E4:an södergående mot Stockholm, sväng av vid Kistarakan, f'låt Kymlingelänken och försök svänga vänster mot Silverdal.
Det blir ju aldrig grönt med MC (!) men bil funkar finfint... Har rapporterat till VV.
Har också märkt det.. Samma sak vid bron över E4 vid Frösunda, då man ska svänga ut på E4:an norrgående. Men om man rullar lite fram och tillbaka, på lite olika positioner i körfältets bredd, så verkar de reagera snabbare. Sikta på de där frässpåren i asfalten där de har lagt ner sensorslingan.
Jag har (nån gång för 1-2 år sen) ringt runt lite och frågat. Och så har jag passat på att fråga poliser på gatan. Och jag tror jag har fått olika svar varje gång. Fast "ojdå, det har jag aldrig hört talas om" var ett rätt vanligt svar.
Men oftast säger de nåt i stil med:
1)
Egentligen får man aldrig köra mot rött, inte ens om det är uppenbart är så att ljuset inte reagerar på att det står en MC där.
2) Om polisen ser genom fingrarna med det eller inte är inget de kan stå och lova kategoriskt innan det händer (vilket man iofs kan förstå).
3) Man ska ringa berörd del i aktuell kommun och säga till. Men det är ju lite bökigt om man står vid ett rödljus mitt i natten.
4) Det är OK att leda hojen förbi rödljuset.
Men om det inte finns någon i närheten som ser en så finns det ju per definition inte heller någon polis i närheten som ser det... Så det går nog oftast bra ändå.