Lagom mycket sag ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kollade bak med hjälp av sonen.

Bak
Mätte mellan ett rör genom bakaxeln och en tejp på sidokåpan rakt upp.
Utfjädrat 47,5 cm
Enbart hoj 47 cm, ihoptryckt 5 mm
Med mig på sadeln 44,7cm, ihoptryckt 28mm

Fram kollade med ett buntbant runt nedre gaffelröret.
Och mätte från buntbandet upp till dammtätningen

Enbart hoj 39 mm
Med mig på sadeln ihoptryckt 49 mm

Justeringen fram är skruvad ner av tidigare ägare så långt som möjligt.
Så jag kan skruva upp den och få ännu mera sag.

Kollade här och för mig med 260 kg tung hoj 570 lbs
och vikt själv utan utrustning 110kg 240 lbs så blev resultatet lämplig fjäder 1,1kg/mm eller för bana 1,2kg/mm
Kommentarer kring det ?
http://sonicsprings.com/catalog/calculate_spring_rate.php?osCsid=ffe31e060a26b1e87e79aba5a9ae1326

Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag har sagt det förr och jag drar mig inte för att säga det igen - jag ger inte fem öre för den typen av "spring rate calculator"...

Det finns massor med olika online-varianter och jag har fortfarande inte sett en enda som baserar sig på vetenskap eller som är skapad av en person med kunskaper om fjädring och chassiedynamik. Flera av dem försöker ge intrycket att de har något slags avancerat simuleringsprogram som rullar i bakgrunden och som spottar ur sig en optimerad fjäderkonstant baserad på ett antal tveksamma indata. I själva verket består de flesta av någon form av simpel lookup-tabell med inget annat än erfarenhetsbaserade värden, alltså nummer man stulit från någon redan existerande gathoj.

Dessutom - att överhuvudtaget påstå att det finns en optimal fjäderkonstant som kan tas fram på teoretisk väg visar verkligen att man inte har erforderlig utbildning på området. Fjäderkonstanten är bara en liten del av en gigantisk ekvation och beroende på andra variabler i samma ekvation behöver den inte ha endast ett optimum.

I just ditt fall tror jag att du har mycket större nytta av att ställa in korrekt sag på de fjäderkonstanter som Suzuki valde för just Hayabusan. De ingenjörer som konstruerade, testade och byggde denna hoj är sannerligen inga idioter och de har nog mycket goda anledningar till sina val.

För övrigt verkar det väl inte vara något större fel på dina sag-nummer...? Möjligtvis att numret fram är något stort i förhållande till numret bak...? Det finns en gammal tumregel om att sag med förare bör vara 1/3 av fjädringsvägen och på de flesta sporthojar brukar det betyda ~ 40 mm fram och ~ 30 mm bak. Återigen, det är en tumregel som man inte behöver följa slaviskt.

Nyheter
Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...