Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Ryggskydd skyddar inte mot bruten nacke eller det våld en krasch i hög hastighet orsakar.
En del här har en övertro på ryggskydd.

Kan vara så att mcförare kör fortare för att de känner sig trygga med skinnställ och ryggskydd - gällde mig iallafall...

Viktigast för att överleva på hoj är att tänka sig för innan man gör det man gör!

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
GSXR1100R skrev:
Just nu är det 62% som är smarta :tummenupp

Snarare 62% som vill leva i ett förmyndigare samhälle där allt regleras av lagar och friheten försvinner...lagar ÄR inte lösningen, upplysning och information ÄR!

Vill folk köra utan skydd, låt dem göra det...det är väl snarare upp till dem och deras anhöriga som bryr sig om dem att se till så att de skyddar sig.
Personligen kör jag med full utrustning så gott som alltid, men det är ju mitt val, eller hur?

Ang. $$$-argumentet så är jag ganska säker på att alla överviktiga som äter fel och inte rör på sig kostar samhället och vården bra mycket mer än de som crashar utan skydd...kanske dags att förbjuda övervikt och onyttig livsstil också?

Att någon crashar och blir handikappad är dock något mycket mer dramatiskt och konkret, vilket gör att det uppmärksammas mycket mer.

Att försäkringsbolagen tar skyddskläder med som kriterium är bra, på det viset kan man själv välja, och samtidigt betala för sitt val.

Kan vara så att mcförare kör fortare för att de känner sig trygga med skinnställ och ryggskydd - gällde mig iallafall...

Absolut! Om vi hade tagit bort alla airbags, bilbälten och alla andra säkerhetsdetaljer i bilarna och skruvat fast ett spett som pekar mot bröstkorgen på föraren, så hade olyckorna och inte minst hastigheterna GARANTERAT minskat, tror ni inte?

Samma effekt på MC-förare...hade alla kört omkring nakna på ramsnea hojar så hade det nog sett annorlunda ut... :)

Inte för att jag tycker vi borde göra det, men så fungerar människan uppenbarligen, på gott och ont...

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
McFille skrev:
Snarare 62% som vill leva i ett förmyndigare samhälle där allt regleras av lagar och friheten försvinner...lagar ÄR inte lösningen, upplysning och information ÄR!

Precis,man kan inte lagstifta bort dumhet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
PeGe skrev:
De (ursäkta) idioter som inte inser vikten av å köra med riktiga skydd i alla lägen är ju trots allt de som antagligen blir värst skadade vid eventuell marksyning och med andra ord de som antagligen drar upp premierna för oss andra... :fatta!

Det skulle vara intressant att veta vilken typ av mundering som är mest vanlig då räddningstjänsten/ambulanspersonal/läkare klipper upp på trafikskadade motorcyklister. Är det jeans eller skinnkläder?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
McFille skrev:
Bilbältet räddar många liv årligen, eftersom det är lag på det så använder dom flesta det, detta har inget med förmynderi att göra, du kör ju själv med rygga, kan man få fler att göra det så kan det inte vara fel.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
korvgubbe skrev:
Och jag vill inte bli straffad ekonomiskt varje gång puckon, som vill njuta av sådana friheter, drar på sig handikapp som hade kunnat avvärjas MED ryggskydd..

Det där sköter försäkringsbolagen om. Välj ett bolag som har tvång på ryggskydd så slipper du gnälla. Lagar löser inte mycket. Jag tycker att var och en ska få bestämma hur man vill leva sitt eget liv.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Mechanic_D skrev:
Krävs inga lagar för en sån här självklar grej, det räcker faktiskt med sunt förnuft!
Nu finns det ju gott om folk som saknar sunt förnuft.

Sulan

WCX member
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Retta
Man kan inte lagstifta om allt...

Finnt ett uttryck som säger allt: Survival of the fittest.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Sulan skrev:
Man kan inte lagstifta om allt...

Finnt ett uttryck som säger allt: Survival of the fittest.
Det är dina skattepengar som bekostar dom som skiter i allt.

ostebo

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Kawasaki Zx9r streetfighter
Va f*n... låt människan använda huvudet lite själv. Vi ska inte ha en massa lagar som säger vad man ska göra. Ex. nu när lagen kom att man har företräde som person när man ska gå på ett övergångsställe :kocko

Jag kör lastbil å buss... Å så klart MC, men saken é att folk som inte har körkort alldrig åkte å känna på hur det känns att köra. Går rakt ut å tror att jag som kommer med min "lilla" lastbil ska stanna..... Inte ja, så det har varit nära ett par gånger!!!

Snälla inga mer dumma lagar!!! :huvet

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Loader skrev:
Jag tycker inte att det är oförnuftigt att åka 50 meter för att tvätta hojen utan ryggskydd.
Har du snutnoja, att det finns en lag betyder inte att man slaviskt måste följa den, vill man köra utan rygga så gör man väl det, men syftet med denna tråd är att få folk att ta på sig ryggan innan dom ger sig ut på en tur, inte när dom ska flytta hojen 50 meter.

:lol

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ostebo skrev:
Va f*n... låt människan använda huvudet lite själv. Vi ska inte ha en massa lagar som säger vad man ska göra. Ex. nu när lagen kom att man har företräde som person när man ska gå på ett övergångsställe :kocko

Jag kör lastbil å buss... Å så klart MC, men saken é att folk som inte har körkort alldrig åkte å känna på hur det känns att köra. Går rakt ut å tror att jag som kommer med min "lilla" lastbil ska stanna..... Inte ja, så det har varit nära ett par gånger!!!

Snälla inga mer dumma lagar!!! :huvet
Zebralagen suger fett, vem f-n kom på att fotgängare skall ha företräde, dessutom är det inte ekologiskt.

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
GSXR1100R skrev:
Har du snutnoja, att det finns en lag betyder inte att man slaviskt måste följa den, vill man köra utan rygga så gör man väl det, men syftet med denna tråd är att få folk att ta på sig ryggan innan dom ger sig ut på en tur, inte när dom ska flytta hojen 50 meter.

:lol

Varför vill man ha en lag om man inte tänkt följa den? Jag vill inte vara dryg men du förstår nog vad jag menar. Om man kör sporthoj aktivt och vid det här laget inte fattat att man ska använda ryggskydd så ändrar man nog inte uppfattning för att en ny lag stiftas...

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Inte fler lagar tack, det är redan förbjudet att stjäla saker och att slå folk helt eller halvt ihjäl men hur stor är viljan att få stopp på det? Ska polisen dessutom stå och pilla mig på rygggen för att kolla ryggskydd? Jag använder alltid ryggskydd tom rubbet när jag kör iofs kräver min aktiva åkning det...

Hur som helst ska vi lagstifta om allt så kommer vi snart att gå omkring med hjälm och ficklampa mitt på dagen på vår lilla promenad till affären. Varför inte lag på flytväst när man badar? Man kan ju faktiskt drunkna. :näsblod

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
GSXR1100R skrev:
Bilbältet räddar många liv årligen, eftersom det är lag på det så använder dom flesta det, detta har inget med förmynderi att göra, du kör ju själv med rygga, kan man få fler att göra det så kan det inte vara fel.

Jo, det kan visst vara fel, medlet helgar INTE ändamålet. Allt som PÅTVINGAS är fel.
Sålänge man inte skadar någon annan på något sätt(och då menar jag INTE via sjukvård, vis skattebetalare, då det är ett LÖJLIGT argument) så tycker jag att skall få göra vad man vill.

Ang. bilbältet så tror jag inte att det är lagstiftningen som gör att folk använder det, snarare bra information och upplysning...visst, vissa har det bara för att det är lag, men så är det, precis som du sa att du kan tänka dig köra 50 m utan skydd, same same but different.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McFille skrev:
Jo, det kan visst vara fel, medlet helgar INTE ändamålet. Allt som PÅTVINGAS är fel.
Sålänge man inte skadar någon annan på något sätt(och då menar jag INTE via sjukvård, vis skattebetalare, då det är ett LÖJLIGT argument) så tycker jag att skall få göra vad man vill.

Ang. bilbältet så tror jag inte att det är lagstiftningen som gör att folk använder det, snarare bra information och upplysning...visst, vissa har det bara för att det är lag, men så är det, precis som du sa att du kan tänka dig köra 50 m utan skydd, same same but different.
Jag körde 18 år utan ryggskydd, mest för att ingen sa något, har du sett någon info från TSV eller liknande där dom rekomenderar ryggskydd.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Loader skrev:
Om man kör sporthoj aktivt och vid det här laget inte fattat att man ska använda ryggskydd så ändrar man nog inte uppfattning för att en ny lag stiftas...
Glidare & Touringhojar då?

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife