Laga "gelcoat" på glasfiber cuts?

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Yttersta skiktet på min glasfiber bakdel har spruckit. Antar att det är nå slags ytsprickor i gelcoaten? Glasfibern på insidan ser dock ut att vara hel.

Ska slipa ner och lacka om bakdelen så vill ju inte att nya färgen också får små sprickor i sig. Kan jag på något sätt laga gelcoaten?

Slipa ner, spackla ska jag ju göra i vilket fall, men håller det???

Så länge det är Gelcoat såsom jag känner den (från båtvärlden) så är det bara att köpa gelcoatspackel och köra på. Slipa ner och acetontvätta så håller det som berget (jag litade på det nog för att täta hål i botten av båten). Det enda som kan vara knix med just gelcoatspackel är att det inte tål brytningar såsom en plastning gör, det sitter i plasten under som fan, men börjar det flexa så kan det spricka..

Får du inga riktigt bra tips så rekommenderar jag dig att fråga på nån båtfirma (Hjertmans i bromma, västerås t.ex), båtfolk idag är mer än vana vid plastjobb om man säger så.

Är det osäkert hur mkt det flexar så hade nog jag plastspacklat (med båtmaterial då självklart ;-)) och slipat.. Håller bra, tål fukt och temperaturer och är rätt lättarbetat..

Lycka till

Instämmer med föregående talare. Fick en del erfarenheter av att laga sånt när jag jobbade med att bygga glasfiberbåtar m.m, blir en del skador i gelcoaten vid tillverkningen och sånt lagas ju.

Kan tillägga att för att minska risken för att grejerna flexar kan du förstärka dem genom att plasta dit ytterligare ett lager på strategiskt valda ställen på insidan. Dubbel tjocklek = fyrdubbel styvhet, så det behövs inte särskilt mycket för att göra nytta.

Tack för tipsen!

Ska försöka hitta upp nån båtbutik och få tag i något vettigt.

Min farsa är segelflygare , när dom får små små sprickor i gealcoaten på flygplanen (vingarna bla) så brukar dom slipa ner sprickorna helt enkelt som uppstår på ytan för att förhindra dom att bli större.

Dom använder mycket fina våtslipapper börjar på 400 och går uppåt mot 1200-1400.
Avslutar med autosol och sen vax.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back