Jag har själv lackat min egna hoj och det blev faktiskt riktigt bra. Det enda du behöver oroa dig för när du lackar är att få en "kant" (se övergången mellan den nya och gamla lacken).
Du får helt enkelt börja å "puttsa" bort reporna. Det du gör är att köpa lite smärgelduk (hoppas jag stavat rätt) som är ett slags sandpapper som du blöter och sedan puttsar med. Du kommer behöva smärgelduk i 180, 300, 500, 600, 800, 1200, 2800, 3200 (eller liknande, behöver inte vara exakt de). Du kan säkert hitta de på Clas Ohlson eller någon annan vanlig järnaffär.
Du får sedan sätta igång å puttsa med den grövsta pappen ner till den finare. Du ska puttsa tills du känner att reporna är borta så mycket det går med den pappen du jobbar med och sedan byta till nästa. Du ska också tänka på att du inte ska puttsa alltför intensivt på just ett litet område för då kan det bli ojämnt. Du ska istället arbeta över hela området samtidigt (FÖRSÖK INTE TA BORT EN REPA I TAGET
). När du sen har använt all papp och verkligen känt och tittat igenom så använder du din finaste papp (3200) och puttsar lite försiktigt på den gamla lacken runt skadan (detta gör att färgen du lägger på fastnar mycker bättre).
Sen är det lackning som gäller. Du hittar ett billigt å bra val på biltema. Köp deras bättringsfärg och tillhörande klarlack. Sedan sprayar du. Tänk på att inte spraya för mycket. Det är bättre att du känner att det blev för lite än för mycket då den börjar rinna lätt. Jobba i omgångar, spraya, vänta någon minut och spraya sen igen. Du ska också använda dig av det där området som du tidigare "puttsade upp" på den gamla lacken. Tänk på att inte spraya ett för tjock lager för då blir det en "kant" och ett helvete då det bara är att börja om igen...
Du ska tänka på samma sätt här som med puttsningen, jobba över hela området och fokusera inte på ett mindre område. Du ska också hålla flaskan på ett bra anstånd från ytan du sprayar på (står på burken hur långt). Du bör också alltid "test-spraya" på något papper eller liknande så du inte sprutar några färgklumpar på cykeln. Ett tips är också att täcka över delar runtom som riskerar att få färg på sig. Du kan också använda dig av ett A4 papper som ett mobilt skydd från onödig färgning.
Du ska sedan när du är klar vänta 24h tror jag(står på burken) innan du använder klarlacken. Du använder dig av klarlacken på samma sätt som bättringsfärgen och tänk på att inte spraya ett för tjock lager...
Jag hoppas detta hjälper dig och jag kan garantera dig ett gött resultat bara du inte gör något dumt. Det är relativt enkelt bara du inte är för ivrig. Jag ursäktar också för eventuella oklarheter eller annat flum då jag är ganska trött denna sena timme.
Lycka till!
EDIT: Om det är några riktiga djupa repor kanske du kan köra med lite spackel för att fylla upp reporna och sedan lacka på det. Jag har dock ingen egen erfarenhet av detta och vet inte hur spacklet fäster på din yta.