Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Don Tomaso skrev:
Måste man ha jobb för att flytta till utlandet? Tar med mig hoj o full utrustning inklusive ryggskydd dit rätt snart om det här fortsätter :huvet

Inför en lag på IQ test el nåt för personer som ska framföra fordon som kan överskrida 40 km/h... Snart är ju hela landet idiotförklarat! :rolleyes:

Vi som redan kör med ryggskydd behöver ju inte bry oss om en sådan lag.. varför hetsa upp sig?.. Jag skulle hellre ha en sådan lag för att tvinga idoterna till att använda ryggskydd istället för att störa mig på idioternas frihet i att åkna nakna med hjälm den dagen jag får vara med å pröjsa alla handikappanpassningar som krävs när de får leva resten av livet i rullstol!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
korvgubbe skrev:
Vi som redan kör med ryggskydd behöver ju inte bry oss om en sådan lag.. varför hetsa upp sig?.. Jag skulle hellre ha en sådan lag för att tvinga idoterna till att använda ryggskydd istället för att störa mig på idioternas frihet i att åkna nakna med hjälm den dagen jag får vara med å pröjsa alla handikappanpassningar som krävs när de får leva resten av livet i rullstol!
Ja så resonerar nog rätt så många, skitsnacket om frihet under ansvar håller inte, du kan bli påkörd på väg ner till kiosken trots att du kör lugnt.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
korvgubbe skrev:
Vi som redan kör med ryggskydd behöver ju inte bry oss om en sådan lag.. varför hetsa upp sig?

Med det vill jag mena att man fortfarande kan välja under ansvar. Vill jag ta en sväng ner på byn för att köpa lite mjölk eller hämta upp nyfunna spättan utan skydd vill jag inte bli straffad för det! Jag kör då naturligtvis mycket mer försiktigt o ansvarsfullt. Men me IQ test kanske man får bort de som ska styla på slangen endast iförd badshorts o plast- sandaler i 100 blås på 30 sträcka me badgäster i alla åldrar... :fatta! Hetsa upp mig? Nejdå..jag är född sån..

Last edited:

Harrysson

Medlem
Gick med
27 Jul 2004
Hoj
FZ6S
Det finns tillräckligt med lagar redan. Var och en borde själv förstå vikten av att skydda sig, men om någon tvunget vill köra utan tänker jag inte tvinga dem.

En del försäkringar har skyddsutrustning som krav och jag antar att ersättningen sänks om det inte använts. Ett alternativ är kanske att införa självrisk på trafikförsäkringen om skyddsutrustning saknades vid olyckan.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
GSXR1100R skrev:
Ja så resonerar nog rätt så många, skitsnacket om frihet under ansvar håller inte, du kan bli påkörd på väg ner till kiosken trots att du kör lugnt.

Man kan väl bli påkörd fast man går? (tror till och med det är vanligare än när man kör mc) Inte ska man väl behöva ha skinnställ + ryggskydd + hjälm när man tar en promenad, men vad vet jag - jag är ju ung och dum?

näe, nog bör man använda ryggskydd men ingen lag tack...

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ingel skrev:
Man kan väl bli påkörd fast man går? (tror till och med det är vanligare än när man kör mc) Inte ska man väl behöva ha skinnställ + ryggskydd + hjälm när man tar en promenad, men vad vet jag - jag är ju ung och dum?

näe, nog bör man använda ryggskydd men ingen lag tack...
Ja det kan man.

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
2003 Yamaha R1
Har vi inte lagar så det räcker Jag kör aldrig utan ryggskydd. Detta för att jag inte vill krossa min rygg om jag kan undivika det. Men inte faan ska det vara en lag. Människan måste kunna ta ansvar för sig själv. Man måste ha rätten att ta egna beslut även ifall det påverkar en själv negativt. Ska man ha en lag på kevlarvest också om man ska på stan eftersom det faktiskt nu för tiden är många som dör av att folk skjuter på dem. Skulle ju rädda en hel del liv och svåra skador det med.

Inga illa menat. tanken är god och helt rätt. Men jag är så trött på att man ska lagstifta om allt.

/P

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
Det sista vi behöver i Sverige är mer lagar/förbud och överförmynderi!
Det skall vara upp till var och en! Staten skall inte lägga sig i!

O ja, jag är emot hjälmlagen och bältestvånget också!

Ja, jag använder både hjälm och bilbälte, men det skall stå var och en fritt att inte göra det! (Undantaget barn och ungdomar under 18år)

Cujo

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Klrz skrev:
Hur är en sådan hjälm konstruerad för att göra intubering enklare? Är den en sådan där gubbhjälm där man kan fälla upp hakskýddet eller? Chefen har en sådan. Mycket praktisk om man har glasögon men jag kan inte låta bli att tycka att det känns som skiten skulle gå i 2 delar om man gjorde en ordentlig marksyning...

Vad jag har förstått så är "gubbhjälmarna" inte alls så säkra, dom är bättre än en jethjälm men inte alls lika säkra som en riktig hjälm.
Sen att dom är apfula hör visserlige inte hit men aldrig att jag köper en "gubbhjälm".

BlueNote

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
KTM 660 och ZX10R
Cujo skrev:

Ja, jag använder både hjälm och bilbälte, men det skall stå var och en fritt att inte göra det! (Undantaget barn och ungdomar under 18år)

Cujo

Ska det vara fritt för läkarna att välja vilka patienter de ska behandla också?

Isf går jag med på det!

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Vad är nästa steg,knä och armbågsskyddslag när man går?

Nej,inga fler lagar.Bättre att försöka utbilda folk istället(även om det kanske inte hjälper).

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
ABSOLUT!!

Självklart skall det vara lag på Ryggskydd!

Jag tycker även att Plasthjälmar skall förbjudas. En plasthjälm är ju bättre än ingen hjälm, men det är f*n inte mycket mer. Huvudet "studsar" tillbaka om man slår i det hårt, vilket leder till nackskador och ökad risk för hjärnskakning.

Sen kanske man skulle fundera på att införa nånn form av kontroll på kläder avsedda för MC-åkning, annat än den enkla CE-märkningen.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Cujo skrev:

Cujo
Du har ingen hoj och därmed ingen erfarenhet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Don Tomaso skrev:
Vill jag ta en sväng ner på byn för att köpa lite mjölk eller hämta upp nyfunna spättan utan skydd vill jag inte bli straffad för det!

Och jag vill inte bli straffad ekonomiskt varje gång puckon, som vill njuta av sådana friheter, drar på sig handikapp som hade kunnat avvärjas MED ryggskydd..
Din rygg är lika ömtålig när du köpt mjölk som när du inte gjort det. Rullgrus, dieselspill och oförutsedda hinder i vägen är lika obehagliga oavsett om du långturat eller "bara åkt till kiosken för att köpa snus"...

Det handlar heller inte om ett straff. Det handlar om att vi alla kommit överens om att tillsammans hjälpa den som råkar illa ut. Då kan vi ju tillsammans komma överens om regler som förhindrar att folk råkar illa ut i onödan..

Men kör man på ditt resonemang så kan vi väl behålla friheten att köra utan ryggskydd och för all del införa friheten att åka utan hjälm om man så vill...
....men prallellt med detta så kan vi införa friheten att pröjsa sina egna kostnader vid ev. olycksfall.

Vet du hur mycket det kostar att bygga om en bostad så att alla bänkar och skåp blir höj och sänkbara? Rullstolshiss i trappan. Bredda alla dörrar. Förstora badrummet. Ramp upp för trappsteget vid entren. Montera bort och snygga till där trösklar varit. Installera larm i badrummen om du ramlar ner på golvet och att inte ta dig upp... Sen måste bilen anpassas, pedaler bytas ut mot handreglage.. just ja.. många gånger krävs personlig assistent och permobil.. Färdtjänst...

Har en nära släkting som föddes med ryggmärgsbrock och är förlamad från midjan och nedåt. Vill gärna ge honom allt han behöver och skattar gladerligen för det.

Men jag vill inte skatta å pröjsa för grabbar som vill imponera på nya spettan iförd endast hjälm och t-shirt på en plastraket när de upptäcker att ryggen är lika ömtålig vid en kort tur till tunnelbanan som vid en landetrunttur...

Cujo

Medlem
Gick med
18 Nov 2003
Hoj
När jag blir stor ska jag ha en...
GSXR1100R skrev:
Du har ingen hoj och därmed ingen erfarenhet.

Ungefär lika moget som de föräldrar som anser att man inte har rätt till åsikter
om barn, bara för att man inte har barn själv. (I synnerhet om man anser att deras barn är ouppfostrade...)

Vad vet du om min erfarenhet?
Har haft hoj i fem år, även om jag inte har nån just nu.

Cujo

back in black

Ringräv
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
RF 900 rgv 250
Det finns nog med lagar i detta landet.
Var skall vi dra gränsen för förmynderiet?
Själv kör jag aldrig utan skinn och rygga, men det är ju mitt val.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Cujo skrev:
Ungefär lika moget som de föräldrar som anser att man inte har rätt till åsikter
om barn, bara för att man inte har barn själv. (I synnerhet om man anser att deras barn är ouppfostrade...)

Vad vet du om min erfarenhet?
Har haft hoj i fem år, även om jag inte har nån just nu.

Cujo
Sorry jag läste din signatur, men vad är bäst då, en lag som tvingar folk att bära rygga eller en massa onödiga invaliditeter.

Detta är ingen moralfråga, detta är vår egen säkerhet.

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Ninjaboy skrev:
Något kommer att hända med oss motorcyklister vare sig vi vill det eller inte. Om det blir en lag om utrustning som vi ändå använder så gör det mig inget. Värre är om det påverkar hojarna och gör dem ännu mer osäljbara.

Jag tror vi hoj-åkare håller på att gräva våran egen grav, framförallt handlar det om glidare som framförs i stadsmiljö med raka rör. De boende klagar något enormt och det är nog inte långt borta att man kommer att få se förbudsskyltar för mc typ 1800-0600 eller dyligt.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife