Hej gott folk.
Efter vinterns längtan och drömmande hamnade jag i svårt antiklimax då jag tänkt åka massor av knarr när värmen intågade. Det är nämligen så att jag har underhållsladdat mitt sånt där Biltema Gel med min smarta laddare (typ CTEK), men knarren bara äter upp det! Och detta verkar ske under gång.
Batteriet har stått och underhållsladdat under vintern i en varm lokal. Satte i det, startade (gick ganska lätt), och körde en sväng. Stannade till, fikade och körde en sväng till. Hojen stod över natt, körde en sväng till. Hittills är svängarna runt 1-2 mil. Körde 5-6 mil, tankade. Inga problem än. Körde 4-5 mil till, besiktigade (utan anm, tjoho). Och körde sedan 10 mil till i den underbara 8-gradiga värmen.
Sen stod hojen några timmar, och jag blev sugen på en sväng till. Men NÄ! Då var där ingen kräm på batteriet. Stått still i kanske 3 tim.
Det var helt dött, gick inte att ladda, och kunde inte ens driva en pc-fläkt...
Så jag köpte ett nytt på biltema. Hojen hoppar igång, jag kör några svängar, den står över natt, startar glatt och så dör den precis (efter kanske 3 mil) när jag kommit in i garaget på jobbet. Startförsök utan lycka. Krämen borta, halvljuset lixom slocknar när jag försöker. Så jag svär, hämtar laddaren till nästa dag och sätter i det igen. Då startar den. Utrustad med en multimeter mäter jag dessutom att jag får dryga 14 volt över polerna (nyinköpt från biltema gav det 13, så någon slags extra spänning tillkommer). Ju mer jag gasar, desto mer spänning får jag över polerna. Vid 2500 varv över 15V och vid 5000 varv uppåt 17.
VAD är fel? Är det dyrt? jag försökte felsöka med en manual jag hittade på nätet från vad jag tolkat som regulator/likriktare, men jag har för stora händer...
Nu ska jag äta pasta.
Efter vinterns längtan och drömmande hamnade jag i svårt antiklimax då jag tänkt åka massor av knarr när värmen intågade. Det är nämligen så att jag har underhållsladdat mitt sånt där Biltema Gel med min smarta laddare (typ CTEK), men knarren bara äter upp det! Och detta verkar ske under gång.
Batteriet har stått och underhållsladdat under vintern i en varm lokal. Satte i det, startade (gick ganska lätt), och körde en sväng. Stannade till, fikade och körde en sväng till. Hojen stod över natt, körde en sväng till. Hittills är svängarna runt 1-2 mil. Körde 5-6 mil, tankade. Inga problem än. Körde 4-5 mil till, besiktigade (utan anm, tjoho). Och körde sedan 10 mil till i den underbara 8-gradiga värmen.
Sen stod hojen några timmar, och jag blev sugen på en sväng till. Men NÄ! Då var där ingen kräm på batteriet. Stått still i kanske 3 tim.
Det var helt dött, gick inte att ladda, och kunde inte ens driva en pc-fläkt...
Så jag köpte ett nytt på biltema. Hojen hoppar igång, jag kör några svängar, den står över natt, startar glatt och så dör den precis (efter kanske 3 mil) när jag kommit in i garaget på jobbet. Startförsök utan lycka. Krämen borta, halvljuset lixom slocknar när jag försöker. Så jag svär, hämtar laddaren till nästa dag och sätter i det igen. Då startar den. Utrustad med en multimeter mäter jag dessutom att jag får dryga 14 volt över polerna (nyinköpt från biltema gav det 13, så någon slags extra spänning tillkommer). Ju mer jag gasar, desto mer spänning får jag över polerna. Vid 2500 varv över 15V och vid 5000 varv uppåt 17.
VAD är fel? Är det dyrt? jag försökte felsöka med en manual jag hittade på nätet från vad jag tolkat som regulator/likriktare, men jag har för stora händer...
Nu ska jag äta pasta.