Lacken spricker!

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Upptäckte i helgen att jag fått sprickor som går längs hela jäkla tanken, färgen lossnar bara man petar på den. Är det Yamaha som inte kan lacka eller vad är det frågan om? Har aldrig sett något liknande på en hoj, det här ser mer ut som min föredetta Opel. Men den var ju 25 år gammal, hojen är knappt fem! Vad kan det kosta att lacka om en tank?

:4skrika

Bifogat

• spricka1.jpg
    spricka1.jpg
    17.3 KB · Visningar: 610

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kreidler
Beror på hur mkt du vill & kan göra själv. Men jag kan tänka mig 1000-3000. Sen är det väl beroende på hur mycket lackeraren vill betala till rsv.

Du kommer i vart fall att få slipa ner den rätt mycket så att allt som vill släppa får släppa så att den na lacken sitter kvar.

Enklast är att ringa runt och höra.

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Jag är lessen att säga det men tanken har med största sannolikhet varit vurpad och bucklig och sedemera dåligt lagad, därför spricker den.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Såvida tanken inte är galvad så håller jag nästan med ovanstående, nån har plastat bucklor och plasten börjar resa sig. Annars var det ett måndagsex till lackare.

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
OLJEKYLD GSXR skrev:
Såvida tanken inte är galvad så håller jag nästan med ovanstående, nån har plastat bucklor och plasten börjar resa sig. Annars var det ett måndagsex till lackare.

Jag tror det är spacklet som har släppt, precis som du säger. Det är nog ett måndagsex till lackare.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Mr.Jim skrev:
Jag är lessen att säga det men tanken har med största sannolikhet varit vurpad och bucklig och sedemera dåligt lagad, därför spricker den.

:eek: Jag är nästan lite rädd för det. Men hojen ser nästan ny ut förövrigt så de måste ha fått ihop den bra. Hoppas jag. Fan, att man aldrig får vara glad. Det ser dock ut att vara plåtrent där lacken släppt. Det talar kanske emot att någon varit och plastat bucklor och lackat över? Nästa hoj blir en ny från fabrik...

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Om du har väldigt bra acc i din hoj så kanske lacken släpper enbart av g-krafterna.

(Jag är mest nyfiken på vad du hittar under lacken. Peta bort peta bort peta bort så att du ser ordentligt och berätta.....!! )

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
För drygt en månad sedan råkade jag ut för exakt samma sak på samma ställe. Stod och tvättade hojen och upptäckte plötsligt röda färgflagor på svampen. :eek:

Gissa vad jag har för hoj!

Det är en -98 som plockades ut -99, har alltså bara rullat 4 somrar. Kontaktade affären där jag köpt den, som lovade att göra vad de kunde. Efter att ha påminnt dem en gång ringde de i fredags. En ny tank ligger och väntar! :D Väldigt trevligt av Yamaha, garantin gäller egentligen bara 2 år, men en lack kan nog förväntas hålla längre. (Normalt minst 6 års lackgaranti på bilar.)

Hade ringt runt och fått priser mellan 2500:- till 3500:-, så dessa kan jag ju nu använda till något annat skoj. En Norick kanske? :1pajas

Lycka till, hoppas du får samma service som jag! :tummenupp

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Jaha där ser man, hoppas det löser sig lika bra för mig då. Yamma center i Haninge hjälpte mig att få tag i en person hos Yamaha som ska få avgöra vad som ska göras. Ska maila lite bilder till honom. De jag pratade med hos Yamaha hade inte hört talas om just det här felet dock. Men när jag sökt på nätet har jag hittat en del info om att lacken försvunnit på motorerna på just 98:an. Men det är inget som jag har problem med. Jag ville ju ha en silverfärgad hoj från början, kanske skulle låta den flaga av? :rolleyes:

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Jag har en kontakt som tar 800 inklusive allt, för att lacka en tank. Slipar du ner färgen själv så kanske det blir en hundriong billigare. PM;a mig om det är intressant.

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Litet tillägg:

Har just plockat loss och tömt gamla tanken för byte i morgon. Ha gott om tid på dig, det tar en stund. Sista skätten är i princip omöjlig att få ut eftersom tanken är så välvd i formen. Minns i alla fall inte att jag hade det problemet när jag lackade om min gamla RD350.

800:- för ny lack är ett klipp! :bow

Har dock hört att Yamaha håller hårt på sina färgkoder, skulle själv gärna vilja ha den som var aktuell för röd -98. Får du tag i den får du gärna höra av dig, då kan man piffa upp cykeln med lite attiraljer i "originalfärg" utan att bli ruinerad.

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
Ok Mr Mullo, jag ska höra av mig om jag inte får tag i någon ny tank gratis! :tummenupp

Så du tror att de håller på färgkoderna? Jobbigt... Jag får väl ta mitt excellenta färgsinne till hjälp. :D

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En fuling
YES!

Fick ett samtal från Mc varuhuset nyss, Yamaha betalar ny tank om jag betalar eventuellt monteringsjobb. Det lönade sig tydligen att ringa och gnälla lite. :tummenupp

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
gött.....och monterar gör du ju själv, enkelt....bara 2 skiftnycklar enligt Haynesmanualen :)

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Amullo!!

amullo skrev:
Jag har en kontakt som tar 800 inklusive allt, för att lacka en tank. Slipar du ner färgen själv så kanske det blir en hundriong billigare. PM;a mig om det är intressant.

Kan din kontakt lackförsegla också?
Om inte vet du någon som kan lackförsegla i Sthlm?
Lacken på min 2mån gamla 620S börjar redan bli nött och ful!

//Duke

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Originally posted by Duke:Kan din kontakt lackförsegla också?

Efter tjat av kollegorna skulle jag göra det idag, försegla lacken på nya tanken alltså.

Åkte till stans mest renommerade firma (inte BVS) och visade upp hojen. Priser: 1500:- för en ny bil, 2500:- för en gammal.

Tanken är som sagt ny, så jag var beredd att slanta upp ett par tre hundra för en försegling, och kanske 800:- för hela hojen.

Killen grunnade ett tag och sade sedan att bilar är en sak, själv skulle jag få ett bättre resultat bara genom att vaxa hojen regelbundet.

Istället för att skinna mig på bortåt tusen spänn (som jag räknat med) sålde han en flaska av "marknadens bästa hårdvax" (samma som används vid förseglingen.)

Dessutom skickade han med en gigantisk mjuk svamp gratis (!) som han rekommenderade mig att klippa i bitar "så räcker den längre".

Sicken försäljare! :D :tummenupp :bow

Duke

SDK Socio #2611
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Slö DuCaTi Monster 620 med kortad röv.
Jag fick ett "bra" pris att enbart försegla tanken igår 1500.
Detta var ett kompispris då en polare känner honom.
Ringde till snubben starx efter att jag skrev detta och nu var priset uppe i 1500-1800 men då tog han av tanken (tar säkert 10 min... :skrämd ).
Är det ingen som rekomendera en firma i Stockholm.

EDIT: Jag har hittat ett ställe Meijers bil på Söder som för jobbet för 500-700:-. De var hur trevliga som helst, det vara bara att komma med bågen idag(!) så fixade de tanken på en timme. :D

Last edited:
Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...