Lackbehandling ''Hjälp''

Lezo

HiPerJace Tuna!
Gick med
2 Aug 2006
Hoj
Rs 125, en Pr2 extreme tuned edit roxXx. Samt skuren 250&Novolette!
Tjabba!

Fick tillbaka en kåpa jag lämnat in på lack för ett tag sen. Mest för att jag var nyfiken på hur fägen såg ut (metallic vit). Så jag måste förmedlat mig dåligt, för lackaren har inte alls varit seriös när han lackade kåpan, som jag planerat att annvända. Inga rinningar lr så men lacken är rätt full i skit + ojämn.

Nu har man ju hört om alla seriösa byggare som slipar upp lacken och sedan annvänder nån form av vax efteråt.

Jag har inte tillgång till 2komponents klarlack för tillfället så jag undrar om jag kan. Slipa till alla ojämnheter med 1200papper och sedan vaxxa med vanligt hårdvax? men nått säger mig att det blir mindre bra?..

Aja glad för svar för det behöver jag ;) /Leo

Är rätt brådskande, ingen som kan hjälpa till?;)

Hur var grundarbetet på den kåpan egentligen?!!

Går ju inte ens att lacka ojämnt med flit (rinningar undantaget) på en kåpa som är bra grundad!?

Mitt tips, slipa ner, gör ett bra grundjobb, lacka om.

Sorry man

Förstår inte heller riiktigt hur illa lacken var , men ett tips på riktigt slitna , repiga lacker är att gå på hårt med autosol o en polermaskin. Efter det en polish för att få upp ytan igen o slutligen vaxa.

Använder själv autosmarts produkter o är helnöjd med dom. Se www.pingens.se .....

du kan slipa ner lätt med 500 papper lägga ny klarlack
eller slipa med 2000 våtslip polera med med maskin
så får du fint resultat

Okej förklara bättre. Jag har rätt stor erfarenhet av att lacka och göra grund arbete på plast. Har flakes lackat grejer o.s.v..

Förarbetet jag gjorde var att först slipa med 800 sen 1200 till ytan varm helt jämn sen la jag 2 lager av hagmans plastprimer.

problemet jag har är att lackaren lagt kåpan nån stans så att dam o.s.v har fastnat i lacken medans lacken torkade. Så ytan har som små knottror på vissa små ställen som jag vill ha bort. :)

Jag hade nog våtslipat tills jag fått ytan som jag ville ha den... o sen polerat. Om nu inte ditt "damm" sitter för djupt ??... Klarlack döljer ju bra , aå alternativet våtslipa , klarlacka finns ju oxå......

Har haft bilrecond i egen regi i över tre år och tycker du skall göra enligt följande..

1.Våtslipa alla ojämnheter med 2000 papper gör detta för hand så du känner när det är jämt!

2.Kör på med en ROTERANDE polermaskin INTE en occilerande som säljs på rusta och liknande.. Du ska använda dig av en grövre rubbing då du gör detta och köra hårt men med lagom hastighet typ 1500rpm. Fråga på din lackbutik så kan dom säkert hjälpa dig med rubbingen..

3.När du fått tillbaka en jämn och fin yta efter poleringen så plockar du fram vax eller om du så vill kan du köpa en sk. lackförsegling/lackskydd detta kör du på med antingen vanlig trasa eller med fördel en occilerande vaxmaskin typ rustas :)

Lycka till!

du vet när du lägger primer å sånt så behöver du inte slipa med 1200 papper räcker gott å väl med 600 förhand inegt våt slip utan torrt

men i ditt fall nu så hade jag lagt ny klarlack
slipa ner hela kåpan med torrt papper 500 slipa så att du inte känner
dom dammkorn som finns där idag är dammkornen svarta så syns dom juh
tydligt i din vita lack då är det bästa att lacka om dom hellt å hållet
då är det bara att slipa ner det med 600 förhand torrt lägga på vit bas igen
sen klarlack

om du ska polera upp ytan så börja med 1200 våtpapper sen 2000 papper
sen tar du ett bra polermedel med slipmedel i sen är det bara maskinpolera
tills det blir blankt :)

hoppas du hänger med lite va jag menar

du vet när du lägger primer å sånt så behöver du inte slipa med 1200 papper räcker gott å väl med 600 förhand inegt våt slip utan torrt

men i ditt fall nu så hade jag lagt ny klarlack
slipa ner hela kåpan med torrt papper 500 slipa så att du inte känner
dom dammkorn som finns där idag är dammkornen svarta så syns dom juh
tydligt i din vita lack då är det bästa att lacka om dom hellt å hållet
då är det bara att slipa ner det med 600 förhand torrt lägga på vit bas igen
sen klarlack

om du ska polera upp ytan så börja med 1200 våtpapper sen 2000 papper
sen tar du ett bra polermedel med slipmedel i sen är det bara maskinpolera
tills det blir blankt :)

hoppas du hänger med lite va jag menar

Kan börja med att säga att plastprimer inte är täckande så inte ens mikroskopiska repor täcktes upp av den ;) ..

Hänger med i vad ni menar, dock låter det lite avanceart. Kanske skulle vart ett alternativ på nån ytter kåpa men nu ere sadelfacket som gäller, så njaaa. Hade hoppats att det fanns ett lättare sätt ;)

*/ ?>
Nyheter
Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Back