Lacka broms/kopplingshandtag?

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Jag köpte ett par ASV broms och kopplingshandtag till min Daytona 675. Tyvärr verkar det vara någonting fel på bromshandtaget eftersom hojen börjar att bromsa av sig själv och bromsklossarna ligger på. Och till slut nyper bromsarna fram helt. Måste därför byta tillbaka till original.

Men för att göra det lite schysstare tänkte jag lacka dem. Inget stort lackjobb så många firmor verkar inte intresserade eller skyller på väntetider.

Någon som kan rekommendera ett ställe i Stockholm eller någon här som skulle kunna tänka sig att lacka dom åt mig?

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Är mera intereserad av dina själv bromsande handtag... Förklara djupare vad du menar med detta........................... ????????????????

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Lägg bromsgreppen på varann med "hålen" centrerade mot varann. Klacken som trycker på kolven i huvudcylindern/bromspumpen lär vara lite större/längre på ditt eftermarknadsgrepp. Effekten blir som att åka runt med bromsgreppet något indraget, och när allt blir varmt så expanderar bromsvätskan tills det låser helt. Kolla om du kan fila ner klacken en aning så ska det funka.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mattias har förmodligen helt rätt, armen är felkonstruerad och släpper inte ut kolven tillräckligt så att bromsvätskan kan åka tillbaks upp i behållaren.

Fixa det så kan du åka med snygga handtag!

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Är mera intereserad av dina själv bromsande handtag... Förklara djupare vad du menar med detta........................... ????????????????

Ja det är ju inte det tråden handlar om. Jag vill få tag i någon som kan lacka mina handtag, helst utan en massa väntetid.

Men jag kan dra det lite kort. Efter att jag bromsar ett par gånger så verkar det byggas upp något tryck. Bromsbeläggen ligger emot bromsskivorna så hojen börjar att bromsa lite. Och utan att jag rör bromshandtaget så bromsar hojen mer och mer till framhjulet låser helt (farligt!).

Detta har hänt flertalet gånger. Lämnade in den till verkstaden som bytte till originalhandtag. Då funkar allt perfekt. Testade efter ett tag att byta till mitt ASV handtag igen och kör i ca 2 min innan samma sak hände igen. Denna gång bromsade hojen ner på Tranebergsbron och nöp till slut helt. Vilket fick till följd att hojen blev stående mitt i vänster körfält och den gick inte att rulla en meter. Bromsarna var tok låsta. Jag kan bromsa ett par gånger utan att något händer, men helt plötsligt så verkar det byggas upp något tryck som låser bromsarna. Och det är fastställt att det är ASV bromshandtaget som är problemet. Jag hade dem på min förra hoj utan problem (också en Daytona 675). Jag vet hur man monterar handtaget så jag vet i fasen varför den låser bromsarna nu. Men det är helt livsfarligt så jag kommer att sätta på originalhandtagen igen.

Så please, någon som vet vart jag kan lämna in dem och få dem fixade snabbt eller någon här som kan göra det? Vill ju åka nu när det är säsong.

Ozzi

Guest
Läs o begrunda Mattias inlägg, kan inte vara annat fel.
Pirat är o förblir pirat(inte alltid perfekt passform):tummenupp

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
cbr1000f-92
Hur kan det bli så illa att det nyper i bromsarna med ett nytt handtag (fattar inte )
Skall inte handtaget trycka på en hydralisk plunsh som i sin tur överför vätskan/bromskraften till bromsarna eller ligger handtaget på och ger bromskraft lite smått hela tiden tills det nyper av värmen som det ger.... ?
Men är det då inte en fråga om att justera wiern/hantaget...

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Lägg bromsgreppen på varann med "hålen" centrerade mot varann. Klacken som trycker på kolven i huvudcylindern/bromspumpen lär vara lite större/längre på ditt eftermarknadsgrepp. Effekten blir som att åka runt med bromsgreppet något indraget, och när allt blir varmt så expanderar bromsvätskan tills det låser helt. Kolla om du kan fila ner klacken en aning så ska det funka.

Förmodligen kan det vara det som är problemet. Jag har lagt dem bredvid varandra nu men det ser ut att stämma ganska bra. Men förmodligen är det tal om millimetrar. Vågar nog inte hålla på och mixtra med det där mer. Vill inte riskera att bromsarna låser sig igen.

Vore jätte tacksam om någon kunde åta sig att lacka mitt kopplings och bromshandtag i svart. Självklart mot ersättning.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Förmodligen kan det vara det som är problemet. Jag har lagt dem bredvid varandra nu men det ser ut att stämma ganska bra. Men förmodligen är det tal om millimetrar. Vågar nog inte hålla på och mixtra med det där mer. Vill inte riskera att bromsarna låser sig igen.

Vore jätte tacksam om någon kunde åta sig att lacka mitt kopplings och bromshandtag i svart. Självklart mot ersättning.

Det räcker med en knapp millimeter för att det ska fela, alltså. Tänk på att ditt lackade bromsgrepp kan ge samma effekt om det blir tjockt med färg på det.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Varför gör du det inte själv?

På sånadär små ytor kan du nästan göra hur stora missar som helst utan att det går att se på längre avstånd än en meter ens om man vet att det finns där.

Risken med en såndär yta som man ofta gnuggar på med fingrarna är att lacken kommer att bli nött. Men det blir även handtag som är lackade som original.

TropaDeElite

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2008
Hoj
Triumph Daytona 675
Varför gör du det inte själv?

På sånadär små ytor kan du nästan göra hur stora missar som helst utan att det går att se på längre avstånd än en meter ens om man vet att det finns där.

Risken med en såndär yta som man ofta gnuggar på med fingrarna är att lacken kommer att bli nött. Men det blir även handtag som är lackade som original.

Lacka själv?
Nej jag vill ha det snyggt gjort och jag vill att det ska hålla länge. Bättre att låta ett proffs göra det. Tänkte att det kanske finns några lackerare här inne som kan tänka sig att ta sig an det jobbet.

Tapper

Laxmacka?
Gick med
11 Feb 2009
Hoj
sextresexor
Färgkod? eller ska du bara ha de blanksvart? Kan fixa det i veckan isåfall, finns på södermalm. PMa om du e intreserad.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
tror inte någon verkstad orkar slösa tid på att blanda fram färg bara för o lacka 2 handtag,
du får nog pröjsa lite extra såfall :)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Hade hoppats på något lite närmare stan. Men finns det inget annat så ska jag höra av mig till dom.
Du lyssnar inte på Mattias helt korrekta lösning på ditt problem, och tycker att Tumba är för långt bort? Varför ens ställa en fråga här om du inte vill ha svar som löser ditt grundproblem, eller som varnar för att du kommer få grymt skabbiga bromsgrepp efter ett tag? Eller vill du att nån ska komma förbi hemma hos dig å hämta bromsgreppen, lacka dom med något helt outslitligt och komma förbi med dom igen för en påse bullar?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka