2692460
OJAK skrev:
2691617 Jag tycker det ska vara en helig princip att inga lagar ska lägga sig i hur jag tar hand om mig själv.QUOTE]
Tror du inte att sjukhusvistelsen hade minskat om alla hade ryggskydd?
Om ingen använder bilbälte hade sjukhuskostnaden minskat?
Vill du betala mer skatt för att folk ska ha sin frihet att kunna skita i att använda bilbälte?
Jo, jag tror sjukhusvistelsen hade minskat, och jag betalar gärna lite mer i skatt för att slippa ryggskyddsförbud
och allt som kommer därefter.
Vi har cirka 3000 döda i olyckor varje år och av dem är 500 trafikolyckor. Av dessa 500 är cirka 50 dödade på mc, och av dessa hade en extra överlevt med fullständig skyddsutrustning (enligt den fina statistiken ovan).
Fattar ni som förespråkar ryggskyddslag hur ini h-e mycket lagar det skulle till i detta land innan våra politiker ens skulle närma sig denna fråga, och hur svårt det skulle bli att leva i ett samhälle som försökte lagstifta bort alla faror för medborgarna!!!!
Man skulle inte kunna röra sig ute utan att bryta mot någon lag. Folk skulle hata polisen för att de lägger sig i allt man gör - från röd gubbe till nubbe.
Och detta är bara olyckor! Skulle vi blanda in sjukdomar...omedelbart förbud för rökning, sprit och fet mat. Julskinka skulle bara säljas utan svål...börjar ni förstå???
Utopi tror ni nu? Jag kan lova er att för varje medlem på sporthoj som tycker att en ryggskyddslag för att minska skatten vore ett smart drag (herregud, trodde det var skador och lidande vi diskuterade här), så kan jag lova er att det sitter 10 stycken ute i stugorna som vill förbjuda än det ena än det andra.
Förstå att denna gång kanske det är ett förbud du vill ha, men nästa gång är det andra som bestämmer över dig istället. Jag vill inte tänka på vilken lavin av förbud som skulle kunna komma om man gläntade lite för mycket på denna dörr!
Och det enklaste exemplet på hur principen skulle funka (bra mycket mer troligt dessutom) är ju att man förbjuder sporthojar rakt av, eftersom det ju uppenbart stöds av statistiken. Med det skulle vi kapa mer än hälften av dödsfallen på mc, eller ca 5 % av alla trafikdöda.
Snälla, säg att ni förstår att principer faktiskt kan vara bra, och att man ibland till och med kan offra någon skattekrona för att få fatta egna beslut om sin egen säkerhet.