Laga däck

målaren63

Medlem
Gick med
1 Jun 2013
Fick en spik i däcket idag, sitter kvar, Körde 30 mil med det men det läcker sakta ut.
Kan man åka till närmaste däckhandlare och laga det eller måste man byta ut däcket?

Jag fixade mitt hemma med Biltemas kit , kört ca 1000mil med däcket efteråt nu och kör fortfarande med det så åk till en gummiverkstad eller fixa själv .
Bästa är nog att få pluggat inifrån om man skal plugga .
Jag var noga som fan och tvättade , extra gegga och tog det lugnt i början och hade med mig en flaska med tvålvatten så jag kunde kolla om det var tät eller inte .
Är nog många som säger imot men jag kört med plugg i bildäck , lätt lastbil mm och ingen av dom har börjat läcka innan det var dags att kassera däcket ändå pga för lite mönster kvar ..

Plugga själv och byt däck när det passar.

En plugg i ett MC-däck är en tillfällig reparation och görs varken bättre eller sämre av en lekman vs yrkesman.

Finns tillochmed däcksverkstäder som inte accepterar att göra pluggreparationer på MC-däck.

(Ja, jag har själv kört vidare i månader med ett pluggat däck. I höga hastigheter.
Funkar för mig, men jag skulle inte ta på mig att rekommendera andra att göra samma sak)

Beror på om stommen i däcket skadats eller om det bara är ett litet hål, om spiken gått snett eller rakt in, var på däcket den gått in osv. För att kunna bedöma detta behöver man inspektera insidan på däcket. Jag har haft spik i däcket vid två tillfällen. Båda gångerna bedömde en seriös däckverkstad att det gick att laga genom att plugga från insidan. Tur för mig, då jag vid båda tillfällena hade helt nya däck.

Får höra med Mc Kompaniet vid service på Måndag. Dom borde ju kunna göra en fackmannamässig bedömning av läget. tack för snabba svar:tummenupp

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick