Lacka om Framkåpa på TZR

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
Hejsan!

Jag skulle behöva lackera om min framkåpa på min TZR. Frågan är bara, hur gör man detta enklast? :brinnerup

Jag vet ju att det är bäst att kanske lackera om alltihop, men det är ju så att det sitter några dekaler på den som jag vill behålla. För jag vet inte var man kan hitta nya sådana. :död

Funkar det bra att bara maskera de ställen där man vill lackera om? Det blir inga "lack kanter" eller sådant? :gnissla

OCH

Om lacken helt har försvunnit, så att man ser ner till den vita plasten. Är det bäst att spackla lite först så att man kommer upp i samma "höjd" som den orsprungliga lacken, och sedan lacka om?

Tacksam för alla svar! :Bugar

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Yamaha DT125R-89
ja skulle slipa bort lacken som sitter kvar så att plasten kommer fram överallt......lr lämna in den på lackningsfirma

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
1: vänta mer än 50 min innan du får svar.
2: Skit i att lacka om den eller gör det riktigt. Far till närmaste yamaha återförsäljare så kan dom nog fixa fram dekalerna eller ring lelles.

Ta loss kåpan, slippa bort gammla lacken och spackla igen omjämnheter, slippa igen grundmåla dra på den färg du vill ha.

Gör det ett halvtaskigt jobb lossnar färgen ganska snabbt efteråt och den kommer att se 100% risig ut :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du kan lika gärna rolla hojen med vattenfärg, det kommer se förjävligt ut i vilket fall

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
AndersJohansson skrev:
1: vänta mer än 50 min innan du får svar.
2: Skit i att lacka om den eller gör det riktigt. Far till närmaste yamaha återförsäljare så kan dom nog fixa fram dekalerna eller ring lelles.

Ta loss kåpan, slippa bort gammla lacken och spackla igen omjämnheter, slippa igen grundmåla dra på den färg du vill ha.

Gör det ett halvtaskigt jobb lossnar färgen ganska snabbt efteråt och den kommer att se 100% risig ut :)

joo, men det är ju bara det att man gärna vill slippa byta dekalerna :)

kåpan har jag redan plockat bort så det är inga problem!

slipa och spakla fixar jag.. jag undrade lite mer ifall man kunde spackla och lacka om ett utsatt ställe utan att det blev ojämnheter mot den gamla lacken runtom.. :tungan

aja, tack för svaret iaf :yoparty

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Skit i dekalerna, ryck väck dom och gör det ordentligt. Slipa ner till plasten, sen lämnar du in kåpan och låter en som kan sköta grundjobbet inkl. spackling så blir det bra.

Har själv slipar bort all lack på samtliga kåpor plus tanken och skärmarna på min hoj, sakerna är på lackning, och jag får tillbaka dom i slutet av veckan i ny kostym: mörkgråmetallic :drool

Har lärt mig en jävla massa under mitt "lilla" projekt som pågått i ett par månader nu.

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
TheDiversion skrev:
Skit i dekalerna, ryck väck dom och gör det ordentligt. Slipa ner till plasten, sen lämnar du in kåpan och låter en som kan sköta grundjobbet inkl. spackling så blir det bra.

Har själv slipar bort all lack på samtliga kåpor plus tanken och skärmarna på min hoj, sakerna är på lackning, och jag får tillbaka dom i slutet av veckan i ny kostym: mörkgråmetallic :drool

Har lärt mig en jävla massa under mitt "lilla" projekt som pågått i ett par månader nu.

okej.. men dekaler och sådant? var hittar du original dekalerna igen? :tungan

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...