Lös styrstångsmutter på R1 - 09

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
13060021.jpg

Ska ta en tur på hojen och ser DETTA. Styrstångsmuttern sitter rejält lös (ingängad max 2-3 varv, sedan hade den ramlat av. Fotot visar hur det såg ut när jag såg det)

Senaste turen var för ett par dagar sedan, kommer inte ihåg att jag märkte något speciellt konstigt då. Borde absolut ha märkt det när jag kom hem och plockade ur nyckeln. Jag menar att nu såg jag ju det på 2 meters avstånd att inte allt stod rätt till.

Har jag en ovän som har smugit sig in i garaget och saboterat ?

Har den kunnat gänga ur sig själv under ett tag utan att jag som förare märker detta ? (Borde ju rimligtvis gett NÅGON typ av symptom att köra med helt lös styrstångsmutter)

Den skall ju ändå dras med 113 nm så det är ju inget man bara lossar "sådär"

Inget konstigt alls på muttern, inga märken överhuvudtaget. Service och underhåll sköter jag om själv men jag medger att jag aldrig kontrollerat styrstångsmuttern (mest för att jag inte äger en 34 hylsa, nu blir det till att skaffa en sådan så momentet blir rätt).

ALLTSÅ - Om denna nu lossnat "av sig själv" borde jag väl fått något slags huggande eller liknande vid kraftiga inbromsningar !?. Eller ?

Det konstiga är att jag inte märkt något skumt ALLS (och har inga ovänner heller vad jag vet :va.....)

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Är det verkligen ingen som kan kommentera hur troligt det är att detta skett pga en från fabriken dåligt fastdragen mutter. Känns inte så troligt att det skulle vara så, men ännu mindre sannolikt är att någon medvetet försökt sabotera min cykel.

Jag tycker fortfarande att det väldigt konstigt. Någon som råkat ute för detta själv. ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag råkade ut för att en helt annan skruv på styrhuvudet ramlade av på väg hem från Sthlm, som skulle dras med liknande moment. Jag är åas närmast helt säker på att den blev lossad av några stolpskott som försökte sno hojen (fanns lite andra märken på den som jag upptäckte innan skruven ramlade ur på E22 på väg hem)

Saker KAN däremot vibrera loss, därför står det med i servicemanualen att man ska dra diverse skruvar lite då och då för att se till att de inte sitter löst.
Inte helt påläst på R1 (inte alls ärligt talat) men varför skulle det vibrera och skaka om den muttern är lös?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Styrlagret spänns med en "mutter" under styrkronan så styrlagret kan nog hålla sig spännt ändå och styrkronan i sig är ju skruvad i fjäderbenen så den hålls hyffsat på plats med. Har du inte haft hojen på service och dom spännt upp styrlagret lite? Det brukar kunna bli lite glapp dom första hundra milen så man får sträcka upp en aning, jag sträckte mitt lite på 100mila servicen i alla fall.. !

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Ingen ko på isen,, du har ju två skruvar på gaffelbenen så att du skulle tappa nått är en väldigt liten risk. Klart att någon kan bomma att dra den... Service på hojen så upptäcks sådant för hoppningsvis.

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Kom på nu att jag förra åkturen var hemma först när det var mörkt och att det regnade lite grann. Visst har jag lyse i garaget, men har förmodligen bara tagit ut nyckeln och gått in.

Sedan en annan sak jag (också) kom på nu var att vid en inbromsning har jag för mig att det "högg till" lite som det skulle gjort om styrlagret satt löst (nu är det ju inte styrlagret som är löst utan bara muttern på styrkronan, men jag bara förmedlar vilken "känsla" jag fick)

Alltså

1, Jag KAN ha kört med en mutter som skakade loss eftersom vi var ute på en långtur och först var hemma sent på kvällen

2, Jag kom å tänka på att jag faktiskt märkte ett "huggande" vid en inbromsning.

Det KAN ju vara så att styrlagret blivit uppspännt på någon service och nu har styrstångsmuttern lossnat pga detta.

Vad hade kunnat hända med att köra på detta viset ? Styrlagret sitter ju fast ändå under styrkronan och gaffelbenen hålls ju fast även utan denna. Sedan inte menat att den inte behövs, men bara undrar eftersom man blir lite extra nervig när styrning och/eller bromsar är inblandade.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom