magnus_moss
Racing is life!
- Gick med
- 11 Aug 2003
- Ort
- västkusten
Hej på er! Har ett par frågor om MC, laddning och batteri
1. Har ett Shido (https://www.ebay.co.uk/p/10036330690?iid=173979376005) som är märkt 36Wh. Betyder det att det har ungefär samma kapacitet som ett blybatteri märkt 3 Ah?
2. Varför är det viktigt att använda en laddare avsett för LithiumIon-batteri? "Du kan för fan inte ladda en Lithium-batteri med en "dum-laddare"!!!!! Är du hel dum i huvet!" är (lite överdrivet) vad många tycks anse. Men, väl i hojen så antar jag att hojens eget laddsystem är som en FET "dum-laddare"? Eller? Tar ett lithium-batteri skada av en MC:s laddning?
3. Med min nya fina tångamperemeter noterade jag att min Kawa drar 1,4-1,5 A vid 2-3000 rpm. Intressant är att vid 8000 rpm drog den 1,2-1,3A! Är inte det konstigt? Fler tändcylker borde väl dra mer? Eller?
4. Om jag rejsar ovanstående hoj (som inte har laddning) med ovanstående batteri antar jag att jag bör ladda i princip efter typ 1 timmas körning för att vara säker på att allt fungerar som det ska... Korrekt?
1. Har ett Shido (https://www.ebay.co.uk/p/10036330690?iid=173979376005) som är märkt 36Wh. Betyder det att det har ungefär samma kapacitet som ett blybatteri märkt 3 Ah?
2. Varför är det viktigt att använda en laddare avsett för LithiumIon-batteri? "Du kan för fan inte ladda en Lithium-batteri med en "dum-laddare"!!!!! Är du hel dum i huvet!" är (lite överdrivet) vad många tycks anse. Men, väl i hojen så antar jag att hojens eget laddsystem är som en FET "dum-laddare"? Eller? Tar ett lithium-batteri skada av en MC:s laddning?
3. Med min nya fina tångamperemeter noterade jag att min Kawa drar 1,4-1,5 A vid 2-3000 rpm. Intressant är att vid 8000 rpm drog den 1,2-1,3A! Är inte det konstigt? Fler tändcylker borde väl dra mer? Eller?
4. Om jag rejsar ovanstående hoj (som inte har laddning) med ovanstående batteri antar jag att jag bör ladda i princip efter typ 1 timmas körning för att vara säker på att allt fungerar som det ska... Korrekt?