Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
OJAK skrev:
2691617 Jag tycker det ska vara en helig princip att inga lagar ska lägga sig i hur jag tar hand om mig själv.QUOTE]

Tror du inte att sjukhusvistelsen hade minskat om alla hade ryggskydd?

Om ingen använder bilbälte hade sjukhuskostnaden minskat?

Vill du betala mer skatt för att folk ska ha sin frihet att kunna skita i att använda bilbälte?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Redback skrev:

Vill du betala mer skatt för att folk ska ha sin frihet att kunna skita i att använda bilbälte?

Det du och sandström förespråkar är en kommuniststat. varför lever vi? Ska vi vara robotar som knegar fram skattemedel så en diktator kan styrka sin makt? Vi har möjligheter att göra det mesta vi vill och det ska vi värna om. Oavset vilken lagen är och hur bra den än verkar så är det en lag och ska en lag införas ska den vara JÄVLIGT motiverad. För varje lag så hamnar någon i kläm och det öppnas ett kryphål i stället.

Att leva efter att inte vilja bekosta samhället något ut i fall man misslyckas är ju lutterjantelag upphöjt till tusen.

Last edited:

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Så en lag som räddar folk ifrån att hamna i rullstol är inte motiverad?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Redback skrev:
2692534 Så en lag som räddar folk ifrån att hamna i rullstol är inte motiverad?

Nej! det räcker inte. Tänk på hur många nya lagar det skulle kunna bli i så fall.
När det handlar om någor man gör själv och där men endast riskerar sin egen hälsa så tycker Jag inte det räcker. Jag är ledsen men Jag kan inte hålla med er.

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Svenskar har det bra. Vi behöver inte lära oss att undvika faror eller fatta genomtänkta beslut. Våra kära myndigheter har redan löst allting till oss. Det är klart, varför ska vi behöva tänka själva när vi betalar så mycket till Socialstyrelsen, Folkhälsoinstitutet, Vägverket etc. De har redan lagt allting till rätta för oss. Tack, det känns tryggt.

Snart är t.o.m. döden förbjuden. Underbart!

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
sidorna 24-26 är ju också ganska intressanta ur min åldersgrupps perspektiv kontra alla inlägg som skrivs om ålder och A behörighet på ett bananskal.

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Det mest effektiva är att förbjuda allt motordrivet på två hjul.
Sedan kan man ju lagstifta om hjälm i bilen, automatisk hastighetsbegränsning och brandsäkra overaller.

Jag har mitt skydd på mig för att jag vill det. För att JAG vill minska risken för allvarlig ryggskada. Jag hade haft hjälm oavsett lagstiftning eller ej, annars går det inte att köra och en tratt passar jag inte i.

De flesta här inne kör med någon form av skyddsutrustning trots att det inte är påbjudet i lag.

Kontentan är att vi ska se oss som vuxna och ansvarstagande nog att kunna avgöra sådant själv. Det som är säkert för mig som individ blir även bra för samhället. Jämför med rökning och alkohol.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Svemack skrev:
2692547 Svenskar har det bra. Vi behöver inte lära oss att undvika faror eller fatta genomtänkta beslut. Våra kära myndigheter har redan löst allting till oss. Det är klart, varför ska vi behöva tänka själva när vi betalar så mycket till Socialstyrelsen, Folkhälsoinstitutet, Vägverket etc. De har redan lagt allting till rätta för oss. Tack, det känns tryggt.

Snart är t.o.m. döden förbjuden. Underbart!

Fel, döden är ofarligt det är livet som är farligt och bör förbjudas:huvet

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sTf_paPs skrev:
2692557 sidorna 24-26 är ju också ganska intressanta ur min åldersgrupps perspektiv kontra alla inlägg som skrivs om ålder och A behörighet på ett bananskal.

Så är det. Folk säger det de tror att andra vill höra och klämmer man fram något verklighetsförankrat men för stora massan främmande så är det ingen som lystnar. kolla på politikerna...

Bubbas skrev:
2692561 Det mest effektiva är att förbjuda allt motordrivet på två hjul.
Sedan kan man ju lagstifta om hjälm i bilen, automatisk hastighetsbegränsning och brandsäkra overaller...

Fan vad snygg din hoj är! sorry för ot:t.

Last edited:

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Teo skrev:
2692544 Nej! det räcker inte. Tänk på hur många nya lagar det skulle kunna bli i så fall.
När det handlar om någor man gör själv och där men endast riskerar sin egen hälsa så tycker Jag inte det räcker. Jag är ledsen men Jag kan inte hålla med er.

Jag hade fått betala mer i skatt om du och alla andra som vill köra utan bilbälte skulle få göra som ni vill.-tror du jag vill det?

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Redback skrev:
2692460
OJAK skrev:
2691617 Jag tycker det ska vara en helig princip att inga lagar ska lägga sig i hur jag tar hand om mig själv.QUOTE]

Hur långt är du beredd att gå för att spara skattepengar?
Har du inga fler förslag som kan begränsa vår frihet?

Hjälmtvång för gångtrafikanter? Sparar flera liv per år och kostnader för rehabilitering etc. Är det ett bra förslag?

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
GSXR1100R skrev:
1189217 Dom flesta SH åkare kör redan med rygga, det är bla fransnissarna som vi vill få på rätt spår.

Franskillarna är nog inne på nästan samma spår, hörde att dom lämnat ett förslag till TSV på förbud mot hojar med mer än 100HK, för er egen skull alltså.

Röda hojar blir nog också förbjudna, inte för att dom är farliga men dom är fula.

Och nä tack, jag vill inte ha fler förbud (Låt Stå)

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Redback skrev:
2692578 Jag hade fått betala mer i skatt om du och alla andra som vill köra utan bilbälte skulle få göra som ni vill.-tror du jag vill det?

Nej det har du rätt i.

HÖR UPP ALLA! Kör försiktigt nu och på med alla skydd ni kan tänka er så ni inte skadar er inte för att Jag bryr mig om att ni klarar er utan för att Redback ska slippa plocka fram plånkan.

Jag förstår inte hur ni tänker! Allvarligt!

kollar ni i Ingels statistik bör ni kämpa för förbud mor sporthojar i stället! Vill ni det?

Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
OT men nu när vi nämner om skatter

HUMOR nedan !

Vad säger ni om moms på inkomstskatten ?

Varför ?

Jo så fort någon beklagar sig över höga skatter påpekar(ade) politiker alltid att
vi får så mycket fint för dom pengarna.

Eftersom skattelagen säger att moms skall betalas för samtliga varor och tjänster så borde det vara moms på skatten med det argumentet.

Humor slut !

Hoppas det inte blir så nu.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sTf_paPs skrev:
2692614 OT men nu när vi talar om skatter

HUMOR nedan !

Vad säger ni om moms på inkomstskatten ?

Varför ?

Jo så fort någon beklagar sig över höga skatter påpekar(ade) politiker alltid att
vi får så mycket fint för dom pengarna.

Eftersom skattelagen säger att moms skall betalas för samtliga varor och tjänster så borde det vara moms på skatten med det argumentet.

Humor slut !

Hoppas det inte blir så nu.

ge dom inga dumma ideér nu...

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Svemack skrev:
2692587
Redback skrev:
2692460

Hur långt är du beredd att gå för att spara skattepengar?
Har du inga fler förslag som kan begränsa vår frihet?

Hjälmtvång för gångtrafikanter? Sparar flera liv per år och kostnader för rehabilitering etc. Är det ett bra förslag?

Vad är du beredd att betala i andra människors liv/skador,skattepengar för att du ska kunna vara fri?

Är du fri bara för att du inte har ett ryggskydd,bilbälte på dig?

sandstream

Guest
Teo skrev:
2692429 Nä, Jag kör med hjälm för att det är skönt! Den skulle sitta på utan lag. tyst, och skydar mot skit i fejset samt så klart det heligaste, skallen. Om det inte var lag och någon skulle köra utan skulle Jag inte opponera mig heller men som Jag sa är det försvarbart med lag där då det klart kan påverka andra.
Så lagar ska enligt dig bara vara till för att skydda andra, inte den enskilda individen?
Du gillar alltså inte lagen om bilbälte?
bruksmc skrev:
2692378 Hej. Så du menar att om jag bara ska ta hojen till affären 4 km för att handla så ska jag ta på mig hela klabbet. Skulle inte tro det. Men ska man ut och åka av sig är det säkert befogat.
Coolt, du har 4 km egen väg där ingen annan kör och där det inte finns en enda liten fara. Slit den med hälsan :tummenupp
sTf_paPs skrev:
2692404 Är det OK för dig att dina skattepengar går till vård av rökare ? knarkare ? alkoholister ? Hur var det ? Ungefär 450 dör i trafiken varje år. Hur många tusen dör av rökning ? Svåra frågor om man börjar ställa dom.
Se ett senare inlägg från mig där jag just tar upp att den frågan är minst sagt bökig.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Redback skrev:
2692620
Svemack skrev:
2692587

Vad är du beredd att betala i andra människors liv/skador,skattepengar för att du ska kunna vara fri?

Är du fri bara för att du inte har ett ryggskydd,bilbälte på dig?

Jag tror nog att den grundläggande tanken Svemack vill förmedla är att om man börjar lagstifta allt djupare in i det personliga ansvaret så kan vi plötsligt vakna upp och tycka att det känns ganska obehagligt.

Dess utom har resultatet hittills bara blivit att vi måste lagstifta ännu djupare så frågan om var gränsen går är mycket intressant.

Alla har förmodligen något som är extra frihetsbegränsande.

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife