Laga punka med plugg i däcket?

Skulle du laga däcket med en plugg?

• Antal röstningar
    0

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Du har ett ganska nytt däck, och kör på en spik och får punka. Nya däck kostar ju en slant, skulle du åka till lokala däckskrängaren och sätta i en plugg, och få ut sista 500 milen ur däcket, eller skulle du köpa ett nytt bums? Självklart förutsatt att däcket bara har ett hål, och inte blev sönderkört.

Anledning till undran är frågespalten i en gammal Mc-folket, där meckexperten hävdar att man aldrig ska laga med plugg, för det blir obalans (går det bara att balansera mc-däck en gång?) och att däcksytan blir ojämn/knölig, antingen har han bara sett lagningar i stål, eller så har han ingen koll, alternativt säljer däck med stor vinst :rolleyes:

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Tryckte i en plugg i mitt bakdäck förra året, inga problem.
Håller som det ska och det blev inte obalans, det är ju inte direkt någon 20 gram plugg.......

Köpte kit på Jula....
600209_d.jpg

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
både lagat med plugg och nu sist balanserade jag aldrig däcken efter bytet kände inga vibrationer eller skakningar i farter upp till 200 iallafall,svårt o balansera bort är skitsnack iallafall ,hur gör däckgubben om det är däcklås på fälgen han ska balansera isåfall?väger mer än en plugg iallafall.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Vad jag har lärt mej så är det ju inte främst för att det kan bli problem med obalans som man inte ska laga mc däck med plugg annat än i nödfall. En plugg som släpper vid aktiv körning med jäkligt snabbt minskande tryck i däcket är inget jag har lust o va med om i onödan bara för jag vart för snål o köpa nytt däck:näsblod Men vi har ju medlemar på forumet som kränger däck dagligen som säkert kan svara bättre:tummenupp

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Visst det fungerar oftast rätt bra som en tillfällig lagning.
Vill ägarna sen köra 200km/h + med en sån lagning så är det upp till dom.

Har sett lagningar på scooterdäck som klarat däckets återstående livslängd (300-500mil)

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Det är bättre att kränga av däcket och montera en "spikkappa" från insidan. :tummenupp

Det är en lagning jag personligen kan stå för på ett sporthojsdäck som rullar i 200km/h++

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Aldrig att jag skulle köra med ett hemlagat däck med plugg från Jula. Om en seriös däckverkstad gör jobbet och säger att det är ok skulle jag lita på lagningen.

Tryckte i en plugg i mitt bakdäck förra året, inga problem.
Håller som det ska och det blev inte obalans, det är ju inte direkt någon 20 gram plugg.......

Köpte kit på Jula....
600209_d.jpg

bajano

Ny medlem
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Zx6-r -99
Jag hade det på min förra hoj. (motard) och det funkade kanon,
men när jag lämnade in det så var det knappt att dom ville göra det på verkstan tills jag sa att det var till en motard

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Hoj
NC700X
Mc däck har en lite anorlunda konstruktion istället för mettaltrådar så e de nästan som tyg trådar som håller upp däcket därav klara inte däcket att hålla ihop.

Jag kapade isär mitt förra mc däck...de va helt tätt med stålkord eller vad det heter...e ingen expert på däck men tyg va de inte i mitt iallafall...

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Mc däck har en lite anorlunda konstruktion istället för mettaltrådar så e de nästan som tyg trådar som håller upp däcket därav klara inte däcket att hålla ihop.

Jag kapade isär mitt förra mc däck...de va helt tätt med stålkord eller vad det heter...e ingen expert på däck men tyg va de inte i mitt iallafall...

gjorde samma sak med ett pilot power 2ct stålkord där också

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Aldrig att jag skulle köra med ett hemlagat däck med plugg från Jula. Om en seriös däckverkstad gör jobbet och säger att det är ok skulle jag lita på lagningen.

Du slipper, det är min hoj och du får inte låna :)

50% har testat med bra resultat, tycker att det säger en hel del....

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
!!!!!! Laga för f-n inte med "jula" plugg!!!!! Lämna in till en däckverkstad. Jobbar sj på en sådan och har lagat om många utvändiga lagningar ala jula, där stroppen lossnat helt lr börjat läcka. En plugg innifrån ska det vara. Dessutom ska man alltid kolla i däcket efter ev andra skador. Ok "jula" det funkar på en bil som man kan köra utan luft i ett däck, skulle aldrig våga på mc max 30km/h gäller då.. i 250 flyger väl en "jula" plugg ur. Mc däck har stålkord.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Enda "problemet" som jag kan se är att man inte kan verifiera att corden på insidan är hel. Ett cordsläpp/haveri är bra intressant. Nu har jag aldrig råkat ut för det på mc däck dock.. Sen är de i stål, ja.

Och att pluggen skulle åka ut är, hmm. Svårt? Det åtgår avsevärd kraft för att trycka in den lille fan. Därefter vulkar materialet. Att sen sen skulle få för sig att lämna boet? Näe, den kraften blir väl lite svår?:va

Tranicos

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 May 2006
Hoj
XT600E
Läste den här tråden igår, och i morse hade jag punka på bakdäcket. Måste vara ett omen!

Fast jag lämnar in däcket till den lokala däckfirman istället för att fixa själv. :)

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Kollat lite idag finns tydligen inga bestämelser om att man inte får laga mc däck e bara en rek. sen e de upp till varje gummihandlare om man får å varje mc cyklist om han eller hon vågar laga däcket.Men skulle avråda att laga de själv.

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Scott 2005
Kollat lite idag finns tydligen inga bestämelser om att man inte får laga mc däck e bara en rek. sen e de upp till varje gummihandlare om man får å varje mc cyklist om han eller hon vågar laga däcket.Men skulle avråda att laga de själv.

Varför inte laga själv om man har kunskap?
Det finns ingen garanti på att en däckhandlare gör det bättre.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Men lufta bromsarna är helt ok att göra själv, eller byta belägg, spänna kedjan osv? Jag tror att enda anledningen till att däcksnasare är emot lagning är att dom tjänar mycket mindre på det själva, å ännu värre, hojåkarna kan göra det själva :skrämd

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Äsch..Julakittet funkar klockrent!

Fick skruv i däcket för 2 veckor sen, drog i en Julalagning sen har det bara varit att bomba på som vanligt!

Och då har mätarn som mest stått på 283...

Har som som värst haft 3 sådana lagingar i ett däck och det höll i 800 mil tills däcket var slutt..detta var då på en ZX12a som kördes som den skulle köras:tummenupp

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Men lufta bromsarna är helt ok att göra själv, eller byta belägg, spänna kedjan osv? Jag tror att enda anledningen till att däcksnasare är emot lagning är att dom tjänar mycket mindre på det själva, å ännu värre, hojåkarna kan göra det själva :skrämd

Ledsen att behöva göra dig besviken men att laga ett däck brukar kosta typ 300 kr om du får kvitto på jobbet :tummenupp tyvärr brukar inte marginalen vara i närheten av detta när du säljer ett mc däck.
Många gummigubbar säljer mc däcket för ett riktigt "skit" pris bara för att fånga kunden mc föraren har ju garanterat en bil också :tungan
Sen tänker vi alla lite olika dock kan bara svara för min del:)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC