Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
Teo skrev:
2692609

kollar ni i Ingels statistik bör ni kämpa för förbud mor sporthojar i stället! Vill ni det?

Du har rätt i att man inte ska förbjuda alla saker som är farliga,jag tycker som du:pannkyss

Men det är inget större slag mot friheten om man tvingas att använda ryggskydd/bilbälte.
Och man räddar liv...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Redback skrev:
2692620
Svemack skrev:
2692587

Vad är du beredd att betala i andra människors liv/skador,skattepengar för att du ska kunna vara fri?

Är du fri bara för att du inte har ett ryggskydd,bilbälte på dig?

:va Jag är beredd att betala MYCKET för andra människors liv/skador om det var det du menade.

Det handlar inte om det, det handlar om att vara fri för att man har rätten att välja själv och det här är ett steg åt fel håll.

Svemack

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Kawa
Redback skrev:
2692620
Svemack skrev:
2692587

Vad är du beredd att betala i andra människors liv/skador,skattepengar för att du ska kunna vara fri?

Är du fri bara för att du inte har ett ryggskydd,bilbälte på dig?

Jag anser att den som är bäst på att fatta beslut om mitt liv är jag själv.
Svenskar är ett förbudsälskande folk, men jag tror inte på förbud. Jag tror att de allra flest människor är kloka vet vad som är rätt för dom. Vet dom inte, så lär dom sig...
Håller med flera andra här, varför kämpar du inte för ett förbud mot mc överhuvud taget? Det är definitivt livsfarligt att köra hoj, med eller utan ryggskydd.
I övrigt så är det ju så att den nya regeringen planerar att föra över alla kostnader för trafikolyckor till fordonsägarna, så frågan om skattepengar kan snart bli inaktuell.

Redback

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
2st
sTf_paPs skrev:
2692648
Redback skrev:
2692620

Jag tror nog att den grundläggande tanken Svemack vill förmedla är att om man börjar lagstifta allt djupare in i det personliga ansvaret så kan vi plötsligt vakna upp och tycka att det känns ganska obehagligt.

Dess utom har resultatet hittills bara blivit att vi måste lagstifta ännu djupare så frågan om var gränsen går är mycket intressant.

Alla har förmodligen något som är extra frihetsbegränsande.

Jag förstår vad Svemack menar men jag anser inte att ryggskydd/bilbälte är någon större uppoffring av friheten.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Redback skrev:
2692649 Du har rätt i att man inte ska förbjuda alla saker som är farliga,jag tycker som du:pannkyss

Men det är inget större slag mot friheten om man tvingas att använda ryggskydd/bilbälte.
Och man räddar liv...

Men ha ryggskydd bara! Är det så svårt Är du för förbud mot självmord? Har man ingen bestämmanderätt om sitt liv? Varför får i så fall människor äta fett och dricka socker och bli skittjocka?

Det är inget större ingrepp med lag om cyckelhjälm heller men ska vi ha skydshandskar i köket också?

sandstream skrev:
2692639 Så lagar ska enligt dig bara vara till för att skydda andra, inte den enskilda individen?
Du gillar alltså inte lagen om bilbälte?

Nä, Jag är inte någon större förespråkare för bältet. Det kan dessutom fungera med motsat effekt om bilen brinner eller ligger upp och ner i en vak. När Jag Kör min pickis är största risken att Jag välter och då vill Jag INTE vara fastspänd upp och ner, men det får jag ju inte välja om Jag ska vara laglig... hajjar ni vart Jag vill komma?

sandstream

Guest
sTf_paPs skrev:
2692557 sidorna 24-26 är ju också ganska intressanta ur min åldersgrupps perspektiv kontra alla inlägg som skrivs om ålder och A behörighet på ett bananskal.
Sidorna 23-30 borde alla unga sporthojsförare läsa innan man skriker ut sin ilska över höga premier.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Redback skrev:
Jag förstår vad Svemack menar men jag anser inte att ryggskydd/bilbälte är någon större uppoffring.

men ett steg åt det hållet...

Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Lag eller inte, jag kommer alltid använda ryggskydd när jag kör så om det skulle bli lag på det så spelar det inte mig nån roll.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
GSXR1100R skrev:
883609 Eftersom många av oss inte kan köra med insidan så kommer det säkert en lag om obligatoriskt ryggskydd.

Jag körde utan ryggskydd i 18 år innan jag insåg att jag inte va odödlig, nuförtiden kör jag alltid med full utrustning.

Sverige är duktiga på att tvinga igenom nya lagar, bilbältet & hjälmlag är trots allt ganska bra när det gäller att minska skador och undvika R.I.P

Vad tycker ni, skall det införas i lagboken så att även glidar/touring folket börjar bära ryggskydd, dom flesta smarta som kör SH har ju redan ryggskydd.

Man kanske skulle kunna tänka sig andra incitament. Som tex att försäkringspremien blir lägre om man har full skyddsutrustning. Sen är det kanske en fråga om klassning också. Ett par billiga kängor för 700:- utan hårda skydd ger inte samma skydd som en rjeskänga fr 5000-8000:-

En del försäkringar har redan idag inskrivet i avtalet att de bara gäller om man har skyddskläder på sig men ingen premieskillnad såvitt jag vet.

Nu skall jag läsa ikapp tråden för bergis har redan någon annan svarat så här redan :D

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Redback skrev:
2692667
sTf_paPs skrev:
2692648

Jag förstår vad Svemack menar men jag anser inte att ryggskydd/bilbälte är någon större uppoffring.

Jag tycker inte heller att rygskydd är en uppoffring. Jag kör alltid med full skyddsutrustning men det är egentligen inte det vi talar om utan en rimlig frihet att ta ansvar för sitt eget liv.

Ett samhälle där individen inte har något ansvar kan inte innehålla frihet.

sandstream

Guest
Teo skrev:
Nä, Jag är inte någon större förespråkare för bältet. Det kan dessutom fungera med motsat effekt om bilen brinner eller ligger upp och ner i en vak. När Jag Kör min pickis är största risken att Jag välter och då vill Jag INTE vara fastspänd upp och ner, men det får jag ju inte välja om Jag ska vara laglig... hajjar ni vart Jag vill komma?
Klart det kan ha motsatt effekt, det tog jag med i ett tidigare inlägg om två kompisar som överlevde tack vare att de inte använde bilbälte.
Men som du kan se här, och säkert redan visste, räddar bilbältet fler än det dödar: http://www.arbetsmiljoarbete.se/teman/transport/atgarder/bilbalte/

Men om vi spinner vidare på ditt synsätt, som jag tolkar som att den enskilde individen ska få ta eget ansvar för sina handlingar, så borde ju varenda lag som bara berör den enskilda individen skrotas. Det borde ju då vara upp till var och en att bestämma vad som är lämpligt eller inte. Eller misstolkar jag dig?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
sandstream skrev:
Men om vi spinner vidare på ditt synsätt, som jag tolkar som att den enskilde individen ska få ta eget ansvar för sina handlingar, så borde ju varenda lag som bara berör den enskilda individen skrotas. Det borde ju då vara upp till var och en att bestämma vad som är lämpligt eller inte. Eller misstolkar jag dig?

Det är så Jag tycker. Men det är svårare att ta bort gamla lagar än att låta bli att stifta nya...

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
jojje1963 skrev:
2692589 Franskillarna är nog inne på nästan samma spår, hörde att dom lämnat ett förslag till TSV på förbud mot hojar med mer än 100HK, för er egen skull alltså.
Även om det inte är sant så vore det ju ett förslag som skulle minska olyckorna rejält. Och det skulle minska samhällets kostnader bra mycket mer än den övertro på lite plast och foam på ryggen som grasserar här. Med tanke på vad som tycks så vore det intressant att se hur långt viljan att minska olyckor och kostnader sträcker sig här på SH.

Poll någon ?

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
Redback skrev:
2692460
OJAK skrev:
2691617 Jag tycker det ska vara en helig princip att inga lagar ska lägga sig i hur jag tar hand om mig själv.QUOTE]

Tror du inte att sjukhusvistelsen hade minskat om alla hade ryggskydd?

Om ingen använder bilbälte hade sjukhuskostnaden minskat?

Vill du betala mer skatt för att folk ska ha sin frihet att kunna skita i att använda bilbälte?

Jo, jag tror sjukhusvistelsen hade minskat, och jag betalar gärna lite mer i skatt för att slippa ryggskyddsförbud och allt som kommer därefter.
Vi har cirka 3000 döda i olyckor varje år och av dem är 500 trafikolyckor. Av dessa 500 är cirka 50 dödade på mc, och av dessa hade en extra överlevt med fullständig skyddsutrustning (enligt den fina statistiken ovan).
Fattar ni som förespråkar ryggskyddslag hur ini h-e mycket lagar det skulle till i detta land innan våra politiker ens skulle närma sig denna fråga, och hur svårt det skulle bli att leva i ett samhälle som försökte lagstifta bort alla faror för medborgarna!!!!
Man skulle inte kunna röra sig ute utan att bryta mot någon lag. Folk skulle hata polisen för att de lägger sig i allt man gör - från röd gubbe till nubbe.
Och detta är bara olyckor! Skulle vi blanda in sjukdomar...omedelbart förbud för rökning, sprit och fet mat. Julskinka skulle bara säljas utan svål...börjar ni förstå???
Utopi tror ni nu? Jag kan lova er att för varje medlem på sporthoj som tycker att en ryggskyddslag för att minska skatten vore ett smart drag (herregud, trodde det var skador och lidande vi diskuterade här), så kan jag lova er att det sitter 10 stycken ute i stugorna som vill förbjuda än det ena än det andra. Förstå att denna gång kanske det är ett förbud du vill ha, men nästa gång är det andra som bestämmer över dig istället. Jag vill inte tänka på vilken lavin av förbud som skulle kunna komma om man gläntade lite för mycket på denna dörr!
Och det enklaste exemplet på hur principen skulle funka (bra mycket mer troligt dessutom) är ju att man förbjuder sporthojar rakt av, eftersom det ju uppenbart stöds av statistiken. Med det skulle vi kapa mer än hälften av dödsfallen på mc, eller ca 5 % av alla trafikdöda.
Snälla, säg att ni förstår att principer faktiskt kan vara bra, och att man ibland till och med kan offra någon skattekrona för att få fatta egna beslut om sin egen säkerhet.

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Redback skrev:
2692578 Jag hade fått betala mer i skatt om du och alla andra som vill köra utan bilbälte skulle få göra som ni vill.-tror du jag vill det?
Jag gillar inte heller att betala för att andra utsätter sig för onödiga risker, men jag vill inte heller leva i ett samhälle där varenda liten detalj är reglerad i lag.

Jag kör själv alltid med ryggskydd, och gör mitt bästa för att övertyga vänner som inte gör det om att de borde börja, vilket hittills har lyckats bra. Jag ser dock ett värde i frivillighet, kan man nå resultat på det sättet är det alltid bättre. Jag har inte sett tillräckligt övertygande bevis på att folk är så dåliga på att använda ryggskydd att det leder till en massa extra skador.

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
RedBaron skrev:
2692766 Även om det inte är sant så vore det ju ett förslag som skulle minska olyckorna rejält.

Poll någon ?

Jag tror inte det är sant, men du fatta ju poängen med mitt inlägg. Det är rent för lätt att hitta på nya lagar, lagar som det igentligen inte är nått fel på, utom att dom inte låter folk bestämma lite själva. Varför ska man tillåta hojar på mer än 100hp?

Hade varit kul om nån som är för ryggskyddslagen MEN emot en 100hk gräns kunde förklara varför en 100hk gräns inte är bra?

Marie L

Halvsenil Kärring
Gick med
6 Oct 2006
Hoj
BMW K100RS och Yamaha XJ900
Teo skrev:
2692668Nä, Jag är inte någon större förespråkare för bältet. Det kan dessutom fungera med motsat effekt om bilen brinner eller ligger upp och ner i en vak. När Jag Kör min pickis är största risken att Jag välter och då vill Jag INTE vara fastspänd upp och ner, men det får jag ju inte välja om Jag ska vara laglig... hajjar ni vart Jag vill komma?

Ja jag hajar.

Jag har ett par gånger under 32 år på vägarna räddat livhanken genom att köra ut i spenaten på höger sida. Små materiella skador och inga personskador vid de tillfällena. Numera har vägverket fått för sig att spenaten är livsfarlig och sätter upp räcken i stort sett överallt längs vägkanten, och därmed är nödutgången stängd och låst. Detta för att några dårar som sitter och sover bakom ratten dönar ut och kraschar i full fart (detta inkluderar garanterat ett antal självmördare). Visst, detta var OT, men det är samma dumhet som du (och jag) upplever i bälteslagen.
Att det numera dessutom oftast handlar om vajerräcken gör ju inte "genialiteten" mindre ur hojsynvinkel....

Sen har jag en gång vurpat rejält med hoj och fick en hel del skador (enda personskadan jag råkat ut för på sådär en miljon km totalt), men ingen av de skadorna hade ett ryggskydd minskat.
/Marie - bättre beg. droskdonna

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife