Lagligt köra oregistrerad mc till verkstad?

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Jag har köpt en gsxr 600 av nån snubbe som hade importerat den från belgien. Jag har alla papper på den. Sen ett kvitto med att det är min så klart.

Nu undrar jag ifall jag får lov att köra den till verkstad oregistrerad, eller måste jag hyra ett släp för de?

Vill bara ha ett kort svar om ni skulle kunna hjälpa mig :)
Hittar ingen konkret information på vv hemsida :huvet

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Jag har köpt en gsxr 600 av nån snubbe som hade importerat den från belgien. Jag har alla papper på den. Sen ett kvitto med att det är min så klart.

Nu undrar jag ifall jag får lov att köra den till verkstad oregistrerad, eller måste jag hyra ett släp för de?

Du får köra den , men den måste vara försäkrad. Ett oregistrerat fordon kan du bara trafikförsäkra , så det är bara att ringa ditt lokala försäkringsbolag , ge dom ramnummer , så de har ngt att gå på o sen köra till verkstan !

Men du ?? Det låter rätt kallt.....:gnissla

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Du får köra den , men den måste vara försäkrad. Ett oregistrerat fordon kan du bara trafikförsäkra , så det är bara att ringa ditt lokala försäkringsbolag , ge dom ramnummer , så de har ngt att gå på o sen köra till verkstan !

Men du ?? Det låter rätt kallt.....:gnissla

Nja då kanske det blir bättre(billigare) och ta den på släp i sånna fall lr köra den och hoppas på att polisen inte dyker upp, men folk lär ju misstänka nått skumt med mc:n om den inte har någon reg.skylt.

Jag ska regga ner den till 25 kw innan jag registrerar den, eftersom jag har begränsat kort. sen e de ju bara till o ta bort pluggarna lr vad dem nu sätter dit i den o köra på full gas :tummenupp

HEhe självklart ska jag inte köra nu, Bara på torrt väglag och aldrig halt!

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Kör du i denna årstiden blir säkert polisen misstänksam vare sig du har skylt eller inte. Kör försiktigt!

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Kör du i denna årstiden blir säkert polisen misstänksam vare sig du har skylt eller inte. Kör försiktigt!

Kommer inte att köra föränns det blir 10 grader minst och väglaget blir bättre. Vill inte krascha min första hojj, som jag polerar och är så rädd om :)

Men eftersom man får köra sin bil till skroten utan trafikförsäkring så tänkte jag att det gick an att köra hojen till besiktning lr verkstad utan trafikförsäkring lr nått annat :(

Ducster900

Ducster900
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Ducati Monster 900Sie -00 (numera såld...)
Kommer inte att köra föränns det blir 10 grader minst och väglaget blir bättre. Vill inte krascha min första hojj, som jag polerar och är så rädd om :)

Men eftersom man får köra sin bil till skroten utan trafikförsäkring så tänkte jag att det gick an att köra hojen till besiktning lr verkstad utan trafikförsäkring lr nått annat :(

Får man verkligen köra en oförsäkrad bil till skroten?
Jag tror att man måste bärga den till skroten om inte alla papper är i ordning och bilen är oförsäkrad. Man får inte ens bogsera en bil som är avställd. I allafall inte på 1900-talet när jag tog mitt körkort.
Att det förekommer ändå är en annan sak.

Samma borde gälla hojar, tror inte en sekund på att du får köra oreggat ens till närmaste verkstad och utan registrering går det knappast att få den trafikförsäkrad och skattad heller.

Min gissning är att det är "brukande av oregistrerat fordon" och belagt med livstid eller indraget körkort...:)

pitbull

chefs president i hillbilly racing
Gick med
7 Apr 2005
Hoj
R6-09 race R6-06 race R1-05 race
du kan försäkra en oreggad hoj 24 tim trafik om du ska till typ bes eller liknande kostar runt 200:-

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Nja då kanske det blir bättre(billigare) och ta den på släp i sånna fall lr köra den och hoppas på att polisen inte dyker upp, men folk lär ju misstänka nått skumt med mc:n om den inte har någon reg.skylt.

Jag ska regga ner den till 25 kw innan jag registrerar den, eftersom jag har begränsat kort. sen e de ju bara till o ta bort pluggarna lr vad dem nu sätter dit i den o köra på full gas :tummenupp

Ska du skenförsäkra kan du skita i att försäkra.

( Fan, sporthoj.com har förstört mig gaaahh )

elias

Heaven and Hell
Gick med
10 Jan 2007
Hoj
Honda VFR
Ska du skenförsäkra kan du skita i att försäkra.

( Fan, sporthoj.com har förstört mig gaaahh )

Frågan är, hur många på sporthoj.com har en "ärlig" försäkring, dvs på sigsjälva. Kanske dags för en färsk poll?

Nu var jag iofs OT... sorry.

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08

Antar att hojen varit längre i Sverige än en vecka? I så fall måste du antingen ansöka om tillfällig registrering hos VV eller via bilprovningen få ett sk "bevis om avtalad tid" för regbesiktningen. Då är det ok att kortaste vägen köra till och från besiktningen. Hojen måste dessutom vara försäkrat.

Mitt tips är att låna ett släp så slipper du frysa arslet av dig.

Bara av nyfikenhet: vad är det för papper du fått av ägaren?

Frågan är, hur många på sporthoj.com har en "ärlig" försäkring, dvs på sigsjälva. Kanske dags för en färsk poll?

Nu var jag iofs OT... sorry.

De flesta gissar jag. Skenförsäkrare (och de som saknar hojkort) brukar inte vara så populära på SH.

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

Tror du försäkringen gäller om du kör den ostrypt på ett mellankort?

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Antar att hojen varit längre i Sverige än en vecka? I så fall måste du antingen ansöka om tillfällig registrering hos VV eller via bilprovningen få ett sk "bevis om avtalad tid" för regbesiktningen. Då är det ok att kortaste vägen köra till och från besiktningen. Hojen måste dessutom vara försäkrat.

Mitt tips är att låna ett släp så slipper du frysa arslet av dig.

Bara av nyfikenhet: vad är det för papper du fått av ägaren?

De flesta gissar jag. Skenförsäkrare (och de som saknar hojkort) brukar inte vara så populära på SH.

Jag kommer att boka tid för inregistrering så att dem besiktigar den och allt klart. Men innan dess ska jag regga ner den så jag inte måste gå i 2 omgångar! Dett kommer jag dock inte göra nu, utan när sesången närmar sig så klar :tummenupp Har inte hunnit bli så galen än att jag kör mitt i vintern!

Jag köpte hojen dagen efter jul, asså den 25 december, och den har säkert varit nån vecka till innan dess i sverige! Pappren jag har till hojen är registreringspappret från den förste ägaren som köpt den. Står på Italienska allt typ, men alla uppgifter står på den.
Sen har jag papper på servicen. Ett kvitto på att jag köpt den med. Hoppas du fick veta allt du ville där :)

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003
Tror du försäkringen gäller om du kör den ostrypt på ett mellankort?

jag kommer bara att halv försäkra hojjen så den täcker för stöld bara. Vurpar jag så tar jag lite carlssons klister o fixar de!

Blir den stulen så spelar de ingen roll om jag tatt bort strypningen. Det kan ju varit tjuvarna som gjort de!

Sen är de inte mitt fel att dem asen tvingar en o köra på fjuttiga 30 hk!
Ska man behöva stypa hojjen ska man fan också få behöva strypa bilen! Lika för alla!:mad:

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
KTM 950 sm

Sen är de inte mitt fel att dem asen tvingar en o köra på fjuttiga 30 hk!
Ska man behöva stypa hojjen ska man fan också få behöva strypa bilen! Lika för alla!:mad:

Det var ta mig fan det dummaste jag hört i år. Det är inte mitt fel att sossarna har regerat i 12 år heller. Kan jag då skita i alla beslut som dom fattat?
Det är inte mitt fel att man inte får mörda och våldta. Är det då okej att göra det bara för att jag anser mitt omdöme var bättre än beslutsfattarnas?
Det är inte mitt fel att man måste ha försäkring på hojen heller så jag tror jag struntar i det oxå.....
:huvet :huvet :huvet :huvet

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det var ta mig fan det dummaste jag hört i år. Det är inte mitt fel att sossarna har regerat i 12 år heller. Kan jag då skita i alla beslut som dom fattat?
Det är inte mitt fel att man inte får mörda och våldta. Är det då okej att göra det bara för att jag anser mitt omdöme var bättre än beslutsfattarnas?
Det är inte mitt fel att man måste ha försäkring på hojen heller så jag tror jag struntar i det oxå.....

Lugn bara lugn. Vi behöver fler organdonatorer i det här landet. :pannkyss

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Jag anar att ordet 'ironi' saknar betydelse i din värld? :pannkyss ;)

Spliffmaster

Davie Boiii
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 600 2003

Okej så du menar då att du alltid kör i tillåten hastighet och aldrig överskrider hastigheten, och att du är den enda som hatar ghostrider.
:D :D :D

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...