Lös växelpinne, hur fixa?

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Har ett väldigt irriterande problem.
Efter jag köpte hojen så ville jag justera växelpinnen då den var roterad för högt enligt min fot. Var ett helvette att få bort och jag fick bända lite med en skruvmejsen för att få tillräckligt glapp i pinnen så den lossade.

Till slut lossnade den. Tänderna ser fina ut på axeln och pinnen. Dock går det knappt att spänna den nåt jag har satt den på nya positionen. Skruvarna kan bara påverka till ett visst läge.

Jag provade att:
Såga skåran fritt så att skruvarna verkligen kan dra ihop växelpinnen.

bankade till den med en hammare så att hålet blev lite mindre och det blev mindre glapp från start.

Nu sitter den bra men har en tendens att åka UT en bit. Det rör sig om ett spel på ca 3mm men ej upp och ner utan ut och in.

Kanske ska man köpa en ny växelpinne som har bättre fäste eller har någon annan en ide som kan fixa detta problem?

Jag har inga mer ideer kvar nu.

Bifogat

• 9A981293-59FA-4D17-8B2A-7245F5F2BDC2.jpeg
    9A981293-59FA-4D17-8B2A-7245F5F2BDC2.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 39
  • 8F24F47D-F7E5-4FEB-8A6A-B74F14A4E49B.jpeg
    8F24F47D-F7E5-4FEB-8A6A-B74F14A4E49B.jpeg
    1.6 MB · Visningar: 38

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Är uttaget i axeln för en grövre bult ? Borde ju nypa såpass att den sitter bara genom att dra bult å mutter .
Känns ju orimligt att urtaget för bult skulle vara 3mm bredare än bulten är grov om den inte är bytt till en klenare och du har spel på nåt sånt i hålet i växelpetaren mellan bult och hålkanter

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Suck. Nu skäms jag!
Inspekterade en gång till för jag postade inlägget och såg att muttern inte var dragen max! Drog den ända till botten ordentligt och toppmutter på så sitter den som berget.

Drog av förra mutter och vågade inte dra för hårt på nya bulten men det var ju den gamla som var rostig. Bara dra till ordentligt.

Får se om den lossnar efter ett par turer men bulten var verkligen inte dragen så säker på att det var problemet.

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Är uttaget i axeln för en grövre bult ? Borde ju nypa såpass att den sitter bara genom att dra bult å mutter .
Känns ju orimligt att urtaget för bult skulle vara 3mm bredare än bulten är grov om den inte är bytt till en klenare och du har spel på nåt sånt i hålet i växelpetaren mellan bult och hålkanter
Det var spelet/glappet som var 3mm. Men jag var nog otydlig.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jo jag ser på bilderna men i normalfallet ”tror ” jag inte spelet mellan bult och fräsningen bulten sitter i på har ett spel på 3mm för ut/in ska det inte gå så lätt att dra fram och tillbaka

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...