Laglig placering av registreringsskylt?

M.Davidsson

Micke
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
KTM 660 -04
Hur är lagen angående placering utav reg.skylt. Får den sitta in under sadeln om den syns bra bakåt och har belysning?

Lite bilder på hur ni har löst placeringen skulle vara kul att se också. Jag har en KTM LC4 och är sugen på att flytta på skylten men vill inte bli olaglig i onödan.

Hur är lagen angående placering utav reg.skylt. Får den sitta in under sadeln om den syns bra bakåt och har belysning?

Lite bilder på hur ni har löst placeringen skulle vara kul att se också. Jag har en KTM LC4 och är sugen på att flytta på skylten men vill inte bli olaglig i onödan.

Skylten måste sitta bakom bakre hjulaxel.

Vad står det om vinkeln då... för jag ha den vinklad så att man bara kan läsa den om man tittar ovanifrån.

Det måste ju finnas någon lagtext på max vinkeln. Som att den tex. ska vara läsbar från 10meters håll eller något liknande,
någon som vet var man kan hitta det?

Blev själv stoppad för några veckor sedan pga plåt i hjulhuset. Dom ville ha 1500:- av mig för det. Snyftade lite, la huvvet på sne å berättade att jag va fattig student å kunde fixa det omgående istället. Så de två kvinnliga poliserna lät mig köra hem å fixa istället... Så ibland kan dom va snälla oxå.

Hade jag varit polis hade jag nog undrat hur du då hade råd med försäkringen...

Hade jag varit polis hade jag nog undrat hur du då hade råd med försäkringen...

Betalar ca 350kr i månaden, så 1500 räcker nästan hela sommaren till det. Eller mat i en hel månad eller 3-4 skolböcker osv :tummenupp

Sen så gick iofs alla sparpengar åt till å köpa hojjen, men man ska ha kul medan man lever! :yoparty

30

Det måste ju finnas någon lagtext på max vinkeln. Som att den tex. ska vara läsbar från 10meters håll eller något liknande,

Enligt en polis som stoppade mej var det 30 reader som gällde. har sett papper på det men minns inte var. bör finnas i massa trådar här pm du söker lite...

Jo har man super syn så kvitar de nästan vilken vinkel man har ju, sist jag körde med ett fordon med skylt så va min skylt vinklad så man såg den klart när man stog 1 meter bakom fordonet om man e ca 170, trode först polisen som kom körande 100meter bakom mig skule klaga på nymmerplåten + att den hade mellan 90-120 decibel, men polisen gled bara närmre o närmre o körde ca 10meter bakom i 1 km o sen gled den bara förbi, va la gött att dom inte sannade mig, tycker ej om böter :(

sätt den breve däcket som man gör på choppers fast på högersidan för då blir snuten förvirrad eltejp funkar med

Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back