Laga skinnstället

Bubba Badji

bubba big...
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
vörsting660 motard
Hej

Skulle behöva byta blixtlås på mitt skinnställ samt bättra på några sömmar och ev sätta på nån ny skinnbit här och där.

Någon som har erfarenhet av en bra skinnmakare/skräddare som skulle kunna fixa detta? Hellst att han finns här i stan.

Tack på förhand.
/Bubba

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Jag lämnade in mitt skinnställ till en skomakarei Köping, 300 spänn för att byta blixtlås:tummenupp Hon skulle lappa på lite oxå, men kunde inte sy där lappen skulle vara, men jag kunde limma dit en lapp, men det var på ett knepigt ställe, så det borde annars inte vara probs att sy heller:tummenupp

Last edited:

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Skomakaren i Viksäng centrum fixade grabbens nya delade ställ när han slet loss dragkedjan i midjan.
Efter reparationen gick det inte att se skillnad på nya o gamla sömmar snyggt hantverk som nästan kostade gratis.

Valerie

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Suzuki sv650s-06
Jag har lämnat in mitt skinnställ till "skomakarn" ovanpå Jula för att byta dragkedja. Tror att det kostade 150 spänn!!!
Har även lämnat in stövlarna för lite fix (bytt kardborre-flärpen + ny dragkejdja) och varit nöjd med både leveranstid (knappt en vecka), priset och jobbet! :tummenupp

Tips! Be om ett kostnadsförslag innan!

GAMMA

Trasig
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Promenadhoj, forthoj, smutshoj.
:fakta När ni lagar eller gör ändringar på era "skinntöj" så lämna inte in det till vilken syjunta som helst för det kan sluta illa.

Hur många syjuntor vet att skinntöjet ska rädda din lekamen från hårt våld? Fattar de hur stor kraft som sliter i töjet när/om du faller av hojen i 100km/h?

Alltså, det jag menar är att man inte kan använda vilken vanlig bommullstråd som helst för att laga skyddskläder.
Du kanske har ett schysst skinnställ med bra skinnkvalitet och bra skydd.......men om sömmarna slits sönder vid en vurpa då ligger kroppsdelarna ändå nakna mot asfalten.
Att glida runt på asfalt i 70 blås är som att ligga på en hyvelbänk.

Bubba Badji

bubba big...
Gick med
6 Jan 2004
Hoj
vörsting660 motard
Det blev skomakarn i Viksäng Centrum som fick äran.

Valde en grövre kedja som kändes bra mycket bättre än orginalet som satt innan. Sen sydde han även ihop fläkthålet i skrevet(med riska att jag sprätta upp det igen till sommar, såååå gött när det fläktar:D) och armhålan o ett par sömmar som nötts bort av olika anlednigar.

Som mungajanne sa så syns ingen skillnad mot de gamla sömmarna och det är sytt med ordentlig tråd som jag bad om när jag lämna in det. Man kan väl beskriva det som "tajt" ihopsytt.

Helt klart nöjd med resultatet, 750 kr.

/Bubba

mungajanne

Låg fart gör ont!!!
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
Suzuki GSR 600 -08, Suzuki GSX400-82, HUSQVARNA Mod. 24 1946
Det blev skomakarn i Viksäng Centrum som fick äran.

Valde en grövre kedja som kändes bra mycket bättre än orginalet som satt innan. Sen sydde han även ihop fläkthålet i skrevet(med riska att jag sprätta upp det igen till sommar, såååå gött när det fläktar:D) och armhålan o ett par sömmar som nötts bort av olika anlednigar.

Som mungajanne sa så syns ingen skillnad mot de gamla sömmarna och det är sytt med ordentlig tråd som jag bad om när jag lämna in det. Man kan väl beskriva det som "tajt" ihopsytt.

Helt klart nöjd med resultatet, 750 kr.

/Bubba

:tummenupp Han äger, en riktig hantverkare.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA