Laglighetsfråga

Zebulonm

Omskuren!!? Nä i Norrland kallar vi det
Gick med
3 Oct 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Japp. På vänster sida. Om hojen är landsvägsreggad. Enduroreggad så behövs det ej (på väg till träningen :hihi )

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Zebulonm skrev:
2215311 Japp. På vänster sida. Om hojen är landsvägsreggad. Enduroreggad så behövs det ej (på väg till träningen :hihi )

Är du säker på det? Jag frågade på besiktningen senast och han sa att det inte behövdes på hojar.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Backspeglar behövs ej på maskiner som inte är helfordonsgodkända. Men för din egen skull så är i alla fall en liten rackare på vänster sida, bra att ha. Det är en fråga om överlevnad...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Emil W skrev:
2215971 Men på besiktningen behöver man ej ha speglar på MC....

Det är ju möjligt att de inte bryr sig om det, men det kan man ju inte vara säker på.
Det är det som står i vägverkets regler som gäller.
Följer man det så kan man känna sig lugn.
Men om man litar mer på kompisen som säger att det inte behövs så kan man ju klaga hos honom sen.

Rolf S

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Hojlös
enhjuling skrev:
2215709 Varför tror du det?
SÅ här säger vägverket : http://www20.vv.se/vvfs/htm/2003nr023 .htm#_Toc38949598

Ofta som folk frågar vad man måste och får tvärsäkra svar från andra som tror de vet...

Ok, jag har fel :huvet
Var säker pga att dom säger inget på bilprovningen när man kommer utan backspegel och när jag tog körkort för mc fick jag lära mig att det är inget krav på backspegel på hojen, men det är ju några år sedan nu :rolleyes:

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Jag reggbesiktiga min Husqvarna TC 610 till LV regg för två veckor sedan, inga backspeglar...

Inga anmärkningar och den gick igenom..

Måste vara den enda i sverige med LV reggad TC.. (Cross)

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Finns inget i deras besiktningshandbok som säger att de ska kontrollera backspeglarna däremot om din spegel är trasig så kan de anmärka på det!

Det ASB kollar är en bråkdel av det VV har skrivit regler om, därför anser de inte att backspegel på t,ex PB inte behövs varken inuti eller på höger sida!

Om nu ASB skulle börja gnälla om helfordonsgodkända saker så kommer man inte ens byta blinkers förutom till orig eller byta till slip-on!!!!

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
motardnisse skrev:
2216987 sida!

Om nu ASB skulle börja gnälla om helfordonsgodkända saker så kommer man inte ens byta blinkers förutom till orig eller byta till slip-on!!!!
Möjligt att bilprovningen inte bryr sig.Däremot blev det ett jävla liv på den mcsnut som stoppade mig förra sommaren och upptäckte att det saknades backspegel(och blinkers,reflex bakåt samt regplåt mm).

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Busaberg skrev:
2217124 Möjligt att bilprovningen inte bryr sig.Däremot blev det ett jävla liv på den mcsnut som stoppade mig förra sommaren och upptäckte att det saknades backspegel(och blinkers,reflex bakåt samt regplåt mm).

Jo de går ju tyvärr efter VV regler & lagar. ASB regler är anpassade för just den årligen "beroende på fordon" kontrollen och bedöms inte lika hårt som VV.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM