Lagar angående anställningar och arbetsvillkor.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Nu är jag arg... flickvännens arbetssituation är minst sagt lite knepig.

Hon är anställd som barnflicka hos en familj i Uppsala, och samtidigt jobbar extra i familjens affär, även den i Uppsala.

Hon har vägrats att få anställningspapper på anställningen, och så har löneutbetalningarna varigt helt knäppa.

Nu idag fick hon lön - runt 35% för lite. Hon ringde och påpekade detta för dem, och de svarade med att 'om hon skulle gnälla, kunde hon leta ett nytt jobb'.

De sparkade henne, helt sonika. Hon ringer gråtande till mig och berättar, och jag skakar av ilska. Imorgon ska jag träffa "ekonomiansvarige" mannen i huset - om jag så ska behöva göra inbrott.

Så, min fråga är; Vad finns det för lagar om anställningar som kan knytas till detta?
Utan hot om polisanmälan kommer jag nog inte långt, men om jag kan visa på att det är lagbrott de de gör kan det nog gå vägen.

...eller, är det lagligt de dom gör? De har i alla fall sagt att de dragit skatt, men det kanske landar i deras egna ficka. Jag vet ej.

Therudeboy

Guest
Blir väl svart arbete om hon jobbat utan att va anställd och sen fått betalt?

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Ring skattemyndigheten och se till att dom kollar upp ärendet ordentligt för dom lär knappast ha betalat in skatt, Har hon fått några lönebesked eller dyl där skatten är redovisad? Men se för tusan till att tydligt påtala för dom att hon inte har haft för avsikt att jobba svart utan jobbat i "god tro"

Alla anställda har rätt till att få ett skrifligt anställningskontrakt men även om man inte fått det är ett muntligt avtal bindande... dvs om han lovat henne en viss lön och betalar ut mindre är detta avtalsbrott.. dock tyvärr svårt att bevisa!
Sen har hon rätt till semester och dyl.

Det bästa ni kan göra är att sätta åt dom ordenligt och skaffa henne ett nytt riktigt jobb!

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Men säger "arbetsgivaren" att dom dragit skatt och dom inte har gjort det, då har hon väl jobbat svart mot sin villja? Gäller ju bara att kunna bevisa det också.

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Både Honken och Hinkas har sagt bra punkter att tänka på.

Har din flickvän fått löne utbetald via banken från dom varje månad kan det ses som lönebetalningar och kan då hänvisas som lön från dom om det går att se vem som gjort inbetalningen, vilket konto det kommer från tex.

Är din flickvän med i något facket och anmält de här jobbet till a-kassan (att hon arbetar hos dom) så blir saken genast mycket enklare med.

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Första dagen på en arbetsplats ska arbetsgivaren ge ett arbetsgivarintyg. Det har en anställd rätt till enligt avtal. I detta ska det preciseras anställningsform, lön, uppsägningstid osv. Dessutom kan man inte sparka någon utan uppsägningstid. Det finns en hel massa olika lagar och avtal som reglerar detta, och det verkar som om dom brutit mot de flesta. Mitt tips är att kontakta facket. Dom kan uträtta underverk med en sån arbetsgivare.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Om hon inte är med i något fack då? Vilket är bäst att gå med i? Går det att "gå med för att få hjälp"?
..för det blir ju ganska uppenbart i sådant fall.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Facket kommer (antagligen) att köra med att det är osmakligt att teckna brandförsäkring när huset står i lågor. Med viss rätt tycker jag.

I detta fallet har ju iofs arbetsgivaren, eller familjen, lyckats göra allt fel. Om vi utgår från att hon inte behöver något arbetsintyg, inga referenser el dyl, sätt dit dem. Stäm dem för utebliven lön, kolla med skattemyndigheterna, snacka med lokaltidningen, grannarna..... rubbet.

Vad gäller affären, finns det fler anställda än hon? Är i så fall de med i facket? I så fall kan det finnas ett kollektivavtal för arbetsplatsen, och har ni tur kanske vissa delar kan vara till hjälp.

Men som sagt, hårt mot hårt, ni har inget att förlora. Lycka till!

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Hoj
En KUK!!!!
eller kör med rånarluva och ett stadigt järnrör metoden... fungerar i 9 av 10 fall..... :hihi

men ändå.. lycka till med att få rätt imot familjen/företaget.!!!! :tummenupp

KRK

Banåkning forever
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Yamaha YZF R7
Tråkigt att höra om det din flickvän råkat ut för.
(Har en egen erfarenhet åt det hållet från en tidigare anställning så jag vet hur det känns. I mitt fall slutade det i tingsrätten där jag vann :D )

Tror att det blir svårt att få någon hjälp i efterhand från facket men prova i alla fall!

Sedan brukar man kunna ringa advokater för gratis kosultation. Beskriv vad som hänt. Finns advokater som bara sysslar med arbetsrättsliga frågor... :gnissla

Sedan går det att gräva på nätet i olika lagar. Den nedan kanske kan vara aktuell i detta fall?

Lag (1970:943) om arbetstid m.m. i husligt arbete:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19700943.HTM

Värt att notera:
21 § Den som vill kräva skadestånd enligt 20 § skall väcka talan inom sex månader från den tidpunkt då den skadegörande handlingen företogs. Väcks inte talan inom den tiden, har parten förlorat sin talan. Lag (1982:85).

Mer finns här:
http://www.notisum.se/

Mvh
KRK

Pertan

ESTJ
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Aprilia Mille 2K
Hoppas hon har koll på löneutbetalningarna, kvitto på utbetalning/insättning, avi eller kontoutdrag, påtala för ekonomiansvarige att han betalar han ut rätt lön, samt betalar skatt och sociala avgifter för detta kommer granskas av skattemyndigheten, samt lön under lagstadgad uppsägningstid tror det är 3 mån om man är under 25år, är hon över 30 så är det 6 månader men kolla detta med arbetsdomstolen som är nästa instans som kommer granska fallet.

Sen hoppas jag att hon skaffar sig ett riktigt jobb hos seriös arbetsgivare och framför allt kräv anställningspapper men det har hon nog lärt sig nu, ofta tycker man att det är besvärligt att fråga om sånt men det är självklart för en seriös arbetsgivare som inte tänker blåsa henne på lön och semester.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Glömde det uppenbara. Blev hon sparkad? Se till att få det på papper. Att avskeda folk är skitsvårt. Bered er på att de antagligen kommer att anklaga henne för stöld eller nåt sånt.

stony

Yes!! Nu ännu drygare
Gick med
30 Jun 2003
Hoj
Sålda
Det är bara att dra in skattemyndigheten.. det är väll arbetsgivarens uppgift att fixa så att skatten blir betald?
och att man påstår att man trodde att det var vita pengar det var frågan om.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Rena rama 1800-talet, sånt där trodde jag knappt existerade längre!

Här finns kanske lite information som kan vara applicerbar: http://www.lo.se/ung/ungratt/

Se till att sätta hårt mot hårt mot sådana där jävla as. Ring facket, skattemyndigheten och om inte det hjälper, polisanmäl.

Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife