Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Loader

Nu går vi mot ljusare tider
Gick med
1 Jun 2003
Hoj
Bülldog
Jag kan inte svara för vad andra människor vill och gör. Tråden du hänvisar till är däremot skrämmande, har missat den.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Loader skrev:
Jag kan inte svara för vad andra människor vill och gör. Tråden du hänvisar till är däremot skrämmande, har missat den.
Ja visst är det så, det finns många som inte vet vad ett ryggskydd är, däremot är det ingen livförsäkring att ha rygga.

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Nästa år har jag hört att det krävs att körskolorna ska tillhanda hålla ryggskydd till elever under lektion. Vilket de borde göra redan nu.

Motulen

Dislocerad roterad proximal humerus :(
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Ducati
Odödlig blir man aldrig...för många bortågna kompisar vittnar om det. Själv vurpade jag hårt i Maj och krossade allt i axeln. Med järn bitar och skruvar i armen så sitter man här och hoppas på nästa säsong. Men jag är övertygad om att hade jag kört utan skydd. Så hade jag inte haft nånn "nästa säsong" att hoppas på. Finns det skydd som tex. ryggskydd. Så använd det!!! Men glöm aldrig att inga skydd i världen gör dig odödlig.

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Ska vi inte införa en lag om när vi får gå och skita också...?
Mån,ons,sön 07.00-07.10 ??? :zpy

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Motulen skrev:
Odödlig blir man aldrig...för många bortågna kompisar vittnar om det. Själv vurpade jag hårt i Maj och krossade allt i axeln. Med järn bitar och skruvar i armen så sitter man här och hoppas på nästa säsong. Men jag är övertygad om att hade jag kört utan skydd. Så hade jag inte haft nånn "nästa säsong" att hoppas på. Finns det skydd som tex. ryggskydd. Så använd det!!! Men glöm aldrig att inga skydd i världen gör dig odödlig.
Aj som f-n, det är därför som jag inte sett dig på ett tag, krya på dig :tummenupp

Dropkick

Meningen med livet
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
xt660x LT-Z400 GASGAS 250txt
Ja tycker att alla ska använda ryggskydd, men ja vet inte om ja skulle gilla det som lag.
Men det skulle nog inte störa mej så mkt

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
GSXR1100R skrev:
har du sett någon info från TSV eller liknande där dom rekomenderar ryggskydd.

Nej, och det är det som är fel och SKRÄMMANDE! :skrämd
Tycker att det borde vara ett krav för att få köra upp, precis som resten av skyddsutrustningen är.
Då blir man iaf. tvungen att skaffa sig ett, och inser hur viktigt det är.
Sen om man använder det efter uppkörningen är ju upp till en själv, men om informationen är tillräcklig så tror jag att de allra flesta skulle köra med en skena...

Håller absolut med att informationen är kass, visste inte vad ett ryggskydd var innan jag började ta mitt A1 kort för 5 år sen...

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Ett bra sätt att få fler att köpa sig ett ryggskydd är kanske om försäkringsbolagen börjar kräva det då du köper en försäkring med "skyddsställsrabatt". Detta hade gjort att fler använde det. Själv så körde jag i lätt mc i 2 säsonger utan skydd och i sommar kanske en månad. Köpte ett skydd för ett par veckor sedan. Måste säga att man känner sig bra mycket säkrare och pga njurbältet så kan man även köra på de mindre småländska vägarna.
Då jag har en bekant som klarade livet pga ett ryggskydd så vet jag vilken nytta det gör. Han vek ryggen runt en vägstolpe. Hade han inte haft ryggskydd så hade han varit delad. Nu så klarade han sig med 2 "brutna" kotor och kan idag fortfarande köra hoj.
/Olle

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McFille skrev:
Tycker att det borde vara ett krav för att få köra upp, precis som resten av skyddsutrustningen är.

Är du för eller emot lagar? Om det ska vara lag/krav på det vid uppkörning kan det väl lika gärna vara det därefter också. Vari ligger skillnaden?

För övrigt är ju inte en lag på ryggskyd den enda lösningen eftersom ett ryggskydd utan skinnställ oftast inte är så mycket att ha. Har allt för ofta sett folk komma körandes iförda tröja och ett ryggskydd som fladdrar på halv stång på ryggen. Vid en vurpa sitter det inte kvar som det ska om man inte har ett skinnställ utanpå. Gäller inte alla modeller förvisso men många vilket gör resultatet av en sådan lag bristfällig.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Goodstuff skrev:
För övrigt är ju inte en lag på ryggskyd den enda lösningen eftersom ett ryggskydd utan skinnställ oftast inte är så mycket att ha.

Väntade bara på att den skulle komma... :rolleyes:

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Är du för eller emot lagar? Om det ska vara lag/krav på det vid uppkörning kan det väl lika gärna vara det därefter också. Vari ligger skillnaden?

Det är JÄKLA skillnad. Man ställer vissa krav på dig som förare när du tar körkort, däribland skyddsutrustning. Du kan ju oftast låna av din körskola, men genom att ha ett krav på ryggskydd så visar man hur viktigt detta är och uppmuntrar blivande MC-förare att köpa eget.
Det är ju redan krav på att ha alla annan skyddsutrustning, så varför inte skena också? Kravet gäller dock endast vid UPPKÖRNING, men om man kör med skena från början så är det lätt att det blir en vana = bra! :tummenupp

SKILLNADEN är att du inte måste använda skena sen, det är upp till dig. Men att du måste använda ett för att få körkort är rimligt tycker jag.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McFille skrev:
Det är JÄKLA skillnad. ---edit---
. Men att du måste använda ett för att få körkort är rimligt tycker jag.

Är det verkligen en JÄKLA skillnad? Det är två lagar om samma sak men i ena fallet tycker du det är bra men senare är samma lag inte bra. Vill vidhålla att du är lite inkonsekvent här. I och för sig ointressant men du sparkade så mycket bakut angående lagar men ibland är de tydligen bra.

Ingel skrev:
Väntade bara på att den skulle komma... .

Är jag helt ute och cyklar då? Ett ryggskydd som sitter fast runt midjan är ju inte mycket att ha vid en vurpa eftersom dess funktion baserar sig på att det används ihop med ett skinnställ, inte alla ryggskydd men många. Således är en lag något tandlös i detta fall.

SkogsOlle

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
Mille RSV R -00
Goodstuff skrev:
Således är en lag något tandlös i detta fall.
Håller helt klart med om att en lag på ryggskydd skulle vara fel. Då "måste" det ju införas lag på skyddställ med. Men som jag skrev lite längre upp i tråden. Om försäkringsbolagen skulle kräva rygskydd då du tecknar en försäkring med rabatt för skyddställ. Då skulle fler köpa sig ett och använda det.
//Olle

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
nej, nej, ett ryggskydd funkar säkert bättre med ställ - men jag som är emot "lagen" är naturligtvis även emot "uppföljarlagen" där 60% ? vill lagstadga skinnställ

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Goodstuff skrev:
Är det verkligen en JÄKLA skillnad? Det är två lagar om samma sak men i ena fallet tycker du det är bra men senare är samma lag inte bra. Vill vidhålla att du är lite inkonsekvent här. I och för sig ointressant men du sparkade så mycket bakut angående lagar men ibland är de tydligen bra.

Antingen vill du inte förstå det jag försöker säga eller så har vi allvarliga kommunikationsproblem här...

Det är en viss skillnad på KRAV och LAGAR, håller du med?
Ett KRAV för att du skall få ta MC-kort är att du kör med full skyddsutrustning, precis som andra krav är att du kör på ett visst sätt i trafiken. Det är inte LAG på att du skall köra precis som du gör när du kör upp, precis som det inte lär lag på att du skall köra med full skyddsutrustning efter att du tagit kortet.
Att det ställs krav på en som motorcykelförare tycker jag är bra, och om vi redan nu har krav på all annan utrustning så ska ryggskyddet också vara med, i min åsikt, då det är det näst viktigaste skyddet av alla.

Med dessa krav på oss som körkortstagare så förstår man iaf. att det kan vara bra med skydd, men jag tycker fortfarande inte det skall vara lag på det, fri vilja framför allt.

pho

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
CBR900RR
GSXR1100R skrev:
Ja visst är det så, det finns många som inte vet vad ett ryggskydd är, däremot är det ingen livförsäkring att ha rygga.

Kanske vore det enklare att följa lagen (hastighetsberänsningen mm.)
Så kanske vi skulle slippa nya lagar.

Annars kan val väl skapa en lag om att inte överträda lagen slå slipper man skaffa nya eller?.

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McFille skrev:
Håller absolut med att informationen är kass, visste inte vad ett ryggskydd var innan jag började ta mitt A1 kort för 5 år sen...
En lag skulle snabbt ändra på detta.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife