Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

sandstream

Guest
elwe skrev:
Det finns redan för många detaljstyrande lagar ... arbetet med att plocka bort ansvaret för den egna personen har intensifierats kraftigt de senaste 20 åren ... den som är historielös är också perspektivlös, tänk på det!!
Kan du nämna några exempel på sånna lagar då jag spontant inte kan komma på några sånna lagar?
(Har själv bara varit vid "medvetande" de senaste 25 åren, de första 10 är ett dunkel.)

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Polarn, nyss hemkommen från Indien berättade att han fått frågan från en indier ifall det var sant att man fick göka utan att vara gift i Sverige.
- Ja
Så tjejen och du är inte gifta men ni gökar ändå?
- Ja
Gökar du med flera?
- Nej
Varför inte?

Med andra ord: en lag kommer fördumma dig så till den milda grad att du inte fattar varför du ska ha ryggskydd till slut.

sandstream

Guest
Teo skrev:
Alla vill vi ha olika saker ut av våra liv. Varför kan inte Jag få köra utan ställ om Jag vill? och OM Jag inte har ryggplatta i pvc ska Jag då bli kriminell (iof kör man kanske inte alltid helt lagligt men ändå)
Ska snuten stanna alla och knacka på ryggen på dom för att kolla eller hur ha ni tänkt er?
Hur gör polisen för att kolla att folk inte bär kniv på allmän plats? :rolleyes:
Skulle det bli en lag om ryggskydd så skulle det givetvis kontrolleras vid tillfälle av polisen, precis som när de kollar in i bilen för att se att alla sitter som de ska och är bältade som de ska enligt gällande lagar.
Teo skrev:
OCH du sandström, kaaaaan inte du svara på hur ni vill göra för att skydda nacken, den ömtåligaste biten av kroppen som i dagsläget är oskyddad och HELT exponerad för väder och vind. Man kan nypa av huvet som en fästing ju!
Jag är ingen expert på nackskador och mig veterligen finns inga bra nackskydd i dagsläget för hojåkare. Skulle det komma något bra skydd skulle jag kunna tänka mig att använda det.

För att återknyta till det här med livsnjutare så kan man faktiskt njuta av livet på olika sätt och jag känner ingen särskild lycka över att åka utan skinnställ. Är ditt liv så trist att det blir en kick för dig?

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Svår fråga detta... Är ju en fråga om personlig säkerhet så då borde man ju få välja själv iofs... Men skulle det inte varit hjälmlag så hade det nog varit många som hade kört omkring på bakhjulet i 200blås med en bakvänd kepa på skallen hur idiotiskt det än är... Och skulle man inte behövt besiktiga hojen så hade folk kört med kassa bromsar... Men iom att man inte riskerar andras liv utan ryggskydd så är jag iaf osäker på om det ska vara lag på att ha det...

Kör själv med ryggskydd på 99 gånger av 100...

sandstream

Guest
K.L skrev:
Men iom att man inte riskerar andras liv utan ryggskydd så är jag iaf osäker på om det ska vara lag på att ha det...
Det finns ju en annan aspekt också när det gäller personlig skyddsutrustning och det är vad individen kostar samhället i sjukvård och rehabilitering. Jag tycker inte att det är okej att mina skattepengar går till att vårda folk som inte brytt sig om att skydda sig själva så gott det går inom rimliga gränser och att andra sjuka därmed får vänta längre och lida i onödan.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att man ska få ägna sig åt farliga saker. Fallskärmshoppning är helt okej så länge utövaren gör vad denne kan för att skydda sig, tex bära hjälm och glasögon. Att fallskärmen fungerar som den ska är ju en självbevarelse drift om något.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
sandstream skrev:
För att återknyta till det här med livsnjutare så kan man faktiskt njuta av livet på olika sätt och JAG känner ingen särskild lycka över att åka utan skinnställ. Är ditt liv så trist att det blir en kick för dig?

Nä men JAG känner en jävla lycka över att glida i tisha när det är 30 grader ute!

Att DU inte känner någon lycka i det är väl ett jäkligt egocentriskt skäl att propsa för en lag som påverkar andra (inte dig själv som ändå föregår med gott exempel). Var inte så trångsynt, kör du och en FMX-åkare motorcyckel på samma sätt? Jag har inget intresse av att åka bandagar, kanske borde ha en HD men Jag gillar litersporthojar och Jag gör det här för att det ger mig livskvalitet. Jag förespråkar inte på något sätt förbud mot skydd men Jag vill välja själv. Varför är du så bestämd att Jag ska ha ett skydd för? och kom inte "det blir så dyrt för vården" för då kör Jag naken bara för att jävlas.

sandstream skrev:
2691592 Det finns ju en annan aspekt också när det gäller personlig skyddsutrustning och det är vad individen kostar samhället i sjukvård och rehabilitering. Jag tycker inte att det är okej att mina skattepengar går till att vårda folk som inte brytt sig om att skydda sig .

Ja du han ju så klart få in en sådan innan mitt inlägg. Det är svaret en hysterisk kvinna kläcker ur sig när hon är tom på argument. Hoppas du är för förbud mot alkohol, hundar (av alla slag), samt människor som inte är genetiskt urvalda så att deras handikap inte kostar något. Du gör frågan större än vad den är. Ha ditt ryggskydd på och var nöjd med det.

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
sandstream skrev:
2691592 Det finns ju en annan aspekt också när det gäller personlig skyddsutrustning och det är vad individen kostar samhället i sjukvård och rehabilitering. Jag tycker inte att det är okej att mina skattepengar går till att vårda folk som inte brytt sig om att skydda sig själva så gott det går inom rimliga gränser och att andra sjuka därmed får vänta längre och lida i onödan.
Därmed inte sagt att jag inte tycker att man ska få ägna sig åt farliga saker. Fallskärmshoppning är helt okej så länge utövaren gör vad denne kan för att skydda sig, tex bära hjälm och glasögon. Att fallskärmen fungerar som den ska är ju en självbevarelse drift om något.

Ja men då är vi ju där igen... Ska jag betala för att människor super för mkt så dom behöver vård? (lag på max 1 dags alkoholintag i veckan?) Eller att människor äter onyttigt eller röker som jag själv gör (lag mot att äta fet mat och mot innehav av cigaretter?) Kanske en lag som säger att man MÅSTE motionera minst 30min om dagen? Ja nu överdrev jag ju djävulskt men tankesättet blir ju desamma... Säger som di leva VAD ÄR FRIHET???

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Jag tycker det ska vara en helig princip att inga lagar ska lägga sig i hur jag tar hand om mig själv. Lagar ska styra hur jag interagerar med andra i samhället. Annars bör vi börja med att förbjuda folk att laga mat eller duscha hemma, för där snackar vi MÅNGA olyckor. Bara äta på krogen och bada i badhus som uppfyller statens säkerhetskrav. Och så en lag mot självmord naturligtvis!

Här i Sverige brukar vi ha lätt för att ruska på huvudet åt stämningshysterin i USA där varenda produktmanual till 90% består av friskrivningar och säkerhetsinsruktioner. Fattar väl vem som helst att man inte ska stoppa sågkedjan med handen? Men det lär ska finnas folk som gjort det. Vägen till sådan fördumning har varit lång, men med en lag om ryggskydd har vi i alla fall börjat trampa längs de stigarna.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
K.L skrev:
2691612 Ja men då är vi ju där igen... Ska jag betala för att människor super för mkt så dom behöver vård? (lag på max 1 dags alkoholintag i veckan?) Eller att människor äter onyttigt eller röker som jag själv gör (lag mot att äta fet mat och mot innehav av cigaretter?) Kanske en lag som säger att man MÅSTE motionera minst 30min om dagen? Ja nu överdrev jag ju djävulskt men tankesättet blir ju desamma... Säger som di leva VAD ÄR FRIHET???

som Jag sa "Det är svaret en hysterisk kvinna kläcker ur sig när hon är tom på argument" Då blir rösten gäll och hon blir okontaktbar och utläggningar som denna haglar villt.

OJAK skrev:
2691617 Jag tycker det ska vara en helig princip att inga lagar ska lägga sig i hur jag tar hand om mig själv. Lagar ska styra hur jag interagerar med andra i samhället. Annars bör vi börja med att förbjuda folk att laga mat eller duscha hemma, för där snackar vi MÅNGA olyckor. Bara äta på krogen och bada i badhus som uppfyller statens säkerhetskrav. Och så en lag mot självmord naturligtvis!

Här i Sverige brukar vi ha lätt för att ruska på huvudet åt stämningshysterin i USA där varenda produktmanual till 90% består av friskrivningar och säkerhetsinsruktioner. Fattar väl vem som helst att man inte ska stoppa sågkedjan med handen? Men det lär ska finnas folk som gjort det. Vägen till sådan fördumning har varit lång, men med en lag om ryggskydd har vi i alla fall börjat trampa längs de stigarna.

OJAK for president!:tummenupp

Last edited:

sandstream

Guest
Teo skrev:
2691598 Nä men JAG känner en jävla lycka över att glida i tisha när det är 30 grader ute!
Och du tycker att det är okej att göra det utan hjälm om man känner för det? Motivera gärna ditt svar.
Teo skrev:
Ja du han ju så klart få in en sådan innan mitt inlägg. Det är svaret en hysterisk kvinna kläcker ur sig när hon är tom på argument. Hoppas du är för förbud mot alkohol, hundar (av alla slag), samt människor som inte är genetiskt urvalda så att deras handikap inte kostar något. Du gör frågan större än vad den är. Ha ditt ryggskydd på och var nöjd med det.
Nej, en hysterisk kvinna säger inte så mycket hörbart, hon snyftar om att man är en okänslig jävel och att "allt är ditt fel" :D

Det där med vad skattepengarna borde gå till är inte helt lätt att reda ut. Jag är lite kluven i frågan och vet att mitt exempel inte var det bästa.

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
sandstream skrev:
2691506 Kan du nämna några exempel på sånna lagar då jag spontant inte kan komma på några sånna lagar?
(Har själv bara varit vid "medvetande" de senaste 25 åren, de första 10 är ett dunkel.)
Jag kan ta ett flagrant exempel: Hastighetsbegränsning på allmänna vägar!!

sandstream skrev:
2691592 Det finns ju en annan aspekt också när det gäller personlig skyddsutrustning och det är vad individen kostar samhället i sjukvård och rehabilitering. Jag tycker inte att det är okej att mina skattepengar går till att vårda folk som inte brytt sig om att skydda sig själva så gott det går inom rimliga gränser och att andra sjuka därmed får vänta längre och lida i onödan.
Och VEM bestämmer "rimliga gränser"? Du?? Eller kanske jag?
Herregud ... du är en dröm för makthavarna .. du bryter väl aldrig några lagar heller, väntar snällt på grön gubbe, osv?

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sandstream skrev:
2691759 Och du tycker att det är okej att göra det utan hjälm om man känner för det? Motivera gärna ditt svar.

Jag Nej. det är en jäkla skillnad, får man något i knoppen när man kör är man en fara för andra. Jag som antilagaktivist är i så fall inne på lag om visir eller glasögon om man har öppen hjälm. Ingen annan far väl illa om det knakar lite mer när Jag vurpar.

Lite som du skrev om fallskärmshoppning. "Glasögon och hjälm..." den hjälmen har man ju fall man får en känga i huvet så att man inte tuppar av och senare kan rycka skärmen. den skyddar dig inte om du dammar i backen.

Last edited:

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
GSXR1100R skrev:
2691139Hur övertygar man Lasse Långgaffel & Gunnar Glidare att dom behöver ha ryggskydd på sig, dom finåker ju bara på 70 sträckor med sina hojar så som dom alltid har gjort.
Ja inte är det genom lagar och förbud inte. För hur bra står det till med motorcyklisters efterlevnad för befintliga lagar som rör fordonets skick (blinkers blås etc.) ech hur man framför hojen i trafiken ?

Lasse Långgaffel kommer definitivt inte att ta på sig ryggskyddet bara för att man i Riksdagen bestämt det. Han har gått mot strömmen sedan tonåren och aldrig kört lagligt sedan han lämnade körskolan.

sandstream

Guest
Teo skrev:
2692138 Jag Nej. det är en jäkla skillnad, får man något i knoppen när man kör är man en fara för andra. Jag som antilagaktivist är i så fall inne på lag om visir eller glasögon om man har öppen hjälm. Ingen annan far väl illa om det knakar lite mer när Jag vurpar.
Så du kör med hjälm av hänsyn till dina medtrafikanter? :va

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är det inte konstigt ?

Ju mer utbildade vi blir desto mindre ansvar anses vi vara kapabla att ta !

Jag undrar hur det är om 20 år, det kanske blir olagligt att leva eftersom det är farligt.

Edit: Observera att jag allltid kör med full utrustning, men lag nej !

bruksmc

Suzuki-Bosse
Gick med
10 Dec 2006
Hoj
Suzuki 750 GSX-99
Ryggskydd

Hej. Så du menar att om jag bara ska ta hojen till affären 4 km för att handla så ska jag ta på mig hela klabbet. Skulle inte tro det. Men ska man ut och åka av sig är det säkert befogat.

GSXR1100R skrev:
883609 Eftersom många av oss inte kan köra med insidan så kommer det säkert en lag om obligatoriskt ryggskydd.

Jag körde utan ryggskydd i 18 år innan jag insåg att jag inte va odödlig, nuförtiden kör jag alltid med full utrustning.

Sverige är duktiga på att tvinga igenom nya lagar, bilbältet & hjälmlag är trots allt ganska bra när det gäller att minska skador och undvika R.I.P

Vad tycker ni, skall det införas i lagboken så att även glidar/touring folket börjar bära ryggskydd, dom flesta smarta som kör SH har ju redan ryggskydd.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
sandstream skrev:

Är det OK för dig att dina skattepengar går till vård av rökare ? knarkare ?
alkoholister ?

Hur var det ? Ungefär 450 dör i trafiken varje år. Hur många tusen dör av rökning ?

Svåra frågor om man börjar ställa dom.

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Hoj
...Brittisk...
bruksmc skrev:
2692378 Hej. Så du menar att om jag bara ska ta hojen till affären 4 km för att handla så ska jag ta på mig hela klabbet. Skulle inte tro det. Men ska man ut och åka av sig är det säkert befogat.

Gör som du vill, jag skulle bara 4km till bolaget och mötte ett rattfyllo....

Har skruvar och ärr över hela kroppen kvar som ett minne. Fast du klarar dig säkert ändå :tummenupp

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sandstream skrev:
2692317 Så du kör med hjälm av hänsyn till dina medtrafikanter? :va

Nä, Jag kör med hjälm för att det är skönt! Den skulle sitta på utan lag. tyst, och skydar mot skit i fejset samt så klart det heligaste, skallen. Om det inte var lag och någon skulle köra utan skulle Jag inte opponera mig heller men som Jag sa är det försvarbart med lag där då det klart kan påverka andra.

J.Porta skrev:
2692417 Gör som du vill, jag skulle bara 4km till bolaget och mötte ett rattfyllo....

Har skruvar och ärr över hela kroppen kvar som ett minne. Fast du klarar dig säkert ändå :tummenupp

Och det hade du klarat dig ifrån med en 40 cm lång pvc-gråsugga på ryggen i resorband? Det har inte mer att göra med att det var ett rattfyllo inblandat än att du inte hade ryggskydd?

Att inte skada sig handlar om 98 % att inte smälla och resterande 2 vilka plastskydd man har i olika gummiband om kroppen.

BTW synd för smällen och skönt att du klarade dig med livet.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife