Lagligt med turbo...

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Efter lite prat med SFRO så kan jag meddela att om man bygger ammatör bygd hoj, dvs egensvetsad ram eller inköpt från rambyggare som motomartin, izax eller spondon så kan man utan problem hänga på turbo och få det regbesiktigat med den.

Amatörbyggen har tydligen inga restriktioner när det gäller överladdning, så klart inom rimliga gränser (gränsen är satt på 20% ökning i kraft från original). Turbo och kompressor är fritt fram!!!

Skönt att det fortfarande finns möjlighet att låta kreativiteten flöda, jag menar allt är inte reglerat för vårt bästa ÄN...
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Det går inte att plocka ihop delar från olika märken och låta amatörregga? Typ honda ram, suzukimotor(som man installerar turbo på) och hjul/gaffel från yamaha? Eller måste man handla från en speciell ramtillverkare?
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Efter lite prat med SFRO så kan jag meddela att om man bygger ammatör bygd hoj, dvs egensvetsad ram eller inköpt från rambyggare som motomartin, izax eller spondon så kan man utan problem hänga på turbo och få det regbesiktigat med den.

Amatörbyggen har tydligen inga restriktioner när det gäller överladdning, så klart inom rimliga gränser (gränsen är satt på 20% ökning i kraft från original). Turbo och kompressor är fritt fram!!!

Skönt att det fortfarande finns möjlighet att låta kreativiteten flöda, jag menar allt är inte reglerat för vårt bästa ÄN...

Den informationen fick inte jag när jag pratade med SFRO.
Det är inte bara att tex. svetsa ramen själv och sedan reg.bes hojen.

Det jag fick höra vara att du måste INTYGA att ramen håller för den nya effekten. Detta kan tex. göras genom att hållbarhetstesta den. Det handlar om stora summor.

När det handlar om dessa 20% så är det också en hel del strul när jag ringde runt angående min cykel. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad som sa.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Den informationen fick inte jag när jag pratade med SFRO.
Det är inte bara att tex. svetsa ramen själv och sedan reg.bes hojen.

Det jag fick höra vara att du måste INTYGA att ramen håller för den nya effekten. Detta kan tex. göras genom att hållbarhetstesta den. Det handlar om stora summor.

När det handlar om dessa 20% så är det också en hel del strul när jag ringde runt angående min cykel. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad som sa.

Första besiktning handlar precis om det, ramen får inte vara målad, svetsarna måste synas, hjul, gaffel och motor måste vara på för att besiktningsmannen ska se och bedömma om svetsarna håller eller inte. Man måste intyga (det kan man göra själv) av vilket gods ramen är gjord och hur den är svetsad.

Det finns 3 besiktningar till samt ett bullerprov innan du får rulla ut i trafiken!!

Jag har inte hållbarhetstest på min och den går utan problem att använda!!!

Det går inte att plocka ihop delar från olika märken och låta amatörregga? Typ honda ram, suzukimotor(som man installerar turbo på) och hjul/gaffel från yamaha? Eller måste man handla från en speciell ramtillverkare?

Jag är inte säker men det tror jag ej då räknas det som ombyggd fordon. Ramen har en identitet och bestämmelser av tillverkaren vad den får och inte får ha.
 
Last edited:

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Den informationen fick inte jag när jag pratade med SFRO.
Det är inte bara att tex. svetsa ramen själv och sedan reg.bes hojen.

Det jag fick höra vara att du måste INTYGA att ramen håller för den nya effekten. Detta kan tex. göras genom att hållbarhetstesta den. Det handlar om stora summor.

När det handlar om dessa 20% så är det också en hel del strul när jag ringde runt angående min cykel. Det var ett tag sedan så jag kommer inte ihåg exakt vad som sa.


Du intygar att den håller genom att säga det (skriftligen osv). Låter lite skumt, men så jag fattat det. Sen besiktar han ramen/svetsarna och är han av samma uppfattning så är det bara o köra.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Du intygar att den håller genom att säga det (skriftligen osv). Låter lite skumt, men så jag fattat det. Sen besiktar han ramen/svetsarna och är han av samma uppfattning så är det bara o köra.

Jag fick förklarat för mig att det måste vara en atoriserad firma som utför detta hållbarhetstest av ramen. Att intyga själv är inte en möjlighet.

Dock så verkar det inte heller finnas några helt klara regler.
Ringer du till tex. två olika bes.ingenjörer så kommer du troligen få två olika svar.

Skandal att man kan få så helt olika svar av olika bes.ingenjörer.
 

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Malmo
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
Jag fick förklarat för mig att det måste vara en atoriserad firma som utför detta hållbarhetstest av ramen. Att intyga själv är inte en möjlighet.

Dock så verkar det inte heller finnas några helt klara regler.
Ringer du till tex. två olika bes.ingenjörer så kommer du troligen få två olika svar.

Skandal att man kan få så helt olika svar av olika bes.ingenjörer.

Det behövs inte!!! Som sagt, min är inte det men den. Hela konceptet faller ju med auktoriseringen, då är det inte amatörbygge utan då kan du faktiskt gå i produktion med den.

Synd att du fick annan information, det finns 10 bes.ingenjörer i Sverige (för mc) och är ganska tråkigt om dom inte är samspelta...
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Så det är alltså inte möjligt att få igenom, säg en turbomatad CBR 900 med orginal ram?

Ett ombyggt fordon då, hur är det då?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så det är alltså inte möjligt att få igenom, säg en turbomatad CBR 900 med orginal ram?

Jodå, jag har reggat min hoj med turbo. Inga problem! Men effekt och vrid i de papperna (från auktoriserad firma med bänk) man lämnar till bilprovningen får inte visa högre effekt och vrid är original... Enligt snubben på sbp som registreringsbesiktade min hoj så gällde inte de +20% i effekt och +10% i vrid som gäller på bilar.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
jag undrar varför det ska vara olagligt att ha turbo på mc?
finns många mc och bilar som har det orginal ju?
förstår inte varför jag inte skulle få hänga en på min hoj, så klart skulle man ju få regga om den till annat kw så den blir laglig eller?:va
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
jag undrar varför det ska vara olagligt att ha turbo på mc?
finns många mc och bilar som har det orginal ju?
förstår inte varför jag inte skulle få hänga en på min hoj, så klart skulle man ju få regga om den till annat kw så den blir laglig eller?:va

Det är inte olagligt. Hojar från mitten av 1999 och framåt är helfordonsgodkända så där är det kört, men hojar äldre än 99 är det inga bekymmer att regga med turbo. Regga om till annan effekt går, men de godkänner ingen effektökning, iallafall inte den snubben som reggade min hoj. Men Anders, de godkände väl +20% på din hoj?? Det gjorde de inte på min... Hmm. Det är väl upp till besiktningsgubben, men jag tycker inte att de ska ha olika uppfattningar om hur det ska vara... Dispenser ges av tillverkarna, och från Suzuki är det helt kört att få papper på att ramen och bromsarna klarar mer effekt än det står i papperna. Går inte ens att få dispens för 10 hästar extra Men har du t.ex. 150 hk/110 Nm så kan du regga med allt under det, inom rimliga gränser förstås... Det enda man kan fuska lite med är att effekten i papperna brukar vara på veven , och kommer du med påskrivna bromsbänksintyg på att hojen ger exakt den effekten och vridet och "glömmer" att säga att den effekten är på hjulet, så går det. Men det är ju inga stora effektskillnader..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
...vill man göra det enkelt för sig har jag en laglig turbohoj till salu. TAN271, -90 gsxr1157t, 55k. Kört 402 på 9.30 med kortsving och längst ut på svingen har det gått 8.70. Jag väger 105. 30/26.5 topp med Falicon-stakar i botten. E85-konverterad.
110 kW enligt papprena.
Och nedan beviset från vägverket att den är reggad med turbo.

Fan, nu vart man sugen på turbo igen...
 

Bifogat

  • Image3.jpg
    Image3.jpg
    41.8 KB · Visningar: 232

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
vad tror ni besiktnings mannen säger om man ta bort turbon och monterar ditt orginal systemet men låter laddtrycks mätaren vara kvar,:D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Så här ser det ut om jag kollar på min hoj hos Vägverket! Men jag fick gå ända ner till 67 kW för att reggningsgubben skulle bli nöjd :D
 

Bifogat

  • vvinfo.JPG
    vvinfo.JPG
    18.4 KB · Visningar: 219

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hur sänker man enklast motoreffekten vid bänkkörningen?

Plocka bort turbon är ju en lösning, men skulle det inte funka att låsa turbinaxeln genom att använda en spärrskaftshylsa som passar på axeln och svetsa fast den i en platta så den kan monteras mellan turbon och dumppipan? Då slipper man dessutom plugga oljeslangar och sånt...
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
vad tror ni besiktnings mannen säger om man ta bort turbon och monterar ditt orginal systemet men låter laddtrycks mätaren vara kvar,:D

Så gjorde jag. Han frågade om det var turbo på hojen. Nä sa jag. Men du har lu laddtrycksmätare? Ja, det är tufft.

Han bara muttrade lite men dt blev inte mer. IC:n satt oxå kvar.

Hur sänker man enklast motoreffekten vid bänkkörningen?

Det gör man inte. Men man kan enkelt ändra bänkpapperet i Photoshop :D
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det gör man inte. Men man kan enkelt ändra bänkpapperet i Photoshop

Å fan, var det så enkelt. Men hur förklarar man att hojen som ska vara på 72 hk reste på 4:an när besiktningsgubben Gunnar 57 år fick för sig att gasa lite extra under provkörningen?
 

Miks

Medlem
Gick med
25 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
X-11
Efter lite prat med SFRO så kan jag meddela att om man bygger ammatör bygd hoj, dvs egensvetsad ram eller inköpt från rambyggare som motomartin, izax eller spondon så kan man utan problem hänga på turbo och få det regbesiktigat med den.

Amatörbyggen har tydligen inga restriktioner när det gäller överladdning, så klart inom rimliga gränser (gränsen är satt på 20% ökning i kraft från original). Turbo och kompressor är fritt fram!!!

Skönt att det fortfarande finns möjlighet att låta kreativiteten flöda, jag menar allt är inte reglerat för vårt bästa ÄN...

20% ökning från orginal vadå? Ursprungseffekten på motorn?
Jag fattar inte, sfro har väl en vikt/effekt regel de tillämpar på amatörbyggdafordon?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur sänker man enklast motoreffekten vid bänkkörningen?
Man släpper av på gasen när trycket kommer :tummenupp Funkade fint.


Men hur förklarar man att hojen som ska vara på 72 hk reste på 4:an när besiktningsgubben Gunnar 57 år fick för sig att gasa lite extra under provkörningen?
Det gör man inte... men innan man kommer till SBP så kan det vara ett plus om man hunnit lossa wastegate-armen från luckan :tummenupp Då reser den sig inte på 4:an... Laddar väl 0,25 då ungefär, men då får man varva.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top