Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
GSXR1100R skrev:
Rattfulla får vård precis som alla andra, dock är alkoholism en sjukdom och det kan man väl inte säga att dumhet är.

Att ha frihet till att riskera sitt eget liv finns som du säger i många former, men varför utmana ödet, Road Racing tex är både dyrt och farligt, trots detta är det inte olagligt, att frivilligt utsätta sig för risker är spännande, men att tumma på säkerheten är ganska onödigt och dumt, därför är det krav på rygga inom RR.

Helt ok att det är krav på skydd när man håller på med RR. Det går ju faktiskt ut på att köra så fort som möjligt.
Men nu pratade du väl om att folk som är så dumma att dom ger sig ut i trafiken utan ryggskydd inte skulle få fri sjukvård och det är väl nåt annat.
Om man kliver ut i gatan utan att se sig för, det är väl dumt?
Om man cyklar utan hjälm och vurpar, det är väl dumt?
Om du snubblar i trappan när du druckit sprit, det är väl dumt?
Nästan varenda olycka skulle kunna undvikas om inte folk bar sig dumt åt eller hur?
Med det resonemang du har vad det gäller att inte betala sjukvård för folk som är dumma så blir det djävligt många som blir utan sjukvård och det tycker jag är dumt.
En person som gör bort sig och vurpar utan ryggskydd och dessutom har varit så dum att han inte tecknat en extra fösäkring mot dumhet skall enligt dig bara få ligga och dö på gatan.
Jag tycker faktiskt att det verkar dumt.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
GSXR1100R skrev:
Rattfulla får vård precis som alla andra, dock är alkoholism en sjukdom och det kan man väl inte säga att dumhet är.

Att ha frihet till att riskera sitt eget liv finns som du säger i många former, men varför utmana ödet, Road Racing tex är både dyrt och farligt, trots detta är det inte olagligt, att frivilligt utsätta sig för risker är spännande, men att tumma på säkerheten är ganska onödigt och dumt, därför är det krav på rygga inom RR.

Det är mycket man kan göra för att öka trafiksäkerheten, strypa alla fordon till 110 tex. tror jag ska skriva en insändare till regeringen...

Varför bryr du dig så mycket om oss egentligen när vi bara blir lacka på dig när du gör det? Jag är dum i huvet men trivs med det, låt det va!

Jag vill vara fri att använda ryggskydd när jag vet att min körning kräver det, men jag vill också kunna plocka upp nån pudding från gatan utan att alltid släpa på ett extra ryggskydd varje gång jag tror jag ska få träffa hud :tuttar
(eller klä på mig full skyddsutrustnig när jag ska till ICA och köpa mjölk.)

På jobbet drar jag på kundbesök 2 ggr i veckan, hur bra intryck tror du jag gör om jag står i skinnställ och babblar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Runken skrev:
Fan vad jobbigt om lagen röstas igenom. Då har polisen en sketen anledning att stoppa en i tid och otid, bara för att dunka en i ryggen och kolla om man har skydd.
Tror du inte polisen har annat att göra än att dunka dig i ryggen, vill dom stoppa dig idag så gör dom det ändå, det kan vara en flygande bes. eller att blåsa ballong.

Tanken är dock trevlig, du blir stoppad av länsman som ger dig en trevlig klapp på ryggen och bjuder på ballonger.

:tungan

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
honkiie skrev:
ja alkoholism är en sjukdom men dumhet är medfött
Japp det har du rätt i, dumhet får ingen vård av samhället eftersom det inte klassas som en sjukdom.

Många tycker nog att jag är dum men det bjuder jag på.

:pannkyss

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Hoj
NV 250 -55
GSXR1100R skrev:
Tror du inte polisen har annat att göra än att dunka dig i ryggen, vill dom stoppa dig idag så gör dom det ändå, det kan vara en flygande bes. eller att blåsa ballong.

Tanken är dock trevlig, du blir stoppad av länsman som ger dig en trevlig klapp på ryggen och bjuder på ballonger.

:tungan

Jo det stämmer nog. Men nu har dom ju ytterligare en anledning att stoppa mig. Och det tar tid. tid som är värdefull på favoritvägen. :tungan

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Runken skrev:
Jo det stämmer nog. Men nu har dom ju ytterligare en anledning att stoppa mig. Och det tar tid. tid som är värdefull på favoritvägen. :tungan
Rydddunk och om du har tur så bjuder dom på munkar, dom brukar ju ha ett bigpack med som tröst.

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Ingel skrev:
Vi som använder mc:n som bruksfordon då? vad ska vi göra av skenan när man har parkerat hojjen och sitter på bion, går runt 2 timmar på IKEA, etc. etc. Måste vi gå runt och se ut som sköldpaddor då?

Hjälmen låser man ju lätt fast i cutsen, men jag vill inte låta ett ryggskydd för 1000 spänn hänga löst på hojen.
Att få med sig grejor på mc:n borde vara ett större problem än att lägga in hjälm etc i ett förvaringsskåp...

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Fler lagar är kass. Behövs mer information. Själv körde jag cross i många år innan ryggskyddet var uppfunnet. När det sen blen lv-hoj tryckte man i en 5 cm bred plastskena i en ficka på skinnstället. Gissar att många återfallsknuttar knappt vet vad ryggskydd är.

Fler lagar kommer sluta med krav på hjälm och ficklampa för att få ta en promenad mitt på dagen. :gnissla :D

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
enhjuling skrev:
Med det resonemang du har vad det gäller att inte betala sjukvård för folk som är dumma så blir det djävligt många som blir utan sjukvård och det tycker jag är dumt.
En person som gör bort sig och vurpar utan ryggskydd och dessutom har varit så dum att han inte tecknat en extra fösäkring mot dumhet skall enligt dig bara få ligga och dö på gatan.
Jag tycker faktiskt att det verkar dumt.

Precis!! Jag vill inte betala för att många idioter inte kan tänka sig för och faktiskt skydda sig inom den aktivitet dom nu behagar att sysselsätta sig med.
En så kallad naturens lag skiljer ut dom som inte vill anpassa sig till samhällets regler

Men utan att varken du eller jag skall gå till ytterligheter vad gäller samhällets invånares sysselsättning,så kan jag ju villigt erkänna att jag inte har någon aning om man skall dra gränsen, bara att jag är trött på många mindre intellegenta personer kostar pengar för att dom helt enkelt inte bryr sig...jag antar att du förstår vad jag menar....?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Trådlyft inför våren, hoppas att ni kör med rygga.

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Hoj
GsxrT 1000 -03
En tom lada behöver inget tak.

Använd rätt utrustning!

Gick med
14 Oct 2005
Hoj
GSXR1100-91, Z650-77 och en HD-chopper -77
wannagofast skrev:
2054866 Självklart.. men inga lagar!!
:klappar

Helt rätt !! Nån måtta på lagstiftningen får det vara.
Man kan ändå inte lagstifta bort skador, eller olyckor.

Bättre att folk kör med insidan, och självmant utrustar sig, än att folk tvingas till det, och köper snik-skydd och sen tror dom är odödliga.
Som med dubbdäckslagen, nu har ALLA dubbdäck, och många tror att det ger supergrepp och gasar på ännu mer, vilket gör att olyckorna sker i högre hastighet istället.

Lagstiftning kan aldrig ersätta sunt förnuft.

Coola Ola

Guest
Lag på ryggskydd känns väldigt bökigt, nästan (men inte riktigt) som att man i Italien alltid måste ha två händer på styret.

For the record så har jag alltid ryggskydd när jag kör hoj, känns naket utan.

LayDeeOmega

REC #26
Gick med
21 Dec 2005
Hoj
Triumph Daytona 675, Ducati 916, GSX-R 750
Aldrig utan ryggskydd!!

Se till att utrusta er med ordentliga skydd inför våren/sommarens alla turer.
Alldeles för vanligt att köra utan riktig skyddsutrustning tyvärr.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
SM i trådlyft.

Intressant att dom flesta säger ja till en lag om ryggskydd trots allt babbel om personlig integritet.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife