Lösa kullagerkulor, vart hitta+?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Någon som vet vart man kan hitta kullagerkulor löst?
Gärna över disk och i göteborgsområdet

Behöver minst 4st, helst i 10mm området. Har letat som en galning på google men de enda jag hittar är folk som tipsar om momentum. Hittar inget på deras sida....

Finns det lagerkulor som är 10mm i diameter förresten? Finns det någon bra standardtabell för lager så man kan kika annars kanske? Mitt projekt står nämligen still, ska bygga gängsnitthållare till svarven och behöver kulor till den...

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Går de att beställa så gör de ju inget, men jag vill helst ha dom så fort som möjligt då jag inte kan fortskrida med projektet annars ;)

Känns surt att borra banorna och svarva till hållaren och så passar inte kulorna i sen.....

Ska ta en kik på länkarna och se om det kan vara något, tack för hjälpen hittillss!

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
När vi ändå pratar om kullagerkulor, kan någon förklara hur man gör dom?

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Man noppar av rundstång i lämpliga bitar, pressar bitarna mellan två halvsfäriska pressdorn så det blir typ en kula, stoppar in kulan i en maskin som rullar kulorna och "knådar" den till rund form ( som när man rullar köttbullar ), sedan härdas kulorna normalt, slipas sedan på samma sätt som när de knådas till, och sedan är kulan klar ;)

Sen exakt hur den knådarmaskinen ser ut är ju en annan femma ^^

Nu när jag tänker efter har jag nog några i lager.

Fast du ville kanske ha dom lösa.

Ja, lösa 10mm kulor är det primära målet ;)

edit: hehe skoj ;)

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Spekuma funkar utmärkt att beställa ifrån annars, har använt dom i jobbet.

Jo har kollat på dom också.

Men de finns ju fan inga TABELLER. 0.01-50mm, de kan ju vara vad som helst... Ingen som lär svara på mejlen nu heller. Alla skitsidor är ju likadana, finns ingen vettig info, inte ens om man laddar hem kataloger och kikar. SKitdåligt.

Vill nu bara få bekräftat vilka storlekar som finns så jag kan fortsätta tillverkningen, för somsagt, jag tänker inte ställa mig och göra 10mm banor utan att veta att det ens existerar 10mm kulor... Jag lär ju inte kunna få hem något nu under helgen heller, alla butiker bommar igen... syck...

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Jo har kollat på dom också.

Men de finns ju fan inga TABELLER. 0.01-50mm, de kan ju vara vad som helst... Ingen som lär svara på mejlen nu heller. Alla skitsidor är ju likadana, finns ingen vettig info, inte ens om man laddar hem kataloger och kikar. SKitdåligt.

Vill nu bara få bekräftat vilka storlekar som finns så jag kan fortsätta tillverkningen, för somsagt, jag tänker inte ställa mig och göra 10mm banor utan att veta att det ens existerar 10mm kulor... Jag lär ju inte kunna få hem något nu under helgen heller, alla butiker bommar igen... syck...

Du har inte funderat på att köpa en sfäriskt kullager och ta ut kulorna?

Kawa_Mannen

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2006
Hoj
KTM 1190 Adventure R -13

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!

Nä, jag har varit i ringhals hela dagen, kom hem 16:15 och körde så fort jag kunde (30km/h max p.g.a. cp-köer) och kom fram 16:35, helt igenbommat.....

Snyft :gråta

men då finns det 10mm kulor i alla fall, då kan jag nästan fortsätta imorrn... ;)

/J

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
GSX400
Men herregud, du bor i götelaborg och undrar vart du kan få tag på lagerkulor, har du kollat med SKF? :hihi

När jag bodde i Sveriges baksida så handlade jag lager och kulor där utan problem, iofs är det 7år sen men det kan ju vara värt ett försök. :tungan

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Men herregud, du bor i götelaborg och undrar vart du kan få tag på lagerkulor, har du kollat med SKF? :hihi

När jag bodde i Sveriges baksida så handlade jag lager och kulor där utan problem, iofs är det 7år sen men det kan ju vara värt ett försök. :tungan

Klart jag kollat med SKF ;) Men dom har liksom ingen butik verkar det som. Tror inte de bryr sig förrän det är 6-siffrigt antal detaljer jag är ute efter, annars är det nog ÅF som gäller, sådana som jag jagat nu ;)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping