Lameller

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Rev kopplingen igår pga den slirar varje gång jag passerar 11k rpm. Lamellerna är i mitt tycke slut, men stål skivorna va tok fräsha. Hur ska lameller se ut? Vet hur dom serut på bilar men är osäker på hoj. Finns det någon vänlig själ som har bilder på en slut och en ny?

Det jag gjorde för att lösa problemet var att montera ett par brickor på fjädrarna, för att få dom hårdare. Allt verkar funka men hur lång livslängd kan jag räkna me?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Finns oftast ett min.mått på tjockleken på lamellerna i verkstads-
handboken. Det ger en hint om dom är slut. Men jag antar man
t.ex. kan råka bränna dom redan tidigare.

Omöjligt säga hur länge du klarar dig utan att byta.
/u
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Okej, då är det väll bara köra tills det rasar, och när det gör det så beställer man nya och nya fjädrar. Men lamellerna är inte brännda vad jag kan se med ögat, utan det är bara väldigt lite gods kvar utav själva slitytan mindra än 0,5mm på varje sida. Nya borde ha ca 1mm-2 vad jag tror. Men jag är lite orolig att fjädrarna ska mattas fort nu när dom är mer spännda.
 
Last edited:

kawa69

Jobbar
Gick med
7 Mar 2003
Ort
hemma
Hoj
mc
prova att slipa försiktigt med ett fint sandpapper så kommer de nog att funka om de har blivit lite brända.
 

Banco

Fortsätter att förnedra...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
Crescent
jag tror inte att fjädrarna kommer att mattas eftersom de borde vara lika mycket spända nu med extra brickor som med nya lameller (då de är tjockare), alternativet till brickorna är ju annars en extra lamell. Kör på, du sliter ju bara på det gamla som förr eller senare ändå måste bytas och när det börjar slira nästa gång får du se dig om efter ett nytt lamellpaket. :tummenupp
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Banco och uffe.

Jo jag kommer ju köra tills den är tokslut, allt för att just nu är jag luspank. Hojen måste därför fungera tills det börjar rulla in pengar (20 idag=5 dagar kvar). Men med lite tur så ska väll min koppling hålla någon eller några månader.
 

JohanE

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha FZR 600, TM Racing 250cc
Min koppling blev dålig efter oljebyte och garagevändnings-övning ungefär 45 minuter. Rekommenderar du att jag ska testa att byta olja igen (körde ju till rätt olja nyss så det borde inte vara det) eller ska jag stoppa i brickor innanför fjädrarna?
Hur stor är risken för att man förstör packningen när man ska ta bort lamellerna? Måste man byta packning varje gång man öppnar kanske?




Qwerty skrev:
Banco och uffe.

Jo jag kommer ju köra tills den är tokslut, allt för att just nu är jag luspank. Hojen måste därför fungera tills det börjar rulla in pengar (20 idag=5 dagar kvar). Men med lite tur så ska väll min koppling hålla någon eller några månader.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top