Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Marie L skrev:
Det ligger i Guds händer.

ojojoj, nu fick vi en så´n där hos oss på antilagsidan. Hur tacklar man det då.

Argyle skrev:
2690437 Det ska vara lag på ryggskydd. Jag har alltid det och det var troligtvis en stor bidragande orsak till att jag ....

Skönt att du klarade dig men att något hjälper några ibland är inget som gör att det ska lagstiftas om. Jag vill inte ha något ryggskydd, kan Jag inte få välja själv? Jag är 27. Om allt som skulle vara gynnsamt vore lagstadgat skulle det vara en mardröm att leva i sverige. då ska det vara lag på handskar också. var går gränsen? hjälm är en självklarhet av olika skäl men sen får det fan räcka.

Kan inte nu trygghetsjunkies tjöpa volvo med garantipaket och gråta er till sömns bakom någon grå bok och låta oss livsnjutare få välja hur vi vill leva. :brynad

Last edited:

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Teo skrev:
2690443 ojojoj, nu fick vi en så´n där hos oss på antilagsidan. Hur tacklar man det då.

Det behöver du ju inte tackla alls. Vi drar åt samma håll, och jag är ense med dig om att jag inte har någon lust att skaffa Volvo med fullt garantipaket.....
För säkerhetens skull kör jag lika gärna Citroen 2CV som MB S-klasse. Att jag valt den senare beror på att jag uppskattar komforten.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Marie L skrev:
Vi drar åt samma håll

I den här frågan kanske inte annars. Jag är ateist. Om en människa med barn blir träffad av blixten och det är guds vilja så är alla miljarder människor på jorden som dyrkar honom dumma i huvet. Jaja vi ska inte sno ryggskuddslagstråden att snacka reigion i.

Men Jag måste bara säga en sak. VAKNA!

njelger

Guest
säkert bra men om en ny lag kommer skall minst en gammal tas bort.

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
Snart kommer det en lag som säger, Är du inte rik får du inte känna hur roligt det är att köra mc. Vad ska vi gör då? Med alla kosnader som blir med mc,försäkringar,lagar,dyr utrustning m.m. Alla lever ju inte på sina rika föräldrar eller får äva stor summa pengar. tråkigt att allt roligt bara är för dom rika, För så kommer det bli med fler lagar.

(som en del säger, har man inte råd ska man inte köra, köpa hoj. Vad tråkigt vi alla skulle ha om man gick efter det)

Självklart ska man ha skydd men nej till fler lagar.

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Det här kommer att lösa sig av sig själv ska ni se. Om ett eller två år så ska rehab betalas av trafikförsäkringen och inte av socialförsäkringen. Lita på att alla FB kommer att se till att det finns differentierade premier som belönar de som väljer att köra med så god skyddsutrustning som möjligt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
RedBaron skrev:
2690570 Det här kommer att lösa sig av sig själv ska ni se. Om ett eller två år så ska rehab betalas av trafikförsäkringen och inte av socialförsäkringen. Lita på att alla FB kommer att se till att det finns differentierade premier som belönar de som väljer att köra med så god skyddsutrustning som möjligt.

har redan använts av flera f-bolag. Varför gör de inte fortfarande det? Jag kunde få premierabatt hos TH om Jag körde med full utrustning för 5 år sen.

Marie L skrev:
2690509 Detsamma, detsamma. Du vet inte vad du går miste om.:tummenupp

lägg av! Vet du vad en dinosaurie är?

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
Teo skrev:
2691042 har redan använts av flera f-bolag. Varför gör de inte fortfarande det? Jag kunde få premierabatt hos TH om Jag körde med full utrustning för 5 år sen.
Jag har motsvarande på Bilsport % MC men ryggskyddet är inte tvingande där, bara hjälm, handskar, stövlar och läder "för MC-bruk". Ryggskyddet kör jag med ändå :tummenupp

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Marie L skrev:
2690430 Det ligger i Guds händer.
Gud är en låtsaskompis för vuxna!

Argyle skrev:
2690437 Det ska vara lag på ryggskydd. Jag har alltid det och det var troligtvis en stor bidragande orsak till att jag kom undan min olycka utan seriösa skador i 90kmh rakt in i en vänstersvängande bil.
Det ska INTE vara lag på ryggskydd ... det enda som vore dummare är ett förbud mot ryggskydd!!
Du har ju alltid ryggskydd, alltså behöver du ingen lag, eller hur?
Sedan har du ju inte med att göra hur andra gör? Är det det som stör dig?
Jag tycker det är helkorkat att inte alltid ha full skyddsutrustning, efter 30+ vurpor så vet jag hur bra det har varit att ha det, men väljer någon att köra i shorts och T-shirt, fine, det är inte jag som blir skadad av det och därför får denne någon skylla sig själv ..
I utbyte så vill jag vara ifred när jag gör något som T-shirtnissen inte tycker är lämpligt ...

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
elwe skrev:
2689685 Använder jag alltid hjälm, rygg-, armbågs- och knäskydd, samt heltäckande skyddskläder när jag kör?? JA!!

Vill jag ha lagar om det?? NEJ!!

Ryggskyddslag fyller ingen funktion för dig eftersom du liksom dom flesta andra Sporthojsåkare är smarta nog att själva inse vad som är rätt och fel.

Dock är det så att majoriteten av mc olyckor INTE består av sporthojar, det är kromslädar och touringhojar som står för dom flesta olyckorna, inte så konstigt med tanke på att majoriteten av hojar är just den modellen.

Hur övertygar man Lasse Långgaffel & Gunnar Glidare att dom behöver ha ryggskydd på sig, dom finåker ju bara på 70 sträckor med sina hojar så som dom alltid har gjort.

Ett överbeskyddande samhälle där antalet skador i olyckor minimeras genom lagar kan upplevas som ett hot mot ens personliga integritet, frågan är vad som väger tyngst.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Marie L skrev:
2690430 Ja jag kan bara hålla med dig!
Det där med maximal säkerhet är något som jag definitivt inte prioriterar särskilt högt. Den dan det händer så händer det. Det ligger i Guds händer.

Dessutom så förstör ryggskyddet kläderna man har under ytterstället. När man ofta kör till sammanträden och kundbesök där man inte har möjlighet att byta om så funkar det bara inte med den typen av utrustning. Jag har mycket ofta dräkt (kjol och kavaj) under mc-stället (textil så klart så att jag klarar alla väder). Om man använder ryggskyddet så ser det ut som om man sovit i kläderna.

Kör du utan hjälm så slipper du bli rufsig i håret oxå....

Dark_Messenger

Guest
Teo skrev:
883619 Inga fler Lagar snälla! I så fall kan vi lika gärna ha lagar på att vara snygg och rik.
Me instämmer :nicka

Bara det absolut viktigaste ska lagstiftaren lägga sig i. Resten bör få vara upp till den enskilde.

sandstream

Guest
Boodh89 skrev:
2689795 Jag är för lag om hjälm och bilbälte men emot när lagar börjar bli överskyddande. Kan vi införa en lag om att man måste kontrollera lufttrycket var 10e mil oxå..??
Varför är du för lag om hjälm och bilbälte? Borde det inte vara upp till var och en att välja själva?

Jag har två kompisar som lever idag pga att de inte använde bilbälte men jag är ändå för bilbälteslagen då den räddar betydligt fler än den dödar.
Teo skrev:
Kan inte nu trygghetsjunkies tjöpa volvo med garantipaket och gråta er till sömns bakom någon grå bok och låta oss livsnjutare få välja hur vi vill leva. :brynad
Livsnjutare, vilken megafloskel :rofl
elwe skrev:
Tror ni att skiftnycklar, aga-fyrar, passbitar, blixtlås, dynamiten, kylskåpet, sfäriska kullagret, spinnrullen, datormusen, mm skulle ha blivit uppfunna av svenskar som förvägrats rätten att tänka själva??

Det verkar som om många här borde sälja sin hoj (den är ju faktiskt farlig) och börja med orientering på snitslade, promenadvänliga vägar med ständig övervakning ifall man stukar foten och behöver omedelbar assistans ... SUCK
Ja, jag tror att Johan Petter Johansson hade uppfunnit skiftnyckeln även om han tvingats cykla till jobbet med hjälm.
Tycker du, precis som många andra i tråden, tar till larviga exempel för att föra fram er åsikt.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sandstream skrev:
Livsnjutare, vilken megafloskel :rofl

Varför? När det är 28 grader och hojen står här nere så Jag bara kan ta hjälmen och dra, DET är så Jag vill kunna köra.
DU/NI vill vara med på BAJK-möten och köra avrostningskurser med "plocka bollen och lägg den i en korg"
Alla vill vi ha olika saker ut av våra liv. Varför kan inte Jag få köra utan ställ om Jag vill? och OM Jag inte har ryggplatta i pvc ska Jag då bli kriminell (iof kör man kanske inte alltid helt lagligt men ändå)
Ska snuten stanna alla och knacka på ryggen på dom för att kolla eller hur ha ni tänkt er?

OCH du sandström, kaaaaan inte du svara på hur ni vill göra för att skydda nacken, den ömtåligaste biten av kroppen som i dagsläget är oskyddad och HELT exponerad för väder och vind. Man kan nypa av huvet som en fästing ju!

Ni räds inte att tulla på glädjen och livskvaliteten för att göra allt så säkert ni bara kan (varför kör ni hoj?:va ) så varför har ni låtit nacken/halsen vara? Har ännu inte fått svar här... Ju högre upp på ryggraden skadan sker ju allvarligare.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Ha era ryyggskydd och låt oss vara i fred! då får alla som de vill.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
GSXR1100R skrev:
2691139Ett överbeskyddande samhälle där antalet skador i olyckor minimeras genom lagar kan upplevas som ett hot mot ens personliga integritet, frågan är vad som väger tyngst.

Det är framförallt ett hot mot individens frihet och ansvar.

Lagstiftning för att skydda individer är bra på områden där individer inte kan förväntas ha egen kompetens. Exempelvis är det inte lätt för den enskilde individen att hänga med i forskningen runt farliga kemikalier - alltså ser staten till att skydda individen från dessa genom att förbjuda dem i konsumentprodukter i viss mån.

När det gäller hjälm, ryggskydd, skyddskläder i allmänhet etc. måste man rimligen utgå från att individen själv kan besluta om användning. Alltså har inte staten såsom lagstiftare någon plats där. Däremot ser jag inget problem med att staten bedriver upplysningskampanjer etc. för att påverka individerna i en riktning.

Har vi individer på våra vägar som inte förstår nyttan med hjälm och ryggskydd* bör den kritiska åtgärden vara att få bort dessa individer från vägarna, inte att få dem att skydda sig. De är med största sannolikhet en fara även för andra trafikanter.

* Att förstå nyttan med ryggskydd och hjälm behöver inte leda till att individen bestämmer sig för att använda dem precis som att individen kan förstå nytta med låsningsfria bromsar utan att köpa en MC med låsningsfria bromsar.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...

Bifogat

• DSC01548.jpg
    DSC01548.jpg
    129.7 KB · Visningar: 35
Last edited:

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
ar upp till var och en tycker jag...fattar dock inte varfor man ska aka utan...

fjantkostnad i mina ogon att kopa...

rygg/nacke och huve gar inte att reparera sa varfor chansa...

man kan ju gotta sig at att man spart 1500kr nar man sitter i rullstolen och dreglar....

om ni undrar over stavningen sa ar jag i thailand...

mvh tobbe...

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2691173
Ja, jag tror att Johan Petter Johansson hade uppfunnit skiftnyckeln även om han tvingats cykla till jobbet med hjälm.
Tycker du, precis som många andra i tråden, tar till larviga exempel för att föra fram er åsikt.
Ok, jag kanske har för höga tankar om den allmänna förmågan att se saker och ting i ett större sammanhang. Allt som får en människa att "slippa" ta ansvar och beslut rörande henne själv fördummar också nämnda människa!!
På sikt blir alla precis så korkade och osjälvständiga som makthavare, proffstyckare och andra föreningsmänniskor vill ha dem.
Finns det inte utrymme för fritänkare, acceptans för avvikande människor, samt florerar skräck för all intelligens som inte kommer från makthavaren i ett samhälle, ja då avstannar all utveckling värd namnet.
Ingenting som inte gynnar den som sitter vid makten kommer att tillåtas ...
Från makten kommer inte något som för utvecklingen framåt eftersom de redan "lyckats" i det befintliga systemet ... innovationerna därifrån kommer att inskränkas till sådana som ännu mer snärjer de människor de redan har makt över så att inga "farliga" idéer kommer upp i dagen ...
Det finns redan för många detaljstyrande lagar ... arbetet med att plocka bort ansvaret för den egna personen har intensifierats kraftigt de senaste 20 åren ... den som är historielös är också perspektivlös, tänk på det!!

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife