Laga avgassystem?

RedlineRide

Långsam fartdåre
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
-09 Suzuki GSXR 1000 -99 Yamaha R6
:va:vaimage.jpg

Hallå! Detta är mitt första inlägg så jag hoppas att det hamnar rätt.

För ett tag sedan köpte jag denna hoj. Som ni ser i bilden ovan är det en spricka i plåten på baksidan av ljuddämparen. Enligt den förra ägaren så var det resultatet av ett misslyckat försök att avlägsna en DB killer. Sprickan är bara ytlig och ca 7-8 cm långt med en större flisa 2x2 cm borta närmast utblåset. För övrigt är det ett yoshimura titaniumsystem med kolfiber ände. den yttre plåten är fäst i popnitar.

Hur lagar jag detta? Ska jag ta lösa plåthöljet samt popnitarna och helt enkelt skaffa ett nytt hölje eller går det kanske att svetsa på något vis?

Väldigt tacksam för svar!

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Har ett liknande på min med de materialen, jag borrade bort nitarna så är skalet "löst". Men svetsa i titan? Dålig kunskap om just svetsa i titan men det känns ju som att du skulle kolla med Booves som är importör av Yoshi om de kan fixa nytt skal. Dåligt med hjälp men det är som sagt bara ett skal i titan och de får du lätt löst med att borra ur nitarna. Lycka till

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Det är nog svårt att enbart köpa ett nytt skal.
En billig lösning som jag kom att tänka på nu skulle vara att skära bort en större rektangulär bit av skalet på baksidan och sedan popnita dit en täckplatta i liknande material. Om det nu är titan är det jobbigt att löda eller svetsa så popnita är kanske bästa alternativet.

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag hade klippt till en bit rostfri plåt och popnitat. Det är ju ändå bara på insidan. Syns ju knappt.

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Svetsade själv ihop ett hål i en leovince-dämpare med titanhölje för några år sedan och det gick fint, var som att svetsa vanligt rostfritt. Nu är jag dessutom ganska kass på TIG-svetsning över lag men till och med jag lyckades få till det.
Jag skulle dock inte försöka svetsa ihop något i titan som sitter i någon bärande konstruktion.

I detta fallet: bara att TIG:a ihop.

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...