Lacka om bil, kostnad?

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Nån som vet?
Är inte ute efter en speciell färg eller så, utan svart eller silver kanske, vad är en ungefärlig kostnad för det? Kvitto, eller utan kvitto..

"list pris" ligger väl runt 40k men om du ringer runt så kan du nog komma undan med ca 10 - 15k

Ok allt från 5k till 40 alltså.. Bilen är rostfri och inga bucklor, ful färg dock, det är det enda, rent estetiskt val.. Gillar bilen, men inte färgen...

Jaja.. där ser man.. kanske får ringa runt och kolla..

Cervantes skrev:
2126231 "list pris" ligger väl runt 40k men om du ringer runt så kan du nog komma undan med ca 10 - 15k

Nog för att det är dyrt att lackera en bil men några 40k kostar det inte. Möjligtvis om de ska riva ner hela bilen i molekyler och lacka allt och sen skruva ihop den igen.
Enligt Cabas-listan jag kikar i så kostar tex en Opel vectra 5-d 97-00 16 547:- exklusive moms.

Jag har utfört hellacker för 10 000:- utan kvitto, samma jobb hade kostat ca 15k med kvitto. Då var det ALLT förutom motorrum och invändigt, men innanför dörrar och skuff. Blue pearl men det kvittar för det skiljer bara några hundra som ma på färgen per liter. Det är klarlacken som är dyr.

Men givetvis blir det dyrare om du kommer in med en bil som är knölig och rostigt överallt.

Dee_cati skrev:
2126250 Nog för att det är dyrt att lackera en bil men några 40k kostar det inte. Möjligtvis om de ska riva ner hela bilen i molekyler och lacka allt och sen skruva ihop den igen.
Enligt Cabas-listan jag kikar i så kostar tex en Opel vectra 5-d 97-00 16 547:- exklusive moms.

Jag har utfört hellacker för 10 000:- utan kvitto, samma jobb hade kostat ca 15k med kvitto. Då var det ALLT förutom motorrum och invändigt, men innanför dörrar och skuff. Blue pearl men det kvittar för det skiljer bara några hundra som ma på färgen per liter. Det är klarlacken som är dyr.

Men givetvis blir det dyrare om du kommer in med en bil som är knölig och rostigt överallt.
Tack för svaret.

Själv hade jag lätt tagit 30 000 ( vitt ) för en hellack inkl. motorrum, skuff, insidan på dörrar osv...ett hästjobb. Visst blir det billigare om motor och allt redan är borttaget.

Lack enbart på utsidan ligger runt 10 000 (svart)

"Vita" priser med moms ligger runt 15 000 - 20 000 , blir att par tusen dyrare med metallic ( pga. klarlacken ).

Finns säkert dom som gör det för en back öl, men då blir resulatet därefter :fatta!

Last edited:
Slipade själv och fick bilen lackad för 2500. klockrent... Men alvarligt 40.000? Hur många lager klarlack hade ni på bilen då?

MDM skrev:
2126878 Slipade själv och fick bilen lackad för 2500. klockrent... Men alvarligt 40.000? Hur många lager klarlack hade ni på bilen då?

Precis, en showlack med många mellanslipningar etc brukar gå på från 50 och uppåt. Men det måste vara taget ur luften alternativt att de har groteska timpriser att räkna med. Poängen är ju samma för alla som kör Cabas, det enda som skiljer är som sagt timpenningen.
Och det kostar att lackera ÖVERALLT men det finns ingen billackerare som ens åtar sig jobbet att demontera bilen så det blir iaf inga 40k.
2500:- är dock överjävligt billigt, även om du gör jobbet själv. Jag brukar säga att det kostar lika mycket även om slipningsjobbet redan är gjort för oftast brukar det se ut som skit.

vi tar ca 10-15 för en hellackering.
allt beror ju på förarbete. slipning o spackling dvs

Hur långt är ett snöre?
Omöjligt att säga ett pris vad en lack kostar...
Kompisen lackar bilar och har ibland sagt ett pris utefter vad kunden berättat
"Fin i karossen, inte så mycket slipning och ingen rost" kan det låta, sen har han fått stått en heldag och spacklat ytrost och slipat bilen.

Så att säga ett pris är omöjligt, åk till en lackerare och be de kolla på bilen, det kostar inget.

Dee_cati skrev:
2126916 Precis, en showlack med många mellanslipningar etc brukar gå på från 50 och uppåt. Men det måste vara taget ur luften alternativt att de har groteska timpriser att räkna med. Poängen är ju samma för alla som kör Cabas, det enda som skiljer är som sagt timpenningen.
Och det kostar att lackera ÖVERALLT men det finns ingen billackerare som ens åtar sig jobbet att demontera bilen så det blir iaf inga 40k.
2500:- är dock överjävligt billigt, även om du gör jobbet själv. Jag brukar säga att det kostar lika mycket även om slipningsjobbet redan är gjort för oftast brukar det se ut som skit.

Jag tyckte det var dyrt,jag köpte färg till 2 hojar för 1550:- (ink moms)

Då var det

0,5 l pearl
0,5 matt klarlack
0,5 blank klarlack
0,5l svart och vit basfärg
1l sprutspackel.
+härdare till allt.

Jag har kollat runt lite med olika lackare eftersom jag ska lacka om min nissan 200sx, det verkar som dom flesta tar runt 20k för en utvändig lackering med metalliclack, och då kommer dom plocka bort framrutan och dom bakre sidorutorna samt spackla igen några bucklor. Men det går säkert att hitta någon som gör en utvändig hellackering för runt 10k utan kvitto.

En fråga nu när vi redan pratar lack vart kan man köpalackfärg? hos en lackerare eller hos en grosist? Och vad är normalt pris så jag inte blir allt för blås?

Färgen jag tänkte är mörk mörk lilla nästan svart.

Långa farbron skrev:
2127389 Jag tyckte det var dyrt,jag köpte färg till 2 hojar för 1550:- (ink moms)

Då var det

0,5 l pearl
0,5 matt klarlack
0,5 blank klarlack
0,5l svart och vit basfärg
1l sprutspackel.
+härdare till allt.

Det lät inte dyrt. Vad köpte du för märke på grejjerna, det är hyffsat avgörande. Det är grym skillnad i pris på tex sikkens och dinitrol.
Men får jag fråga varför du köpte både blank OCH matt klarlack :va
Färgen som jag lackerade min isbil i var den dyraste "standardfärgen" och den gick på 640:- +moms med rabatt om jag inte minns fel. 1liter givetvis. Men då blandas det till ca 1.8liter färdigt.
Metallic är ju alltid dyrare men inte pga färgen i sig utan för att det tillkommer klarlack uppepå det hela och det är lika dyrt som färgen om inte dyrare i de flesta fall.
I en solid är det härdaren som är dyrast men du slipper klarlacken.

prulle skrev:
2127955 En fråga nu när vi redan pratar lack vart kan man köpalackfärg? hos en lackerare eller hos en grosist? Och vad är normalt pris så jag inte blir allt för blås?

Färgen jag tänkte är mörk mörk lilla nästan svart.

En lackerare får inte sälja lack till privatperson pga gällande miljöregler (avfallshantering etc) men det kan gå ibland om du frågar snällt.
Annars har du återförsäljarna, de säljer även till privatpersoner.
Omöjligt att säga vad det kostar per liter då det finns så mycket olika märken och sorter. Men räkna med att börja på runt 200:- litern och gå uppåt. Men för 200:-/litern är det oftast en industrilack/mekanlack.

Dee_cati skrev:
2127956 Det lät inte dyrt. Vad köpte du för märke på grejjerna, det är hyffsat avgörande. Det är grym skillnad i pris på tex sikkens och dinitrol.
Men får jag fråga varför du köpte både blank OCH matt klarlack :va
Färgen som jag lackerade min isbil i var den dyraste "standardfärgen" och den gick på 640:- +moms med rabatt om jag inte minns fel. 1liter givetvis. Men då blandas det till ca 1.8liter färdigt.
Metallic är ju alltid dyrare men inte pga färgen i sig utan för att det tillkommer klarlack uppepå det hela och det är lika dyrt som färgen om inte dyrare i de flesta fall.
I en solid är det härdaren som är dyrast men du slipper klarlacken.

En lackerare får inte sälja lack till privatperson pga gällande miljöregler (avfallshantering etc) men det kan gå ibland om du frågar snällt.
Annars har du återförsäljarna, de säljer även till privatpersoner.
Omöjligt att säga vad det kostar per liter då det finns så mycket olika märken och sorter. Men räkna med att börja på runt 200:- litern och gå uppåt. Men för 200:-/litern är det oftast en industrilack/mekanlack.
Okej jag vet nämlgen en gammal gubbe som har köpt upp ett lager med lack och säljer den för runt 150 kr litern men kruxet är att folk har varigt med om att det har varigt damm och annat skit i färgen och han bor där jag bode förut och det är en polare som köper den till mig och skickar, så jag tror jag betalar extra för att slipa de problemet. Skilnaden va ju inte så enorm. Tack för hjälpen.

prulle skrev:
2127979 Okej jag vet nämlgen en gammal gubbe som har köpt upp ett lager med lack och säljer den för runt 150 kr litern men kruxet är att folk har varigt med om att det har varigt damm och annat skit i färgen och han bor där jag bode förut och det är en polare som köper den till mig och skickar, så jag tror jag betalar extra för att slipa de problemet. Skilnaden va ju inte så enorm. Tack för hjälpen.

Du använder alltid en sil ändå när det ska ner i sprutan så damm och sånt skit spelar ingen roll. Det du ser ligga på lacken när det är klart är från omgivningen i lackboxen.
Jag har också en komplett lack-bar med BAS-lack till mycket bra priser, blandar även färdiga färger åt folk men just nu är min lackbar nermonterad så det får bli senare. Alla lacker som är tillgängliga på marknaden kan jag blanda, har dock inte uppdateringarna efter 2004 så är bilen nyare än det kan det bli problem. Jag tar 250:- per liter, ospädd.

Skulle vara schysst med en hellack på min Fjant,men knappast försvarbart med tanke på att man gav 12000 för åbäket.
Men har iaf beställt en ny huv pga.att rosten käkat upp den.
Vad kan bara huven kosta att lacka på ett ungefär?
Blir vinröd metallic.....

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...