lamell byte på honda crm-94

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
crm 180cc *SÅLD*,fude 150cc,samurai 150cc,AF1 futura sportpro
tjena! ska byta lameller på min nyinköpta crm,å ja undrar om de nåt speciellt man ska tänka på.o visst e de väl torrkoppling på crm? å finns de någon verkstadshandbok som kan vara till hjälp?å var ska man isåfall skaffa den?(har redan hittat en bok till nsr,men går det att använda den till crm?)

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
nsrboken går att använda till crmen.

det är inte torrkoppling... köp olja alltså...

vad du ska tänka på.... ja du. memomera vart allt sitter, lägg skruvarna i rätt ordning så dom hamnar på rätt ställe.

när du fått bort kåpan börjar det jobbiga... jag byggde ett verktyg med ett spännband och en brädbit för att hålla emot korgen när jag låssade de 4 skruvarna. men nu denna gången slog jag bara och det gick. prova om de går, ananrs custommada.

sen måste du bygga ett verktyg för att låssa själva centrumbulten. den sitter som fan.... jag gjorde en plåt med 3 hål och lite utsågning mellan. sen tog jag en fast nyckel och satte på högkant lixom i den kontiga muttern och tog en skiftnyckel för att snurra på den andra nyckeln.

låter säkert jättekrångligt men jag orkar fan inte förklara bättre:D det är inte så svårt när duväl håller på att greja. kan säga att det underlättar jäävligt mkt om du har en mutterdragare...

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
lät nog lite krångligt det där.förra ägaren försäkrade att de var ett lätt byte:huvet .har i.a.f tillgång till mutterdragare och nsr verktygshandbok.
skulle det månne löna sig att byta till styvare fjädrar på samma gång?
sitter en 180cc malossi cylinder på,så det kanske behövs styvare fjädrar.
e de mycke extra arbete att byta fjädrar på samma gång?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
lägg hojjen på sidan så behöver du inte ens ta ur oljan. Öppna så ser du hur du ska göra. Det är svårare att förklara hur man gör än att göra det.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
lägg hojjen på sidan så behöver du inte ens ta ur oljan. Öppna så ser du hur du ska göra. Det är svårare att förklara hur man gör än att göra det.

kan inte annat än att hålla med. är inga konstigheter när du väl får isär skiten.

och fjädrarna måste du ändå plocka ur så de e bara att byta:tummenupp vill du slippa byta kan du göra en liten distans av en brika lr nåt till varje fjäder och slänga i;)

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
tackar för svaren! ska beställa hårdare fjädrar på samma gång ja beställer lameller.
ja antar att man kan köpa delar där det bara står att de passar till nsr och inte crm?

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
sådar ja, nu e nya lammeller och hårdare lammellfjädrar beställda:tummenupp .

Moparboy440

Medlem
Gick med
30 Apr 2008
Hoj
var in å kollade till biblioteketet där de hade en verkstadshandbok för honda nsr,men stod att den passade till modellerna 93 å bakåt. går den ändå att använda måntro? å så undrar ja lite om de löner sig att tappa ut växellådsoljan innan man börjar?kanske mindre kletigt?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!