Laga punktering i Örebro?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
fick en skruv i däcket förra veckan, och då lagade jag det själv, på det sett ja antar att verkstäderna använder sig av dvs med denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-2000022836/

i alla fall så fick jag sen höra av min morfar som pratat med en mc butik att det är livsfarligt att köra med denna lagning, lossnar pluggen så sprängs hela däcket tydligen.

och nu måste jag hitta några som kan göra en riktigt lagning, men hur mycket jag än googlar så hittar jag inga i Örebro :S hjälp!

Lossnar pluggen får du slut på luft i däcket, de kommer inte att explodera.. :krama

Valfri däckverkstad borde kunna montera en plugg som monteras från insidan (de ska hålla lite bättre) om du är orolig och vill vara mer på den säkra sidan

Som sagts tidigare så kommer däcket inte explodera med en såndär lagning. Dessutom är däckfirmor lite tveksamma gällande att laga däck och säljer hellre ett nytt till dig.
Håller du koll på trycket och det håller sig stabilt så ska det inte vara någon fara med en såndär lagning. Börjar det pysa kan du ju höra av dig till en däckverkstad.

jag lagade däcket med luft kvar, och då pös det ut rätt sakta. men enligt carlbarks i örebro så drar pluggen sönder hela däcket när den flyger ur med rätt lufttryck i däcket. däcket ska enligt dom tömmas på luft på en tiondels sekund.

jo ja är skeptisk till explosionen men inte kul om det faktiskt händer med lite lut på en kurvig landsväg

Lagningen drar inte sönder hela däcket om den åker ur vid normalt däckstryck. I så fall skulle en skruv få däcket att explodera med när man drar ur den med tryck i däcket, vilket inte är fallet heller. Det skulle vara livsfarligt om däck betedde sig så.

Det enda som får däck att explodera är att väven går jävligt åt helvete, och fort snurrande eller extrema övertryck.

Men med det sagt så måste man kunna lita på däcken på hojen annars blir körningen lidande. Litar du inte på ditt däck så får du byta det helt enkelt, oavsett om det är något faktiskt problem eller inte.

nej fast skillnaden är väl att pluggen är lite bredare på insidan än storleken på hålet, och därmed kan slita med sig däck på vägen ut. men men ja köper inte riktigt carlbarks historia. ja tror att jag kör vidare på den här lagningen. däcket är ju fräscht och har rullat 600 mil, och med mina 75hk så går de inte ruskigt fort iaf :)

Lagning modell strumpa/veke som länkas ovan är ej rek. i branschen mer än som just nödlösning.

Ett däck som gått med för lite eller atmosfärstryck körs sönder väldigt lätt, en motorcykel väger förvisso mindre men för en personbil är däcket ofta skräp redan efter avstånd under 100m. På utsidan av däcket, oftast sidan, syns det inte alltid något speciellt medan insidan brukar se desto värre ut.

Ovanstående lagningsmetod bygger på att man inte tar av däcket från fälgen = man har ingen aning om hur pass skadat däcket egentligen är. Hurvida det ligger något vasst kvar mellan däck och fälg vet man för övrigt inte heller.

Lagningsmetoden i sig, med rätt handhavande, fungerar ofta tillfredsställande men fortfarande endast rek. som nödlösning = ta sig till däckhandlaren.

Problemet med lagningsmetoden, förutom obefintlig invändig kontroll, är att det inte finns något som garanterat sluter tätt inifrån. Risken är då att lufttrycket i däcket letar sig upp mellan de lager av material som däcket är uppbyggt av som i värsta fall resulterar i en däckexplosion.

Hurvida man bör laga däck eller inte kan man dividera i oändlighet men de rek. som finns innebär fackmannamässig kontroll och lagning av däcket inifrån med plugg och kemikalier som sluter tätt. Vidare finns rek. ang. skadans placering och storlek kontra hastighetsindex.

attachment.php

Jag har med egna ögon sett en kille från Michelin laga däck med plugg.
Om däcktillverkaren godkänner en sådan lagning borde det vara ok.
Carlbarks snackar skit:gnissla

jo såklart att det känns bättre att laga på "riktigt" men hojen har rullat 3-400m med lägre tryck än normalt(färd till macken där jag lagade och pumpade) kan ju såklart inte ge någon trycks siffra men det var väldigt långt ifrån platt. gick att köra utan problem men lite olustigt var det såklart.

Jag vill/kan inte rekommendera någon att köra med ett lagat däck det ansvaret måste var och en taga själv.
Däremot kan jag säga hur jag själv resonerar:
- Om jag körde banrejsing där man pressar stommen till det yttersta skulle jag aldrig ens fundera på att laga med någon metod.

- Sporthoj på landsväg med inspirerad körning...lite tveksamt hade nog bytt däcket i förtid.

- På bil och min Africa Twin inga somhelst problem att köra med lagningen som TS hänvisar till.

Har använt metoden flera gånger och det har alltid blivit 100% tätt och vid inspektion vid byte ser det bra ut på insidan, det bildas som ett huvud på gummisnodden om man gör rätt och ser för mig omöjligt ut att den skall kunna flyga ut.

Som sagt detta är som jag tänker, var och en måste ta sitt eget beslut.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick