Lambdasond..

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
MZ Baghira, TZR660, 916, RGV686 mm
Hallå,
Funderar lite på att köpa mig en lambdasond och mätare för att slippa baktrimma så jävligt när jag bestyckar. Finns det månne fler vedbodtrimmare som använder sig av detta? och i såfall; vad har ni för grejor? Köpt ett färdigt kit eller hempul? Jag har kollat lite på ett kit som Kedo säljer, rätt så rimliga pengar men skulle gärna höra om det finns andra options.
/660

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
Kahobe skrev:
Usch.. USD 529...
Kedo tar 119+85€ Rena rean alltså...
Tyvärr är väl inte tyskan på topp så jag har inte så mkt info att komma med.
Själva lambdasonden borde man ju kunna hämta på skroten för en tia, problemet är ju sen att fixa en mätare så man ser nåt också!
/660

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
http://wbo2.com/

Rackarns smart.. Förutom lambdasignalen finns det Ingång för 3 analoga signaler (0-5V), 3 termoelement samt rpmsignal, allt rasslar sedan ut i andra änden i ett RS232 format, programvara till palm som fångar upp detta finns..

Komplett med LSU-sensor 650 aussie-dollar!

(Kommer mycket troligt köpa i vinter..)

/B

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Billigast är en Lambda-sond från en (hyffsat ny) bil från skroten plus en högohmig (>100k) voltmeter (0 - 1 volt).

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Bj.O.rn skrev:
http://wbo2.com/

Rackarns smart.. Förutom lambdasignalen finns det Ingång för 3 analoga signaler (0-5V), 3 termoelement samt rpmsignal, allt rasslar sedan ut i andra änden i ett RS232 format, programvara till palm som fångar upp detta finns..

Komplett med LSU-sensor 650 aussie-dollar!

(Kommer mycket troligt köpa i vinter..)

/B

Jag Jag har en sådan som jag lött ihop själv kostade under 3000. men jag har inte kört den än

EDIT: alltså 3000 är utan sensor, sensorn hittade jag i en container på jobbet (gäller att jobba på rätt sälle bara)
Klarar du dig med en binär (som bara säger om du är fet eller mager) så är det Brinks variant som gäller!
(Tyvärr kostar nog en sensor mer en ett par tior på skroten)

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
triple skrev:
Jag Jag har en sådan som jag lött ihop själv kostade under 3000. men jag har inte kört den än

EDIT: alltså 3000 är utan sensor, sensorn hittade jag i en container på jobbet (gäller att jobba på rätt sälle bara)
Klarar du dig med en binär (som bara säger om du är fet eller mager) så är det Brinks variant som gäller!
(Tyvärr kostar nog en sensor mer en ett par tior på skroten)

Ungefär 5000 svenska med displaybyggsatsen å sensor, En LSU kostar väl en tusing eller så kan jag tänka.. En tusenlapp att tjäna alltså, nackdelen är att jag garanterat gör fel..

Köper nog färdigt å klart tror jag :va

/B

triple

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona -02 & KTM_200EXC -03
Bj.O.rn skrev:
Ungefär 5000 svenska med displaybyggsatsen å sensor, En LSU kostar väl en tusing eller så kan jag tänka.. En tusenlapp att tjäna alltså, nackdelen är att jag garanterat gör fel..

Köper nog färdigt å klart tror jag :va

/B

Hum, nu var jag nog lite fuller... Dryga 1500 + svensk moms, så det slutar runt 2000.

Tänk på att tullen oftast öppnar paketet och kollar vad det är i, ligger det ett kvitto i (som det gjorde i Tech Edge fallet) så lägger dom på svensk moms!

(Föresten: Grattis på födelsedagen Björn :1pajas )

EDIT: inte riktigt nykter än tydligen

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Då hade du otur med tullen.. Har skickat efter grejjor ett flertal gånger därifrån (delar till gammelduccen) å det har slunkit igenom varenda gång..

Nån gång ska ju vara den första såklart..

Blir nog att öva upp löderikunskaperna då, 2550 spänn för en byggsats med display å sond..

/B

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ska ni köpa lambda på skroten så glöm inte att wideband är en helt annan sensor än 'gamla' lambdasonder. Dom är inte alls kompatibla.

Dalhems www.dalhems.com har en halvbra 30 dioders display f 2.200:- utan sond. Använder nog fortfarande gamla sortens sond. Rätt lärorikt att se sånt man aldrig sett förut, alltså blandningen i detta fall.
/u

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Kan detta vara något?

MRM-Racing

FMI-1.2 Lambdamätare, storsäljare som är mycket tydlig att avläsa.
Bästa "enkla" lambdamätaren av alla vi testat.
FMI-1.2 har 20 dioders grafisk visning. Passar alla motorer. Leveras komplett med display förvärmd sond, svetsfäste, plugg och instruktionsbok. Drivspänning 6-24 Volt. Displaymått 130x 65 x 25 mm.

SEK 2395.00

Kolla under Tillbehör, Övrigt

http://www.mamut.com/controls/shop/shops/1/default.asp?wwwalias=mrmracing

/S

Last edited:

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen alls :(
Har också en enkel diod-display och en sån här förvärmd enkel sensor, är väl inte så bra på feta värden men den hjälper ändå bra när man ska bestycka / programmera.
Jag köpte färdigt kit med sensor, display, rostfri svetsmutter och allt som behövdes på Civinco för ca 3000,- och såna kit har väl dom flesta trimfirmor, är ju enkelt och man slipper få fel grejer som inte lirar, det där på MRM verkade ju billigt... ringt runt ?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
kamikaze skrev:
Du skulle inte vilja utveckla detta lite?

En Lambdasond avger en spänning mellan 0 till ca 1 volt beroende på syremängden i avgaserna när den är uppvärmd (av avgaserna). Den spänningen kan mätas med en högohmig (>100k) voltmeter. En digital voltmeter är totalt kass på att avläsa värdena (flimmer), däremot en gammal analog bör funka perfekt - om än lite slö.

660

Ny medlem
Gick med
13 Nov 2003
Hoj
...ber att få framföra mina djupaste tack för visat intresse...
/660

Markus Thorén

Ny medlem
Gick med
31 May 2003
Hoj
Honda CR250
Om man vill ha lambdasond för att optimera prestanda krävs en riktig bredbandssond ca: pris 50000kr. Finns väl även de som säljer "bredbandslambda" inte riktiga men som klarar av att mäta ganska bra i det feta området vilket är det man är intresserad av vid trimning. En lambdasond från bil kan bara känna om bilen går fett eller snålt dvs. om lambda är över eller under 1.0 (bara vid 1.0 som man kan få ut en bra avgasrening ur katalysatorn). Vill man ha ut maximalt med effekt ska man efterstäva En något fetare blandning och i stället köra med ett lambda på 0.89=Maximal effekt.

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Bj.O.rn skrev:
WB2o i byggsats beställdes nyss..

Nästa projelkt blir således en eeprom-brännare å att klura ut hemligheterna i marelli-datorn.. Alternativt kanke en sån här burk vore nåt:

http://www.mmcompsys.com/datasheets/83814062100 MAR600 v4.pdf

Kostar 850 Euro..

/B

Visst är det en Marelli P7:a lr p8:a i 916?
Det finns plugin-ersättningsdatorer som du kan styra.
em4p8t.JPG

exempel 1

Roligast är Cliff Jefferies hackprojekt på Marelli 16M och P8:
My16M

Själv har jag en WM1.5:a completterad med PowerCommanderIII-usb.

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gthyni skrev:
Visst är det en Marelli P7:a lr p8:a i 916?
Det finns plugin-ersättningsdatorer som du kan styra.
em4p8t.JPG

exempel 1

Roligast är Cliff Jefferies hackprojekt på Marelli 16M och P8:
My16M

Själv har jag en WM1.5:a completterad med PowerCommanderIII-usb.

Jo, det är en P8, sitter på SP samt SPS modellerna plus första årets 916

Motec vore en önskedröm, har jobbat lite med ett sånt system (sitter en Motec M8 på Skölds hoj) men det kostar ganska mycket pengar..

Gjorde ett återbeök på Jefferies sida sent inatt, kul att se att P8-klonen har utvecklats.. :) Skulle vara ett jäkligt kul projekt det där..

Powercommander finns inte till min hoj, till 916/996biposto med 16M-dator däremot.. P8 kör ju med enkelinjektor vid låglast å två vid höga, tror inte powecommandern blir speciellt klok på det..

/B

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...