Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Boodh89

Medelkortare....
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
FZR 600 R -94
Jag tycker bara det vore ett steg mot att få folket slippa tänka själva...

Låt det vara upp till var och en. Uppmuntra istället för att tvinga...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Boodh89 skrev:
2689655 Jag tycker bara det vore ett steg mot att få folket slippa tänka själva...

Låt det vara upp till var och en. Uppmuntra istället för att tvinga...

Word! snygg hoj du har btw!

sandstream

Guest
Boodh89 skrev:
2689655 Jag tycker bara det vore ett steg mot att få folket slippa tänka själva... Låt det vara upp till var och en. Uppmuntra istället för att tvinga...
Så du tycker att var och en ska få avgöra om de behöver ha hjälm eller inte när de kör hoj?

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
GSXR1100R skrev:
883609 Eftersom många av oss inte kan köra med insidan så kommer det säkert en lag om obligatoriskt ryggskydd.

Jag körde utan ryggskydd i 18 år innan jag insåg att jag inte va odödlig, nuförtiden kör jag alltid med full utrustning.

Sverige är duktiga på att tvinga igenom nya lagar, bilbältet & hjälmlag är trots allt ganska bra när det gäller att minska skador och undvika R.I.P

Vad tycker ni, skall det införas i lagboken så att även glidar/touring folket börjar bära ryggskydd, dom flesta smarta som kör SH har ju redan ryggskydd.

ja det kan vi ha om de sänker trafikförsäkringarna....

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Använder jag alltid hjälm, rygg-, armbågs- och knäskydd, samt heltäckande skyddskläder när jag kör?? JA!!

Vill jag ha lagar om det?? NEJ!!

sandstream

Guest
elwe skrev:
2689685 Använder jag alltid hjälm, rygg-, armbågs- och knäskydd, samt heltäckande skyddskläder när jag kör?? JA!!
Vill jag ha lagar om det?? NEJ!!
Nu är inte alla lika kloka som du Elwe och därför behöver vi lagar och regler.

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Busa
En lag skulle ju iaf defenitivt ha inverkan på mig. Jag har fortfarande inte fått "tummarna loss". :rolleyes: Bara varit o kollat lite.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2689702 Nu är inte alla lika kloka som du Elwe och därför behöver vi lagar och regler.
Varför? Vad mer ska vi inte få ta ansvar för?
Ska det bli lagar om hur mycket man får äta till lunch? Vilka piller som ska intas 17h 43 min före sänggåendet? Hur du får prata till dina barn? Om du får gå i icke fotriktiga skor? Om du får vara barhuvad under +5°C? Ska du få åka utomlands där mycket fortfarande är tillåtet?
Begriper inte folk att man måste sätta stopp någonstans??
De flesta på SH kommer inte ihåg häxjakten som bedrevs på radio syd och radio nord! Vad var deras brott? Jo de sände jättebra musik varvat med reklam, fast liggandes utanför svenskt territorialvatten... det jobbades för högtryck i maktens korridorer för att komma åt dessa, de första fria radiostationerna. Majbritt Teorin försökte förbjuda parabolantenner i Sverige ...
Begriper ni inte att man måste värna om individens frihet!!
Tror nån här att det funnits motorcyklar, motortävlingar, vägar med mötande trafik, nyårsraketer eller choklad om omsorgsmaffian hade fått bestämma fullt ut???
För fan, TÄNK lite ... det ena påbudet/förbudet leder till nästa och till slut sitter folk och får inte ens bestämma vad de är på för humör!

Tror ni att skiftnycklar, aga-fyrar, passbitar, blixtlås, dynamiten, kylskåpet, sfäriska kullagret, spinnrullen, datormusen, mm skulle ha blivit uppfunna av svenskar som förvägrats rätten att tänka själva??

Det verkar som om många här borde sälja sin hoj (den är ju faktiskt farlig) och börja med orientering på snitslade, promenadvänliga vägar med ständig övervakning ifall man stukar foten och behöver omedelbar assistans ... SUCK

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
I dessa tider som det skriks om högre försäkringspremier, folk som ska köra oförsäkrat osv osv.. så kanske det är dags för hojåkare att inte bara kräva via namninsamlingar utan ge något oxå.
Kanske man borde gå ut med att man är för en lagstifting att ALLA ska ha skyddsutrustning när man kör hoj.
Dom flesta personskador som uppkommer vid hojolyckor står customåkare för och som dom flesta vet och ser så har dom sällan skydd.

Jag känner folk som jobbar på akutmottagningar runt om i landet och jag höra samma sak från alla att i dom allra flesta fall så är det den gruppen som skadas mest.

Tyvärr så för inget av dom stora F-bolagen statistik över hur stor del av deras utbetalningar har med dessa skador att göra vs utan skyddsutrustning.

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Lag vettefan. Men försäkringsbolagen kanske skulle börja kräva det för att man ska få ut ersättning vid olycka och sänka premierna.
Blir väl iofs mer eller mindre samma sak, men det påverkar kanske flera om dom vet att det inte blir nån ersättning om man skiter i ryggskyddet.

Mig spelar det ingen större roll då jag inte kör en meter utan hela skyddsutrustningen och har väldigt låg premie (tack Husaberg:tummenupp )

Boodh89

Medelkortare....
Gick med
24 Oct 2006
Hoj
FZR 600 R -94
sandstream skrev:
2689667 Så du tycker att var och en ska få avgöra om de behöver ha hjälm eller inte när de kör hoj?

Jag är för lag om hjälm och bilbälte men emot när lagar börjar bli överskyddande. Kan vi införa en lag om att man måste kontrollera lufttrycket var 10e mil oxå..??

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag tycker idén med en lag om ryggskydd är intressant. Men var ska man dra gränsen? Föraren borde ha ryggskydd, det råder det ingen tvivel om, men passageraren? Skjutsar ofta på olika personer :)tuttar) men har absolut ingen möjlighet att hålla alla dessa med ryggskydd och komplett utrustning.

Frågan är då om ett ryggskydd i helt fel storlek kan göra mera skada än nytta? :va

Hojen ska självklart vara skriven på brukaren av fordonet och försäkringsbolaget kräver även att skyddutrustning (därmed ryggskydd) används, det borde väl vara rimligt? Vill man köra utan ryggskydd så fine...är väl inte värre än att köra lite för fort på 90-väg.. lagbrott som lagbrott :confused:

//KaliZ

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
Jag hade nog haft fyra hjul och inte två om jag inte hade ryggskydd när det smällde.. Och sen ser man allt för ofta folk som inte kör med insidan.. Jag tycker ryggskydd ska klassas som bilbälte :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sandstream skrev:
2689667 Så du tycker att var och en ska få avgöra om de behöver ha hjälm eller inte när de kör hoj?

Nej det handlar om andras säkerhet då en tordyvel i fejset i 100 kmt kan få en av vägen. Inga fler regler nu. Hur fan kan man ha lag på ryggskydd?
Om Jag flyger med ryggen i 20 kmt och precis klarar ryggen så kan Jag klara samma olycka i 26 kmt med ryggplatta...

Alla tror att "har man ställ och ryggskydd så klarar man sig" på samma sett som "har man vinterdäck halkar man inte i diket" puckon. Det som kostar människor livet är till 98% sådant som kvittar vilken utrystning kan har på sig.
Tror ni att en gråsugga i pvc räddar ryggen i 150 mälor in i ett vägräcke?

Självklar bättre att vara 72% skyddad än 68% men att lagstadga? Då kan ni ju ta och hitta på en lösning för hur man skyddar nacken. den är det bräckligaste på hela kroppen och det finns ingen son tänker en gnutta på den, "då skulle det ju bli bökigt att åka hoj"... Det är det i skinnställ också i 37 grader c.

Last edited:

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
KaliZ skrev:
2689988 Jag tycker idén med en lag om ryggskydd är intressant. Men var ska man dra gränsen? Föraren borde ha ryggskydd, det råder det ingen tvivel om, men passageraren? Skjutsar ofta på olika personer :)tuttar) men har absolut ingen möjlighet att hålla alla dessa med ryggskydd och komplett utrustning.

Frågan är då om ett ryggskydd i helt fel storlek kan göra mera skada än nytta? :va

Hojen ska självklart vara skriven på brukaren av fordonet och försäkringsbolaget kräver även att skyddutrustning (därmed ryggskydd) används, det borde väl vara rimligt? Vill man köra utan ryggskydd så fine...är väl inte värre än att köra lite för fort på 90-väg.. lagbrott som lagbrott :confused:

//KaliZ

Du får helt enkelt skaffa en till uppsättning. Då kan du ju också välja storlek på framtida flickvänner, ifall omdömet brister ibland "Tyvärr, du är jättetrevlig bla bla...det är insidan som räknas..osv, men du funkar inte med skinnstället";)

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Hoj
ZXR750L, R1
Sitter just och läser en bok som heter "I trygghetsnarkomanernas land", kan rekomendera den (framförallt till er som längtar efter fler lagar)!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kan inte Jag få svar bara från er lagsugna hur ni tänker göra med nackskydd? stödkrage blir ju lite tråkigt att åka med men förbaskat säkert, eller?

Jag drog omkull från en bakhjulskörning i sommras i farter runt 160 kmt, hjälm var det enda som kunde klassas som skydd, inga handskar, neongul tunn tröja, jeans, sneakers. Jag drog ett par fallskärmsrullningar och ställde mig sedan upp. Låter det som sience fiction? hade Jag slagit i något hade Jag nog dött, ÄVEN om Jag hade ett PVC-bältdjur på ryggen.

Jag säger inte att skydden inte gör något men att ha fler lagar är Jag tvärt i mot.

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
PierFrancesco skrev:
2690388 Sitter just och läser en bok som heter "I trygghetsnarkomanernas land", kan rekomendera den (framförallt till er som längtar efter fler lagar)!

Ja jag kan bara hålla med dig!
Det där med maximal säkerhet är något som jag definitivt inte prioriterar särskilt högt. Den dan det händer så händer det. Det ligger i Guds händer.

Dessutom så förstör ryggskyddet kläderna man har under ytterstället. När man ofta kör till sammanträden och kundbesök där man inte har möjlighet att byta om så funkar det bara inte med den typen av utrustning. Jag har mycket ofta dräkt (kjol och kavaj) under mc-stället (textil så klart så att jag klarar alla väder). Om man använder ryggskyddet så ser det ut som om man sovit i kläderna.

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Det ska vara lag på ryggskydd. Jag har alltid det och det var troligtvis en stor bidragande orsak till att jag kom undan min olycka utan seriösa skador i 90kmh rakt in i en vänstersvängande bil.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife