pynta över 3000 för nya sulor nu på hösten. Ifs har dom 25% rabatt på sulor och montering på mcvaruhuset till helgen. Får beslutsångest.

Det finns bättre alternativ som ser ut som en svamp som man trycker i från insidan.

Har du någon länk/namn på dem? Men då måste man väl kränga av däcket för att montera? Är det något som jag borde försöka mig på som mekar under bar himmel?

Last edited:

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
Jorå, det går o köra med tomt bakdäck. 180 blås i danderydskurvan.. vinglade lite. när jag saktade ner va det inge roligt. Då simmade den fram o tebax i filen

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det bästa för så små hål är ju däcklagning på burk, du behöver inte göra någon åverkan på däcket, så det finns ingen risk att det blir ett större problem framöver. (Jag har själv åkt med det länge och aktivt, jag vet också andra som åkt med det flera tusen mil utan några problem)
Finns på alla mackar :tummenupp

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Var på biltema och testade deras lagningskit på en av våra hojar.
Mest för att testa om det funkar.. och det gör det!
Kört över 200 mil på det lagade däcket utan att behöva pumpa det.

Om du vill slippa utgiften för nya däck nu... Så rekomenderar jag dig att testa biltemas repsats....

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Stommen i mc-däck är riktigt stadiga så på utsidan behöver det inte se
så pafft ut trots att det är näst intill tomt :)

Benevolensky

Screw you guys.
Gick med
18 Aug 2009
Hoj
CBF600SA
Blev nya sulor fram och bak... Bakdäcket sjöng på sista refrängen och tyckte jag kunde kosta på mig lite lyx.

Men som vitt pulver i brevet på posten så tog det bara en vecka innan en 3 tumsspik hittade ett nytt hem i det NYA bakdäcket :huvet

Tack och lov så hade den inte gått igenom utan bara drygt en centimeter av spiken hade gått in och resten vikt sig snyggt, ungefär som när en 6-åring ska hjälpa pappa snickra ny altan. Drog ut den ganska enkelt och trycket verkar hålla.

Fråga: Borde jag vara orolig för att däcket blivit känsligt på något vis pga detta?

e-Lindén

Fixar och donar
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
Yamaha R1 -07
är det inte ungefär sådana man ska ha till pluggning av sådan punka?

173.jpg

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping