Lacka drev

DeerHunter

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2004
Hoj
KTM 525 EXC
Hej har sett att KTM säljer oranga drev och undrar om någon vet om färgen kommer att sitta kvar? OK jag vet att dom kommer att bli skitiga av kedjespray!!!! Nån som provat att lacka själv och med vilken lack :confused:

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
DeerHunter skrev:
Hej har sett att KTM säljer oranga drev och undrar om någon vet om färgen kommer att sitta kvar? OK jag vet att dom kommer att bli skitiga av kedjespray!!!! Nån som provat att lacka själv och med vilken lack :confused:

Eftersom färgen är eloxering så sitter det givetvis kvar. Stenhårt. Varför skulle det bli skitigt? Har du inte o-ring...

/Dave

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Som david säger så sitter det garanterat. Jag kör guld och tar för givet att det kommer se lika bra ut efter ett grusåka. Jag kör med Motuls kedjevax och det kladdar inte så förbannat mycket iaf, pröva det.

Edit/ jag har lackat min fjäder i guld samt styre och det gjorde jag med vanlig billack och klarlack. Fjädern ser likadan ut fortfarande, var orolig för att det skulle spricka men inte då. Styret är det lite skavt på efter att handsskydden har rört sig lite vid krascherna.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Maciver skrev:
Visserligen inte ett drev, men jag färgade en bit av bromsskivan med värmebeständigfärg som härdades i ugnen. Färgen sitter på rätt bra. Vet dock inte om det finns i olika färger.

Lycka till.

Men då var det väl bara navet du målade? Det utsätts ju inte för några påfrestningar. Du kan väl inte ha målat själva bromsskivan där klossarna ligger emot?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hoztic skrev:
Men då var det väl bara navet du målade? Det utsätts ju inte för några påfrestningar. Du kan väl inte ha målat själva bromsskivan där klossarna ligger emot?

Det behöver du knappt fråga... Men samma sak med kedjan, det är inga påfrestningar där heller, endast vid kuggarna ju. Och det syns ju inte ändå knappt.

Hi-ho

Guest
DeerHunter skrev:

Köp de oranga drevet som de säljer, jag har ett 42 här hemma som ska på min 660! Mycket nice..

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dee_cati skrev:
Det behöver du knappt fråga... Men samma sak med kedjan, det är inga påfrestningar där heller, endast vid kuggarna ju. Och det syns ju inte ändå knappt.

Inget ont om Maciver, men det finns ju folk till allt :) Dessutom kan man ju måla skivorna på en utställningshoj i rent estetiskt syfte, dvs en hoj som mer eller mindre bara rullar in å ut ur en lastbil.

Maciver

None
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
VFR -08
Hoztic skrev:
Du, lite finns det innanför pannbenet på denna pojk. :kocko hehe
Självklart målade jag bara på ytor som INTE har kontakt med bromsbeläggen. För den delen så var det på bakbromsen, hur ofta använder man den. :tummenupp

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Maciver skrev:
Självklart målade jag bara på ytor som INTE har kontakt med bromsbeläggen. För den delen så var det på bakbromsen, hur ofta använder man den. :tummenupp

Jag brukar måla hela skiten, bli ju absolut prefekt sen när man bromsat bort färgen på själva slitytan! Måste göra det då mina skivor inte är i rostfritt...

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Maciver skrev:

Hehe, jodå, trodde inget annat heller :krama
Bakbromsen använder man ju när man krypkör, å då är det ju alldeles sak samma egentligen ja :)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nexor skrev:
Jag brukar måla hela skiten, bli ju absolut prefekt sen när man bromsat bort färgen på själva slitytan! Måste göra det då mina skivor inte är i rostfritt...

Brukar de vara i rostfritt menar du? Mina svindyra skivor på min gamla bil rostade till och med när de hade stått ett tag... Min beringer-skiva rostar när den stått ett tag, eller rättare sagt så blir det rost-färgat som efter tvätt...
Och grejjen med att bromsa bort färgen låter inte direkt vettigt. Vet du varför man använder Bräkleen tex efter skivbyte mm? Tänk dig lite smält färg som sitter kvar som beläggning på padsen, där var den bromsverkan kass.

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
KTM SE 950 R
Dee_cati skrev:
Brukar de vara i rostfritt menar du? Mina svindyra skivor på min gamla bil rostade till och med när de hade stått ett tag... Min beringer-skiva rostar när den stått ett tag, eller rättare sagt så blir det rost-färgat som efter tvätt...
Och grejjen med att bromsa bort färgen låter inte direkt vettigt. Vet du varför man använder Bräkleen tex efter skivbyte mm? Tänk dig lite smält färg som sitter kvar som beläggning på padsen, där var den bromsverkan kass.

Av estetiska skäl väljer hojfabrikanter rostfria skivor men det är inte samma bett som järn.

/Dave

Nexor

Full gas, mera ras?
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Ruski motard
Dee_cati skrev:

Ja de brukar vara i rostfritt, synd att jag inte har en bild på min gamla skiva. Den är BRUN av rost, ytrost då såklart. Ser nästan lackat ut. Anledningen är att jag fått 5st vattenskurna skivor tillverkade privat och jag valde bort rostfritt. Det där med smält färg vet jag om, jag tog av klossarna och sandpapprade dem även om det kanske inte hade behövts.

David P. skrev:
Av estetiska skäl väljer hojfabrikanter rostfria skivor men det är inte samma bett som järn.

/Dave

Stämmer bra, jag har dock skivor i härdad metall som rostar :)

Bushmyra

Först kliar det sen svider det
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
GSX1000R K2
Dee_cati skrev:
Som david säger så sitter det garanterat. Jag kör guld och tar för givet att det kommer se lika bra ut efter ett grusåka. Jag kör med Motuls kedjevax och det kladdar inte så förbannat mycket iaf, pröva det.

Edit/ jag har lackat min fjäder i guld samt styre och det gjorde jag med vanlig billack och klarlack. Fjädern ser likadan ut fortfarande, var orolig för att det skulle spricka men inte då. Styret är det lite skavt på efter att handsskydden har rört sig lite vid krascherna.
Efter grusåkat som du kallar det så kommer det fastna sand mellan kedjestyraren och drevet och slipa av eventuell färg/eloxering bara en tanke !

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024