Ladda Scala Rider G9 med 2.1 amp?

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Funderar på att köpa ett Battery pack Deltaco PowerBank 15600mAh. Denna levererar dock 2.1 amp vilket är perfekt när jag skall ladda min iPhone men jag undrar om det går att ladda min Scala Rider via denna?

Är det någon som har testat att ladda sin Scala Rider med en 2.1 amp laddare, exempelvis med en iPad laddare.
Apple USB Charger for iPhone 2G3G bulk.jpg

Någon som har koll på ellära får gärna förklara det hela lite mer teoretiskt också så kanske jag kan lära mig något? :fakta

Jag är medveten om att Scala Rider av skriver sig allt ansvar men det betyder ju inte att det inte kan fungera.
Cardo tar inget ansvar för direkt och indirekt skada, säljbarhet eller förlust av något slag, inklusive de som
resulterar av användning av komponenter som inte kommer från Cardo eller produkter i samband med sina
produkter, speciellt användning av tredje parts laddare eller Bluetooth®-enheter. Vidare hålls Cardo ej
ansvarig för eventuella skador på någon del av produkten som resulterat av användning av extrautrustning
som ej tillhandahållits från Cardo som är fogade till eller används i samband med produkten.
 

Ballistic

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Thrux R
Inga problem. Scalan drar bara så mycket ström som den klarar av så hur mycket ström laddaren kan leverera spelar inte någon roll mer än att det påverkar hur lång tid det tar att ladda fullt. Se mer i avsnittet USB-laddning på länken nedan. :)

http://www.kjell.com/fraga-kjell/hu...oner-och-surfplattan/batteriet-och-laddningen

Att Cardo avskriver sig ansvaret är en helt vanlig standardformulering då de givetvis inte kan garantera att andra tillverkares produkter fungerar felfritt. T.ex. om man köpt en USB-laddare från Kina eller liknande.
 
Last edited:

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Hör kommer den efterfrågade teoretiska lektionen: :tummenupp

En laddare som du nämner ger en konstant spänning (Volt), eftersom det är USB så är det 5 V den ger (precis samma som i datorns USB-port). Strömen som du nämner (2.1 A) är bara ett maximalt värde som den kan leverera innan den interna säkringen i laddaren utlöser, om nu produkten du kopplar in skulle dra för mycket (oftast ett elektronisk överbelastningsskydd som återställs automatiskt). Att du har 10 A säkringar hemma i vardagsrummet (230 V), betyder inte att lampan som du kopplar in i väggen automatiskt drar 10 A (motsvarar 2300 W), det är lampan själv som bestämmer hur mycket den drar eftersom den är designad så.

Vad jag vet laddas Scala Rider via USB, alltså 5 V och då går en sådan laddare som du nämner bra att använda utan problem! :tummenupp


Övrig info om Apple:
Dock är det inte säkert att Apples produkter fungerar lika bra i andra laddare då Apple, i alla fall tidigare, medvetet låtit iPhone/iPad känna av om det är en "original laddare" eller ej, vilket tvingat alla användare till att köpa Apples dyra original laddare. I vissa fall har telefonen gått in i ett säkerhetsläge och stängts av, vilket kräver att man gå förbi Apple och betalar för att de fixar det, samt att de ytterligare sprider ryktet att Apples laddare är mycket bättre och bara deras produkter håller bra kvalité.

Att de sedan använder deras egna kontakter/kablar som omöjliggör att man kan dela sladd med andra produkter är också endast en strategi för att tjäna mer pengar på tillbehör. Jag är övertygad om att Apple tjänar mer pengar på att sälja laddare/kablar/hörlurar än de gör på att sälja iPhones eller iPads, precis på samma sätt som MediaMarkt etc. ofta tjänar mer pengar på kablarna (HDMI, antenn, internet) de säljer till nya LCD TV:n än de gör på att sälja självaste TV:n, kablarna de säljer kostar inte mer än 5 kr i inköp, men ofta tar de 200-300 kr för dom på hyllan, självklart frågar de varje gång om du ska ha en kabel och ljuger om att du får bättre bildkvalitet med en nyare kabel (även om det är digitalt).
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Gläder mig att höra. Får bli ett köp då, alltid kul med nya elektronik prylar.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Övrig info om Apple:
Dock är det inte säkert att Apples produkter fungerar lika bra i andra laddare då Apple, i alla fall tidigare, medvetet låtit iPhone/iPad känna av om det är en "original laddare" eller ej, vilket tvingat alla användare till att köpa Apples dyra original laddare. I vissa fall har telefonen gått in i ett säkerhetsläge och stängts av, vilket kräver att man gå förbi Apple och betalar för att de fixar det, samt att de ytterligare sprider ryktet att Apples laddare är mycket bättre och bara deras produkter håller bra kvalité.

Att de sedan använder deras egna kontakter/kablar som omöjliggör att man kan dela sladd med andra produkter är också endast en strategi för att tjäna mer pengar på tillbehör. Jag är övertygad om att Apple tjänar mer pengar på att sälja laddare/kablar/hörlurar än de gör på att sälja iPhones eller iPads, precis på samma sätt som MediaMarkt etc. ofta tjänar mer pengar på kablarna (HDMI, antenn, internet) de säljer till nya LCD TV:n än de gör på att sälja självaste TV:n, kablarna de säljer kostar inte mer än 5 kr i inköp, men ofta tar de 200-300 kr för dom på hyllan, självklart frågar de varje gång om du ska ha en kabel och ljuger om att du får bättre bildkvalitet med en nyare kabel (även om det är digitalt).

Jag saknar källhänvisningar på dina påståenden, för jag har då aldrig varit med om att mina Apple-prylar (sedan 2006) har borkat ut av andras laddare när det har använts. Däremot så bör inte Apples metod för att få en högre laddström fungera med icke-Apple-produkter. Olika tillverkare har olika lösningar på det där eftersom USB2-standarden inte har något sådant specificerat (ursprungligen) och om jag inte missminner så har det åtminstone funnits tre varianter: Apple, Samsung och Qualcomm. Det finns (eller fanns åtminstone) tekniska argument för Apples egna kablar och kontakter, sedan kan man ju alltid tycka vad man vill om att de licensierar det, men så fungerar å andra sidan HDMI också och det verkar ju folk inte ha något problem med? Det finns saker som man kan ge Apple en känga för (liksom Google, Microsoft etc) och personligen så tycker jag att det blir mer och mer, men man kan ju försöka att stoppa undan sin avundsjuka och vara lite saklig. :p
 
Last edited:

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Om man ska ut på resa så kan jag tipsa om Biltemas USB-laddare på 2A med 2 portar. Kombinerat med 2 st 15 cm långa micro-USB-kablar så är det ett smidigt och utrymmesoptimerat sätta att ladda intercom/mobil/annat.
 

Jotnt

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2009
Ort
Kalmar-Öland området
Hoj
DR 650-99
Låna tråden lite nu när det finns lite el kunnigt folk här ....

Hur länge kan man låta tex en mobil eller intercom laddas på ett mc batteri innan det finns risk för att det inte går att starta hojen sen ? Givetvis laddar jag det mesta medans man kör men i bland kan det bli så
att man glömt och kanske vill låta grejerna laddas lite innan man lägger sig i tältet
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Låna tråden lite nu när det finns lite el kunnigt folk här ....

Hur länge kan man låta tex en mobil eller intercom laddas på ett mc batteri innan det finns risk för att det inte går att starta hojen sen ? Givetvis laddar jag det mesta medans man kör men i bland kan det bli så
att man glömt och kanske vill låta grejerna laddas lite innan man lägger sig i tältet

OM laddaren ger 1200mA/5V så kommer den dra lite mindre än 600mA på 12V-sidan (cirkus, det kan finnas värmeförluster och dylikt)

OM batteriet i hojen lagrar 14Ah (vilket är ett rymdmått snarare än "kraft" och uttalas "amperetimmar" och INTE "ampere") så kommer det vara svinslut och illa nött efter ett dygn (enligt exemplet med en 600mA = 0,6A).

Är batteriet friskt borde någon timme inte vara något problem.

0,6 ampere kan här för tankens skull läsas 0,6Ah per timme, rymmer batteriet 6Ah kommer det alltså räcka 10 timmar.
Blybatterier mår INTE bra av att laddas ut djupt, de är gjorda för att användas korta stunder och sedan laddas fullt omedelbart igen.

Picky people kommer påpeka saker som verkningsgrad, förluster, spänningsfall så min disclaimer blir att detta inte är någon yrkeskunskapsgrundande kurs, mer tänkt som en aha-upplevelse.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
OM laddaren ger 1200mA/5V så kommer den dra lite mindre än 600mA på 12V-sidan (cirkus, det kan finnas värmeförluster och dylikt)

OM batteriet i hojen lagrar 14Ah (vilket är ett rymdmått snarare än "kraft" och uttalas "amperetimmar" och INTE "ampere") så kommer det vara svinslut och illa nött efter ett dygn (enligt exemplet med en 600mA = 0,6A).

Är batteriet friskt borde någon timme inte vara något problem.

0,6 ampere kan här för tankens skull läsas 0,6Ah per timme, rymmer batteriet 6Ah kommer det alltså räcka 10 timmar.
Blybatterier mår INTE bra av att laddas ut djupt, de är gjorda för att användas korta stunder och sedan laddas fullt omedelbart igen.

Picky people kommer påpeka saker som verkningsgrad, förluster, spänningsfall så min disclaimer blir att detta inte är någon yrkeskunskapsgrundande kurs, mer tänkt som en aha-upplevelse.

Good enough.

För egen del så rycker jag till och med ur GPSen när jag tankar men det är bara för att min hoj (Thruxton EFI) har lite underdimensionerat batteri och ECU:n spärrar startsekvensen om spänningen blir för låg, för att undvika brownout.

Om man ofta laddar prylar på hojen så skulle jag nog överväga att skaffa en söt liten batterimätare som kan sitta och se gullig ut på styrkronan eller liknande. :tuttar
 

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
OM laddaren ger 1200mA/5V så kommer den dra lite mindre än 600mA på 12V-sidan (cirkus, det kan finnas värmeförluster och dylikt)

OM batteriet i hojen lagrar 14Ah (vilket är ett rymdmått snarare än "kraft" och uttalas "amperetimmar" och INTE "ampere") så kommer det vara svinslut och illa nött efter ett dygn (enligt exemplet med en 600mA = 0,6A).

Är batteriet friskt borde någon timme inte vara något problem.

0,6 ampere kan här för tankens skull läsas 0,6Ah per timme, rymmer batteriet 6Ah kommer det alltså räcka 10 timmar.
Blybatterier mår INTE bra av att laddas ut djupt, de är gjorda för att användas korta stunder och sedan laddas fullt omedelbart igen.

Picky people kommer påpeka saker som verkningsgrad, förluster, spänningsfall så min disclaimer blir att detta inte är någon yrkeskunskapsgrundande kurs, mer tänkt som en aha-upplevelse.
Fast det förutsätter ju att mobilen fortsätter dra 6W/timme (dvs 1,2A*5V) ;) Rimligtvis borde den vara fulladdad efter någon timme, och då drar den ju inte mycket.
 

zalmondorro

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
DOROTEA
Hoj
"LIVERPOOL" Honda VFR 800 - 02

Ryddarn

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Jul 2013
Ort
Växjö
Hoj
Honda CB900 -79
Det finns säkert mindre om du letar

Och har du dessutom någon gång hanterat en lödkolv är det en baggis att bygga själv
solder_662.gif

Ett relä, en transistor, två dioder och ett par motstånd. Blir som en sockerbit förrutom relät men detta skulle räcka för telefoner och GPSer
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...5M4R1CVo_4s7Dc9AmPwvVlBdq3k8TPJqlyBoCVs3w_wcB
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top