Laddningsregulatorn överreagerar

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
På mellanhojen är laddspänningen på tomgång 13.7 V, men så fort jag varvar det minsta lilla, sjunker spänningen till stabila 12.7 V.
Finns det nå't trick man kan ta till, för att höja den reglerade spänningen med 1.0->1.5 V?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej, det är inte din laddregulator som överreagerar, det är din generator som underpresterar. När du varvar mer jobbar soppapump och tändning hårdare, levererar inte generatorn då så sjunker spänningen.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den kan inte vara jättepaj, då den klarar att hålla exakt samma spänning från 2000 till 6000 rpm.
Och vad tror du Batteriet gör mellan 2000 - 6000 RPM ?

Har Batteriet Samma konstanta batterispänning ?

Eller Stiger batterispänningen ?

Eller Sjunker batterispänningen ?

Koppla bort laddningsregulatorn från generatorn.
Är det tre trådar kalla den L1, L2, L3
Starta hojen, låt den gå varm.
Varva upp till 4000 RPM
Då ska du ha ca 70 VAC (Volt växelström)
mellan L1 och L2,
mellan L1 och L3
mellan L2 och L3.
Har du det så är generatorn OK och fel på laddningsregulatorn.

Vilken hoj är det Fabrikat, Modell, Årgång ?
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
På mellanhojen är laddspänningen på tomgång 13.7 V, men så fort jag varvar det minsta lilla, sjunker spänningen till stabila 12.7 V.
Finns det nå't trick man kan ta till, för att höja den reglerade spänningen med 1.0->1.5 V?
Jag hade det där fenomentet på min Tenere från 1996.
Bra spänning på tomgång (13,7V), men vid driftvarvtal så sjönk den ca 1-1,5V.
I det fallet var det laddningsregulatorn.
Byte av regulator, och sedan hade jag 13,7-13,9 alltid.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Och vad tror du Batteriet gör mellan 2000 - 6000 RPM ?
Har Batteriet Samma konstanta batterispänning ?
Eller Stiger batterispänningen ?
Eller Sjunker batterispänningen ?…
De angivna spänningarna är mätta mellan batteripolerna, med allting anslutet.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De angivna spänningarna är mätta mellan batteripolerna, med allting anslutet.
Precis. Det vill säga battariet håller konstant 12,7 Volt.
Normalt för ett friskt blybatteri som inte laddas.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min Triumph Sprint RS generator gav konstant 14,3 Volt oavsett varvtal, 13,8 Volt över batteriet med tänd belysning (klena kablar) 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Likaså min GSX1300R konstant 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och uppåt. Kör en timme med din Triumph , sedan gissar jag batterispänningen är lägre.
Det finns risk den stannar ....
Intressant hoj förresten, jag visste inte triumph gjort 4:eek:r. ! :rodnar
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Min Triumph Sprint RS generator gav konstant 14,3 Volt oavsett varvtal, 13,8 Volt över batteriet med tänd belysning (klena kablar) 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Likaså min GSX1300R konstant 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från tomgång och uppåt. Kör en timme med din Triumph , sedan gissar jag batterispänningen är lägre.
Det finns risk den stannar ....
Intressant hoj förresten, jag visste inte triumph gjort 4:eek:r. ! :rodnar
Dom har gjort en del med rätt antal burkar, TT600 är en annan, den är en rätt trevlig uddafågel.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
De angivna spänningarna är mätta mellan batteripolerna, med allting anslutet.
Mät spänningen direkt på regulatorn under samma förhållanden.
Det är tänkbart att du får dessa symptom om du har halvdålig kontakt någonstans mellan regulator och batteri, på tomgång är laddströmmen liten och därmed blir spänningsfallet över platsen med dålig kontakt litet, när varvtalet ökat lite går laddströmmen upp till sitt max (för rådande förutsättningar) och du kan ha ett spänningsfall på t.ex. ett par volt mellan regulator och batteri. Rätt spänning på regulatorn, kass spänning på batteriet.

Mest troligt är att spänningen är låg även där och att det orsakas av elektronikfel internt i regulatorn, men eftersom du inte mätt på regulatorn vet vi inte exakt vad som pågår där.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mät spänningen direkt på regulatorn under samma förhållanden.
Det är tänkbart att du får dessa symptom om du har halvdålig kontakt någonstans mellan regulator och batteri, på tomgång är laddströmmen liten och därmed blir spänningsfallet över platsen med dålig kontakt litet, när varvtalet ökat lite går laddströmmen upp till sitt max (för rådande förutsättningar) och du kan ha ett spänningsfall på t.ex. ett par volt mellan regulator och batteri. Rätt spänning på regulatorn, kass spänning på batteriet.

Mest troligt är att spänningen är låg även där och att det orsakas av elektronikfel internt i regulatorn, men eftersom du inte mätt på regulatorn vet vi inte exakt vad som pågår där.
Jag instämmer i ovan men känner igen symptomen.
När jag köpte SV650S så trodde jag att 1/2 ljuset var automatiskt som på nyare bilar 2010. Så jag körde med avstängt 1/2-ljus. För det var manuellt 1/2-ljus. Och inga symptom på att den inte laddade tillräckligt.
Men så påpekade någon vänlig själ när jag tankat att jag glömt slå på halvljuset och då med 1/2-ljuset tänt laddade den inte tillräckligt. Utan batteriet tömdes. Så efter kollat att generatorn var OK så var det dags för en ny Regulator. Och laddningsproblemet var löst.
 
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top