Laga vägarna genom att hälla ut grus

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Hej

Nu börjar de laga våra vägar med snabelbilen, vilket betyder mycket grus på våra vägar.
Som vanligt sätter man inte upp några skyltar och man sopar inte bort överflödig grus inom angivna tider.

Då jag börjar tröttna på detta, tog jag kontakt med SMC för att få reda på vad som gäller.
Fick ett långt mail tillbaka, med hänvisningar till olika lagrum mm.

För att underlätta för oss som kör MC ber jag er alla att kontakta våra kommuner och säga till när gällande regler inte följs. Här kommer ett förslag som ni kan kopiera och klistra in i ett eget mail när ni stöter på problemet.
För er som vill ha den långa texten från SMC, får ni skicka PM till mig alt själva kontakta SMC.

" Hej
Tyvärr har jag uppmärksammat grus på xxxxxxx efter en lagning med snabelbilen.

Efter kontakt med SMC har jag fått besked att följande gäller:
Kommunen eller Trafikverket (om det är en statlig väg) är skyldiga att varna trafikanterna genom skyltning för sådant som kan framkalla fara. Grus på belagd väg är en fara för dem som kör moped och motorcykel. Trafikverkets regler kräver sopning inom 24-48 timmar.

När avser ni sätta upp varningsskyltar och när avser ni att sopa bort gruset?"

Tror även det vore bra om man skickade en kopia till SMC då de har jobbat hårt med denna fråga. Får de en kopia på våra mail så får de även en återkoppling på hur bra reglerna efterföljs.

Nu kör vi :yoparty

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Bra, då fyller det sitt syfte :hej

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Ett tips, innan man skickar mailet till sin kommun, är att kontrollera så att det verkligen är en väg som kommunen underhåller.
Väldigt många vägar har Trafikverket ansvar för, brukar oftast vara stora vägar samt vägar som går genom flera kommuner.

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Perfekt! Kommer att använda det här garanterat.

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Ja, det där idiotpåfundet kostade mig några knäckta revben i höstas. Ta det försiktigt även om ni bara ser grus som ligger i vägrenen inledningsvis - det gjorde inte jag dessvärre:gnissla

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Ja, det där idiotpåfundet kostade mig några knäckta revben i höstas. Ta det försiktigt även om ni bara ser grus som ligger i vägrenen inledningsvis - det gjorde inte jag dessvärre:gnissla

hur löste du "problemet" då?

du har ju 3 år på dig att polisanmäla exempelvis... det är ju en uppenbar "framkallande utav fara för annan" i polisanmälan om ej skyltning gjorts.

Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Det kostade mig ett bakdäck. Kul att spinna loss lite i gruset men de vassa små stenflisorna skar sönder däcket.:4skrika

Last edited:

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Visste faktiskt inte att man hade tre år på sig att anmäla. Jag har bara vant mig vid att utgå från att folk inte är riktigt kloka och leva med det... Men nu är det väl sent, dom har ju säkert grusat vägfan hela vintern. Kör försiktigt.

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
CBR600
Visste faktiskt inte att man hade tre år på sig att anmäla. Jag har bara vant mig vid att utgå från att folk inte är riktigt kloka och leva med det... Men nu är det väl sent, dom har ju säkert grusat vägfan hela vintern. Kör försiktigt.

Grus/tjärlagningarna görs allra oftast på vårkanten när all tjälen släppt & det helt enkelt börjar bli varmt - aldrig sett sådana lagningar på sommaren/hösten förutom i nödfall.

Har du bara dartum tidtunkp & plats så har du ju grunder för polisanmälan, kanske tt vittne i nån passerande bil okså från skadeanmälan ?

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ett tips, innan man skickar mailet till sin kommun, är att kontrollera så att det verkligen är en väg som kommunen underhåller.
Väldigt många vägar har Trafikverket ansvar för, brukar oftast vara stora vägar samt vägar som går genom flera kommuner.

Precis.

XX antal år sedan jag jobbade på Trafikverket, men om jag minns rätt så en tumregel då var:
I staden: Kommunen / Gatukontoret
Utanför staden: Trafikverket

Småbyar, etc = Trafikverket.

Men, som sagt, det var slutet av 80 talet... så saker och ting kan ju ha ändrats. :)
(kände mig helt plötsligt gammal... :crash )

:hej

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj
Hej

Har nu gjort det till mitt lilla projekt, att få kommunen att göra rätt, så här kommer en uppdatering.

Efter flera mail med kommunen, blir jag tillslut hänvisad till Tord som är Gatu och Parkchef.
Tord skriver i ett mail till mig

"Hej Matias!
Den metod som vi använder för att försegla sprickor i asfaltbeläggningen har den nackdelen att det blir överskottsgrus kvar på vägen. Arbetet görs i hela kommunen samtidigt eftersom det är i så liten omfattning. Vi gör det vid den här årstiden innan första sopningen eftersom de känsliga motorcyklarna ännu inte kommit ut på vägarna. Det finns även redan restsand kvar från halkbekämpningen och trafikanterna är mer uppmärksamma på halt väglag vid den här tiden. Det är låga hastigheter på våra gator och överskottsanden råsar sig ganska snabbt inne vid vägkanten. Skyltning anser vi därför inte nödvändig."

Som jag ser det, visar kommunen att de inte bryr sig om vår säkerhet.
Kommunen struntar även i förordningar och riktlinjer som finns.
Det jag tycket är absolut sämst, är att en tjänsteman som inte kör MC, tar beslutet vad som är säkert för oss.

Jag har nu mailat till Tord och begärt namn och mail till högsta tjänsteman som tagit detta beslut (misstänker att det är Tord själv). Väntar fortfarande på detta mail.
Jag har även skickat Tords mail till SMC och frågat om de kan hjälpa till nu.

Är riktigt illa om en kommun häller ut grus i hela kommunen, och sedan struntar i att sätta upp skyltar, samt att sopa upp grusen, bara för att en tjänsteman tycker att det inte är någon fara.

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Hoj
R nineT
Vadå inte säsong för de "känsliga motorcyklarna"?
+10 och sol nästa vecka borde rimligtvis locka ut en hel del motorcyklister. Och hur kan han bestämma när den drar igång? Finns väl folk som kör hela året runt?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vadå inte säsong för de "känsliga motorcyklarna"?
+10 och sol nästa vecka borde rimligtvis locka ut en hel del motorcyklister. Och hur kan han bestämma när den drar igång? Finns väl folk som kör hela året runt?

De motorcyklister som kör året runt är ju vana att tänka på sand och är därför inte så känsliga.

Last edited:

Sebastian_K

Nybörjare
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
1996, Honda XRV750, KTM 990 Adventure 2012
Hej

Har nu gjort det till mitt lilla projekt, att få kommunen att göra rätt, så här kommer en uppdatering.

Efter flera mail med kommunen, blir jag tillslut hänvisad till Tord som är Gatu och Parkchef.
Tord skriver i ett mail till mig

"Hej Matias!
Den metod som vi använder för att försegla sprickor i asfaltbeläggningen har den nackdelen att det blir överskottsgrus kvar på vägen. Arbetet görs i hela kommunen samtidigt eftersom det är i så liten omfattning. Vi gör det vid den här årstiden innan första sopningen eftersom de känsliga motorcyklarna ännu inte kommit ut på vägarna. Det finns även redan restsand kvar från halkbekämpningen och trafikanterna är mer uppmärksamma på halt väglag vid den här tiden. Det är låga hastigheter på våra gator och överskottsanden råsar sig ganska snabbt inne vid vägkanten. Skyltning anser vi därför inte nödvändig."

Som jag ser det, visar kommunen att de inte bryr sig om vår säkerhet.
Kommunen struntar även i förordningar och riktlinjer som finns.
Det jag tycket är absolut sämst, är att en tjänsteman som inte kör MC, tar beslutet vad som är säkert för oss.

Jag har nu mailat till Tord och begärt namn och mail till högsta tjänsteman som tagit detta beslut (misstänker att det är Tord själv). Väntar fortfarande på detta mail.
Jag har även skickat Tords mail till SMC och frågat om de kan hjälpa till nu.

Är riktigt illa om en kommun häller ut grus i hela kommunen, och sedan struntar i att sätta upp skyltar, samt att sopa upp grusen, bara för att en tjänsteman tycker att det inte är någon fara.

Jag kan spontant tycka att Tord har en poäng i det han säger. Bara för att snön försvunnit så tycker jag inte att man redan i början på mars kan ställa krav om att kommunen/trafikverket ska ha hunnit sopa upp allt grus från vintern, vilket i sin tur medför att man som mc-förare bör ta det lite lugnare även om klådan i gashanden är stor efter vintern.
Har det däremot utförts jobb med snabelbilen på tider av året där det normalt inte är grus/sand på vägen så ska det naturligtvis skyltas.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
De motorcyklister som kör året runt är ju vana att tänka på sand och är därför inte så känsliga.

Köper det argumentet men en bit plast med tryck på är varken dyrt att köpa in, eller jobbigt att ta med sig och sätta upp vid vägkanten.

Johannes L

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2010
Hoj
Kawasaki Z800 -16, Aprilia SXV 5.5 - SÅLD, Aprilia RS125 Projekt, Yamaha YZ426F Projekt
Jag kan spontant tycka att Tord har en poäng i det han säger. Bara för att snön försvunnit så tycker jag inte att man redan i början på mars kan ställa krav om att kommunen/trafikverket ska ha hunnit sopa upp allt grus från vintern, vilket i sin tur medför att man som mc-förare bör ta det lite lugnare även om klådan i gashanden är stor efter vintern.
Har det däremot utförts jobb med snabelbilen på tider av året där det normalt inte är grus/sand på vägen så ska det naturligtvis skyltas.

Helt sant! Men problemet var väl heller inte att de inte sopar upp gruset, och TS har väl inte nämnt något om att han kräver det heller.. Att kräva skyltning dock är det minsta man kan begära oavsett årstid. Skit samma vilken månad, om man vet att folk kommer ta ut sina hojar är det en trafikfara. Trafikfaror SKA skyltas.

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Hoj

Handlar inte om att vara känslig.
Ser du inte gruset så är det en fara, om du tvingas bromsa snabbt, eller är i en kurva.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Handlar inte om att vara känslig.
Ser du inte gruset så är det en fara, om du tvingas bromsa snabbt, eller är i en kurva.

Syftet var inte att påstå att du är känslig, svaret var ställt till Petrolpants och mer i allmänhet. När jag var yngre körde jag själv året runt. Det är/var en annan match då. Vid bar vägbana försökte köra där det inte låg sand, undantaget om det var snö och is, då försökta man ligga i ev sandsträngar. När våren kom och det vart plusgrader och endast blött och grussträngar på vägen var man glad. Plötsligt blev det så mycket enklare att köra.

Så kort och gott håller jag med Sebastian_K: Att så här års är det nog bäst att köpa att det finns sand här och där. Dvs 70 på 70-väg kan vara för fort i kurvor osv. Dvs samma tankesätt som alla budhojsförare här i Sthlm anpassar sig till.

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...