Lacka ramen?? Ktm 525

Olofius

Leg. Slang. Åk
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 525 Motard
Funderar på att plocka ner hojen nu i vinter och pulverlacka ramen :va
Nån som har gjort det, Tror det kan bli grymt snyggt :tummenupp
Men är det ens värt besväret eller skall man bara spotta i nävarna och börja riva? Tips och trick är välkomna!!!

Den har nu också gått ca 100 timmar, Är det på tal om att klyva motorn och isåfall vad är det som skall göras då? Lagerbyten etc?

Tacksam för svar!!
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Lär bli riktigt snyggt! Funderar på att göra samma sak och samtidigt lacka svingen och även motardfälgarna, och kanske gafeln och... :yoparty
 

MANGAN

#94
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
YAMAHA YZF 450F -08 Performance by OvesMotor / Mangan-racing
Olofius skrev:
2553392 Funderar på att plocka ner hojen nu i vinter och pulverlacka ramen :va
Nån som har gjort det, Tror det kan bli grymt snyggt :tummenupp
Men är det ens värt besväret eller skall man bara spotta i nävarna och börja riva? Tips och trick är välkomna!!!

Den har nu också gått ca 100 timmar, Är det på tal om att klyva motorn och isåfall vad är det som skall göras då? Lagerbyten etc?

Tacksam för svar!!

Gjorde de på min fjolårscykel en 525 -05 som jag pulverlackade ramen svart på efter 4h :yoparty ...bara o riva inga problem:tummenupp


Hittar inga bra bilder på de nu tyvärr...
 

Hi-ho

Guest
Olofius skrev:
2553392

Den har nu också gått ca 100 timmar, Är det på tal om att klyva motorn och isåfall vad är det som skall göras då? Lagerbyten etc?

Tacksam för svar!!

Enligt KTM, så rekomenderar de att man byter kolv, och lager vid ca 80 timmar, men sen är det lite beroende på hur du har behandlat motorn!

Har du enbart kört gata med den, så kanske du ska kolla med någon "expert" när det gäller växellådan, för det sliter ju mer på lådan att köra på asfallt, än grus och skog, som lådan är gjord för.
// J
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
kanske orange :tummenupp
 

Bifogat

  • KTM_450_SX.jpg
    KTM_450_SX.jpg
    106 KB · Visningar: 214

David P.

UAE Rally Raid Karlshamn
Gick med
19 Feb 2005
Ort
Karlshamn
Hoj
KTM SE 950 R
Olofius skrev:
2553392 Funderar på att plocka ner hojen nu i vinter och pulverlacka ramen :va
Nån som har gjort det, Tror det kan bli grymt snyggt :tummenupp
Men är det ens värt besväret eller skall man bara spotta i nävarna och börja riva? Tips och trick är välkomna!!!

Den har nu också gått ca 100 timmar, Är det på tal om att klyva motorn och isåfall vad är det som skall göras då? Lagerbyten etc?

Tacksam för svar!!

PM om du vill veta var i stan du ska blästra o pulverlacka eländet för några hundralappar.

Mvh
Dave
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
100h motionskörd så tycker jag du kan vänta minst 50 timmar eller tills den börjar låta konstigt. En bekant plockade ner sin efter 200-250h då den började låta lite konstigt



Den är VÄLDIGT lätt att strippa så get going. Rensat en 525 på allt utom gaffel på drygt en timme
 
Last edited:

Olofius

Leg. Slang. Åk
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 525 Motard
Är ju rätt grön på just KTM men jobbar som mekaniker och är ganska händig med de mesta som har med motorer/växellådor att göra:tummenupp

Eftersom jag nu skall strippa hojen för lackning, Finns det grejer man kan kolla upp lite extra noga då man har allting nerplockat? Lite allmänt vinterpul alså...

Tycker hojen har blivit orkeslös och det känns som det motar när man kör, Precis som att bromsarna ligger på men så är ej fallet..... Kanske bara jag som fått ett "hjärnspöke" men tycker fan den känns trög i gången...

Nån som upplevt nått liknande?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Olofius skrev:
2561304 Är ju rätt grön på just KTM men jobbar som mekaniker och är ganska händig med de mesta som har med motorer/växellådor att göra:tummenupp

Eftersom jag nu skall strippa hojen för lackning, Finns det grejer man kan kolla upp lite extra noga då man har allting nerplockat? Lite allmänt vinterpul alså...

Tycker hojen har blivit orkeslös och det känns som det motar när man kör, Precis som att bromsarna ligger på men så är ej fallet..... Kanske bara jag som fått ett "hjärnspöke" men tycker fan den känns trög i gången...

Nån som upplevt nått liknande?
Strippa en motardram är peace of cake. :tummenupp

Jaa du gällande vad du kan kika på, hur många timmar hade hojen gått? Skulle du spräcka motorn så är det ju bara till att kika på det som finns där, lager, växellådan, kolv, cylinder, ventiler ja allt du kommer över när det ändå är isär. ;)

Gällande känslan du har där, jag tror det är en känsla vi alla känner oavsett vad vi har för hoj. :( frågan är när det är något med hojen och när det bara är känsla. River du och kikar skicket så lär du ju isf märka om det var någon effektsänkande faktor med i spelet.
 

Olofius

Leg. Slang. Åk
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Ronneby
Hoj
KTM 525 Motard
Där sitter ju ett klistermärke bakom framlyset(på ramen) alså, Kan man bara ta bort det eller skall man maskera över när man lackar??
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top