Lös eker

Karkebo122

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2024
Hoj
Yamaha XT125K 1983
Tja! Har en fälg där en eker rostat fast i nippeln, det går därför inte att spänna den (dock så går det att lossa) så den är lös, alla andra ekrar är spända. Nu till min fråga, ska sälja hojen nästa vecka, kommer detta märkas vid provkörning? Om inte, hur lång tid tar det innan det börjar bli problem? Vill bara få bort den från garaget och har ingen energi för mer mekning.

Om jag nu måste åtgärda detta, vad är era bästa tips? Fick tips om att jag skulle ta bort däcket och smörja nån bricka inuti eller värma med gas, hur svårt är det att ta bort och lägga på däck och slang? Går det att göra på en arbetsbänk med vanligt däckjärn?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Värme så använder jag inget kraftigare än varmluftpistolen till nipplarna. Sedan 5:56 och/eller i värsta fall rostlösare. Men om du sprayar med rostlösare så tänk på att rengöra och smörja efteråt så den inte ligger kvar och fräter och ser till att det rostar fast igen.

Mrn om nu nippeln går att lossa så vill jag säga att du redan är du på god väg, bara att smörja och dra den fram och tillbaka så många gånger det behövs.

Ja har börjat fetta in nipplarna om jag har lös dom, vet inte om det hjälper men det hjälper ju på alla andra ställen där man vill undvika att det ska rosta fast.

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!