Lagerbyte, motorblock i ugn, temperatur?

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Rubriken säger väl det mesta. Jag renoverar en SX50 och skall få nya lager på plats i blocket. Lagren tänkte jag lägga i frysen och värma blocket i ugnen. Finns det någon "rekommenderad" temperatur för att det skall gå smidigt? Räcker hundra grader eller skall man gå "all in" med varmluft och grill på max? Det hade varit smidigare med varmluftspistol eller gasol men det är det tyvärr brist på i garaget.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har kört varmluftpistolen och jag skulle gissa att den knappast värmer upp ett block över 100 grader.
Och andra sidan skulle jag nog sätta ugnen på max utan grill om jag använde ugnen.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Går du varmare än 175 påverkas härdningen i både aluminiumet och eventuella dragstänger i blocket. 100 lär räcka och bli över.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Vet inte om det finns någon rek. Temp men men det är på alublocket do har störst möjlighet till förändring, dels för att alu har något större längdutvidgningskoefficient än stål dels för att där kan du nå en större temperatur diff.
Säg att du kan kyla lagret från 20°C till -20°C det ger en sänkning med 40°C om du värmer blocket från 20°C till 100°C så hr du uppnått en diff på 80°C så varför inte kräma på till 200°C? borde inte kunna hända något negativt eller…..
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag brukar skita i att kyla lagren. De är såpass små och temperatursänkningen i frysen blir marginell i sammanhanget. Jag körde vevhus i 100 grader tills oset blev outhärdligt, sen ramlade lagren i sina lägen.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
På dom gamla vevhus jag leker med brukar lagren trilla ur av sig själva vid cirka 200 grader. Om inte hjälper det att dänga dom mot ett kraftigt träblock. Även vid montering gäller ugn.
Brukar passa på när hustrun inte är hemma.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack för alla svar. Jag har "bara" flickvän och vi är isolerade från varandra p.g.a föräldrar som låter barnen gå i skolan medan de väntar på svar från sina COVID-test. Så nu blir det Lonely Xmas med TV-spel och mek...
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
150 grader har jag hört är en temp man inte ska överstiga. Obs att det kan bli lite funky ångor, något jag (och dåvarande flickvän, och hund) märkte av enda gången jag värmt ett block i ugn. Liten lägenhet förvisso men vi blev helt yra allihopa och var tvungna att gå ut i en timme eller så medan vi vädrade ut...
 

Andreas900

Sporthojsnörd
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Trångsund
Hoj
CBR600F, CRF1000L, "NR750"
Ja, efter 150grader tappar Al snabbt i hållfasthet...hållfasthet vid den temperaturen alltså.
Tillfälligt värma upp till 200 grader och sedan svalna är ingen fara.
Glömmer man blocket i ugnen över natten däremot, tappar man hållfasthet pga överåldring.

Men att värma upp till >400grader, då blir materialet mjukglödgat och kan inte återfå sin hållfasthet igen.

Kurva över hållfasthet/temp:
Skärmklipp.JPG
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, efter 150grader tappar Al snabbt i hållfasthet...hållfasthet vid den temperaturen alltså.
Tillfälligt värma upp till 200 grader och sedan svalna är ingen fara.
Glömmer man blocket i ugnen över natten däremot, tappar man hållfasthet pga överåldring.

Men att värma upp till >400grader, då blir materialet mjukglödgat och kan inte återfå sin hållfasthet igen.

Kurva över hållfasthet/temp:
View attachment 457731

Det där är väl vid varmåldring? Dvs materialet går från glödgat och mjukt till att bli hårdare, för att bli mjukt ska det väl värmas till drygt 500 grader?

Materiallära har aldrig varit mitt favorit favoritämne men det är så jag minns det?


3.9.4 Värmebehandling av aluminiumgjutgods
Tipsa en vän
Skriv ut
Lägg till anteckning



För att förbättra de mekaniska egenskaperna hos aluminiumgjutlegeringar utnyttjas ofta olika typer av värmebehandlingar.

Den vanligaste värmebehandlingen är en så kallad utskiljningshärdning (T6). Normalt tillämpas denna behandling endast vid sand- och kokillgjutgods. Härdningsprocessen baseras på det förhållandet att vissa legeringselement som tillsätts aluminiumsmältor har större löslighet i fast form vid hög temperatur än vid låg. Vid de mest använda aluminiumgjutlegeringarna tillsätts magnesium som verksamt medel för utskiljningshärdningen. Magnesium förenar sig med kisel till Mg2Si.

Utskiljningshärdning görs i tre steg:

Upplösning

Släckning

Utskiljning (varmåldring)

Upplösningen syftar till att lösa upp en maximal mängd av utskiljningshärdande ämnen, normalt magnesium, samt att fördela den upplösta mängden så homogent som möjligt i grundmassan. Temperaturen hålls så högt som möjligt, det vill säga strax under den eutektiska temperaturen (520-560 °C). För att pressgjutgods ska kunna upplösnings- behandlas krävs i normalfallet låg porhalt.

Vid släckningen snabbkyls materialet från upplösningstemperaturen. Legeringsämnena tvingas kvar i fast lösning genom att en tvångslösning erhålls av det utskiljningshärdande ämnet, exempelvis magnesium. Vanligen släcker man genom att sänka ner materialet i vatten, vars temperatur bör vara max 50°C. Överföringen från ugn till vattenbad måste ske snabbt, inom ca 30 sekunder, om utskiljningar skall undvikas före själva utskiljningsbehandlingen. I det släckta tillståndet kan riktning eller formning av materialet utföras. Detta måste dock ske omedelbart eftersom utskiljningshärdningen för många legeringar sätter igång snabbt, redan vid rumstemperatur.

I vissa aluminiumlegeringar sker utskiljningen så snabbt vid rumstemperatur att ingen ytterligare värmebehandling är nödvändig. Dessa legeringar benämns kallåldrande. Utskiljningsbehandling vid förhöjd temperatur, varmåldring, sker i regel vid relativt låga temperaturer (150 - 200°C) och under lång tid (5 - 48 timmar) eftersom detta ger optimala egenskaper.

https://www.gjuterihandboken.se/han...gar/394-vaermebehandling-av-aluminiumgjutgods
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTM rekommenderar 150 grader. Jag brukar lägga blockhalvorna så att lagren själv faller ur när blocket är varmt. Sen kan man bara lägga i de nya lagren.

Har en ugn monterad i carporten för ändamålet då doften inte är att leka med även om man försöker avfetta blocket innan. :fyllisar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
KTM rekommenderar 150 grader. Jag brukar lägga blockhalvorna så att lagren själv faller ur när blocket är varmt. Sen kan man bara lägga i de nya lagren.

Har en ugn monterad i carporten för ändamålet då doften inte är att leka med även om man försöker avfetta blocket innan. :fyllisar

Hur många gånger smög du in blockhalvor i köket och fick förklara dig för frun innan du skaffade egen ugn :D

En gammal spis ute i garaget är faktiskt mer användbar än man tror, inte bara till att koka kaffe på...
 

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uddevalla
Hoj
Kawasaki Z400F -83
Det här var intressant.
Jag håller på med samma övning med en sx50 från 2015.
Behövde du urdragare till det lilla nållagret (hk1412)i växellådan med blind botten eller räckte det med värme på det oxå?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Som jag har sett i iprincip alla fall med motor demontering o lagerbyten så har iallafall jag behövt dra ur nålager dom ramlar inte ur blocken.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Brukar räcka med en låsringstång så du får lite tag i lagret om du värmt blocket ordentligt(om det inte trillar ur själv).
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
trots att du värmer?

Ja, jag antar att den tunna lager ytter hylsan är mera spänst i än vad det är i en grövre lagerring.

Men det är möjligt att det som Busaberg skriver att det går fint att dra ur med en låsringstång.

Skälv har jag en sats jätte smidiga lager urdragare för invändiga nålager med tät botten, så jag har aldrig testat med låsringstång.
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Vet inte hur stor skillnad det gör. Men jag har även använt kylsspray för att kyla ner lager ytterligare.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top