Don Tomaso skrev:
Vill jag ta en sväng ner på byn för att köpa lite mjölk eller hämta upp nyfunna spättan utan skydd vill jag inte bli straffad för det!
Och jag vill inte bli straffad ekonomiskt varje gång puckon, som vill njuta av sådana friheter, drar på sig handikapp som hade kunnat avvärjas MED ryggskydd..
Din rygg är lika ömtålig när du köpt mjölk som när du inte gjort det. Rullgrus, dieselspill och oförutsedda hinder i vägen är lika obehagliga oavsett om du långturat eller "bara åkt till kiosken för att köpa snus"...
Det handlar heller inte om ett straff. Det handlar om att vi alla kommit överens om att tillsammans hjälpa den som råkar illa ut. Då kan vi ju tillsammans komma överens om regler som förhindrar att folk råkar illa ut i onödan..
Men kör man på ditt resonemang så kan vi väl behålla friheten att köra utan ryggskydd och för all del införa friheten att åka utan hjälm om man så vill...
....men prallellt med detta så kan vi införa friheten att pröjsa sina egna kostnader vid ev. olycksfall.
Vet du hur mycket det kostar att bygga om en bostad så att alla bänkar och skåp blir höj och sänkbara? Rullstolshiss i trappan. Bredda alla dörrar. Förstora badrummet. Ramp upp för trappsteget vid entren. Montera bort och snygga till där trösklar varit. Installera larm i badrummen om du ramlar ner på golvet och att inte ta dig upp... Sen måste bilen anpassas, pedaler bytas ut mot handreglage.. just ja.. många gånger krävs personlig assistent och permobil.. Färdtjänst...
Har en nära släkting som föddes med ryggmärgsbrock och är förlamad från midjan och nedåt. Vill gärna ge honom allt han behöver och skattar gladerligen för det.
Men jag vill inte skatta å pröjsa för grabbar som vill imponera på nya spettan iförd endast hjälm och t-shirt på en plastraket när de upptäcker att ryggen är lika ömtålig vid en kort tur till tunnelbanan som vid en landetrunttur...