GSXR1100R skrev:
Just nu är det 62% som är smarta
Snarare 62% som vill leva i ett förmyndigare samhälle där allt regleras av lagar och friheten försvinner...lagar ÄR inte lösningen, upplysning och information ÄR!
Vill folk köra utan skydd, låt dem göra det...det är väl snarare upp till dem och deras anhöriga som bryr sig om dem att se till så att de skyddar sig.
Personligen kör jag med full utrustning så gott som alltid, men det är ju mitt val, eller hur?
Ang. $$$-argumentet så är jag ganska säker på att alla överviktiga som äter fel och inte rör på sig kostar samhället och vården bra mycket mer än de som crashar utan skydd...kanske dags att förbjuda övervikt och onyttig livsstil också?
Att någon crashar och blir handikappad är dock något mycket mer dramatiskt och konkret, vilket gör att det uppmärksammas mycket mer.
Att försäkringsbolagen tar skyddskläder med som kriterium är bra, på det viset kan man själv välja, och samtidigt betala för sitt val.
Kan vara så att mcförare kör fortare för att de känner sig trygga med skinnställ och ryggskydd - gällde mig iallafall...
Absolut! Om vi hade tagit bort alla airbags, bilbälten och alla andra säkerhetsdetaljer i bilarna och skruvat fast ett spett som pekar mot bröstkorgen på föraren, så hade olyckorna och inte minst hastigheterna GARANTERAT minskat, tror ni inte?
Samma effekt på MC-förare...hade alla kört omkring nakna på ramsnea hojar så hade det nog sett annorlunda ut...
Inte för att jag tycker vi borde göra det, men så fungerar människan uppenbarligen, på gott och ont...