Lag på ryggskydd

Lag på Ryggskydd

• Antal röstningar
    0

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
McFille skrev:
Antingen vill du inte förstå det jag försöker säga eller så har vi allvarliga kommunikationsproblem här...

---edit---

Med dessa krav på oss som körkortstagare så förstår man iaf. att det kan vara bra med skydd, men jag tycker fortfarande inte det skall vara lag på det, fri vilja framför allt.

Vad har kravet på skyddsutrustning vid uppkörning för reellt resultat? Jo att man måste ha det för att få köra upp. Kommer du i t-shirt får du inte köra upp och det är ju ett straff i sig, inga böter men ett "straff" och således har kravet samma effekt som en lag. Att det ena kallas krav och det andra lag har förvisso lite olika juridisk hänsyn men det praktiska resultatet ör det samma dvs inget ryggskydd ingen körning. Hänger du med?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dom flesta som argumenterar mot en lag om rygga använder själv rygga och anser att det är självklart, men dom som inte har blivit informerade om nyttan med rygga eller tror sig vara odödliga och kör utan rygga då, det enda sättet att nå dessa är en lagstiftning, argumentet dom får skylla sig själva håller inte, det är våra skattepengar som går åt till rehabilitering och vård.

Att TSV tillsammans SMC inte går ut med en ryggskyddskampanj är ett mysterium.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Lag vet jag inte!

Nån lag på det vet jag inte,men lite mer info ut till alla hoj förare av olika slag.
Använder själv alltid full utrustning.Bör höra till sunt förnuft o använda ryggskydd.
Vi som kör sporthoj har överlag en bra skyddsutrustning o tänkande på att klä oss rätt o säkert.Jag tror överlag oxå vi är dom som lägger mest pengar på ordentlig skyddsutrustning och håller oss uppdaterade.
Det man dock ser mycket är folk med glidar hojar som kör i väst eller T-shirt o är nästan på säker att det är inte många av dem som använder nåt ryggskydd,även de som bär skinnjacka.Något som oxå borde hört till sunt förnuft bland dessa hojförare är att skaffa riktiga hjälmar.Man får nästan rysningar i kroppen när de kommer med sina upp o ner vända pottor o öppna hjälmar.Händer det nåt så har de hakan i bakhuvudet eller slår sig halvt fördärvade i ansiktet kanske.
Mvh R1 racer
Tillägg:GSXR1100R synpunk o ide låter inte helt tokig nu efter jag läst senaste inlägget av han,borde lagstadgas med ryggskydd trots allt kanske.
Dels räddar man nog endel liv samt minskar rehabiliteringskostnader osv.

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
R1 racer skrev:
Nån lag på det vet jag inte,men lite mer info ut till alla hoj förare av olika slag.
Använder själv alltid full utrustning.Bör höra till sunt förnuft o använda ryggskydd.
Ja så är det, glidar/touringtomtarna kör ofta utan rygga, lag eller information är frågan, vad tror du biter hårdast, det hela handlar ju om att få flera målgrupper att använda rygga.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
GSXR1100R skrev:
Ja så är det, glidar/touringtomtarna kör ofta utan rygga, lag eller information är frågan, vad tror du biter hårdast, det hela handlar ju om att få flera målgrupper att använda rygga.
Efter att läst ditt näst senaste inlägg så är jag med dig,mer info samt en lag på ryggskydd vore nog inte fel trots allt.
Problemet är bara vem ska följa om de följer lagen innanför jackorna?,ska de bli utan ersättning om de kör utan skydd o hamnar på rehabilitering.
Annars tycker jag det låter klokt trots allt att ha en lag på det.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
R1 racer skrev:
Efter att läst ditt näst senaste inlägg så är jag med dig,mer info samt en lag på ryggskydd vore nog inte fel trots allt.
Problemet är bara vem ska följa om de följer lagen innanför jackorna?,ska de bli utan ersättning om de kör utan skydd o hamnar på rehabilitering.
Annars tycker jag det låter klokt trots allt att ha en lag på det.
Av egen erfarenhet efter att kört i "skogen" så är jag överlycklig idag att jag hade påkostad skyddsutrustning på mej.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Goodstuff skrev:
Vad har kravet på skyddsutrustning vid uppkörning för reellt resultat? Jo att man måste ha det för att få köra upp. Kommer du i t-shirt får du inte köra upp och det är ju ett straff i sig, inga böter men ett "straff" och således har kravet samma effekt som en lag. Att det ena kallas krav och det andra lag har förvisso lite olika juridisk hänsyn men det praktiska resultatet ör det samma dvs inget ryggskydd ingen körning. Hänger du med?

Nja, håller inte med dig.

Det praktiskta resultatet är inte samma. Genom att ställa kravet att du måste ha ryggskydd vid uppkörning så har du iaf. provat på ryggskydd och förhoppningsvis insett vikten av ett, men om inte kravet finns så kan du som till t.ex. GSXR1100R köra omkring i 18 år utan att veta att det finns ens!
Det är många som kör upp utan att äga skyddsutrustning, de lånar av körskolan. Men genom kraven har du fått upp ögonen för skyddsutrustning och skaffar dig förhoppningsvis en själv.

Men om man har lag så TVINGAS man använda i fortsättningen vilket är fel mentalitet. Skydd skall användas för att man BRYR sig, inte för att en lag säger så.
Kolla bara som det fuskas med bilbälten, ögontjäneri på hög nivå.

Jag säger inte att JAG personligen skulle besväras av det praktiska resultatet av en sådan lag. MEN att behöva tvinga folk som inte vill är fel.
Visst, är man bara ute efter att få statistiken att se bättre ut så funkar det säkert med en lag...

Last edited:

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McFille skrev:
Visst, är man bara ute efter att få statistiken att se bättre ut så funkar det säkert med en lag...
Det du kallar för statestik är igentligen det antal invalider som staten skall bekosta, folk som är korkade och saknar spärrar måste styras med lagar.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tyvärr finns det människor som saknar spärrar, men att alla andra ska få samma frihetsbegränsning pga. deras oförmåga att ta hand om sig själva är inte rätt...

känns som det här har diskuterats otaliga gånger förr....the neverending story...går bara runt runt runt...jag är enig om att vi är oeniga, mkaj? :)

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
McFille skrev:
Tyvärr finns det människor som saknar spärrar, men att alla andra ska få samma frihetsbegränsning pga. deras oförmåga att ta hand om sig själva är inte rätt...

känns som det här har diskuterats otaliga gånger förr....the neverending story...går bara runt runt runt...jag är enig om att vi är oeniga, mkaj? :)

Vad är viktigast, att undvika flera invaliditeter eller att ha frihet.

Dr BODOL

Med en tub FIXANAL......
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
GSXR 750 -96
Det kanske är oetiskt att hoppa in i diskussionen så här sent och inte ha läst alla inlägg.

Jag har jobbat på en radiologiavdelning och jag vet hur skadorna efter mc-olyckor ser ut, och vad följderna blir. Vad man kanske skulle ha med i teori för mc är kanske lite bilder på vad som händer vid en olycka, vilken skyddsutrustning som finns och vilka skador som kan undvikas.

Tja, mig gör det inte något om det blir lag på att använda rygga jag använder min.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:

Ja du, i mitt tycke så är frihet faktiskt viktigare...dock så är det inte så enkelt.
Frihet kan kombineras MED minskade olyckor och invaliditet, om INFORMATION kommer ut. Tycker det är skitdåligt att det inte informeras mer om ryggskydd på körskolor och från VV! Förstår inte hur de tänker..."ja, handskar måste ni ha vid uppkörning, men ryggskydd är inte så viktigt(!)"

Jovisst... :fatta!

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
GSXR1100R skrev:

Kan man flyga till månen så kan man väl bygga en tunnel genom Hallandsåsen (Ines Ussman). Ska vi lagstifta om allt som förebygger olyckor så blir det så djäkla tråkigt att leva så självmorden ökar istället. Men vi kanske kan förbjuda självmord också? :rofl

I C E

AKA Preben
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
CBR 900 RR Fireblade -94
Eftersom majoriteten här inne tycker att vi ska lagstadga om ryggskydd så borde lika många tycka att vi ska lagstadga om cykelhjälm när vi cyklar, eller?

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Vad menar ni med frihet, visst har vi bra sjukvård i detta land jämfört med många andra länder men frihet under ansvar är ett j-a dravel, visst det är många som skulle klara av fri fart och att inte ha en promillegräns, men det finns alltid rötägg som inte kan hantera sådant, jag kan lova om det vore fri fart i Sverige så skulle även jag köra ihjäl mig.

Lagar lyds inte av alla men det påverkar alla.

/Ögontjänaren

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
von reisen skrev:
Kan man flyga till månen så kan man väl bygga en tunnel genom Hallandsåsen (Ines Ussman). Ska vi lagstifta om allt som förebygger olyckor så blir det så djäkla tråkigt att leva så självmorden ökar istället. Men vi kanske kan förbjuda självmord också? :rofl
Självmords statestiken är hög i Sverige, men det beror mest på vädret.

:tungan

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
I C E skrev:
Eftersom majoriteten här inne tycker att vi ska lagstadga om ryggskydd så borde lika många tycka att vi ska lagstadga om cykelhjälm när vi cyklar, eller?
Ja om det kan minska skadorna så, men bara om man har något att skydda.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife