Lan Hjälp

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM Freeride 250R 2016 | KTM 640 SM 2002
Polaren kom över idag och vi ska köra lite lan. Det har dock uppstått lite problem. Först ville vi ha så att båda datorerna fick tillgång till Internet, så jag tankade lite olika proxy program. Detta funkade lite halvbra till en början, det enda felet var att polaren bara kom in på altavista och google. Så vi bytte program och då slutade allting att fungera. Nu snackar inte ens datorerna med varandra på nätverket. Behöver lite vägledning här tack.
Det vi kör med är en Ethernet 100 mbps nätverksswitch.

MvH
Spiken

/Edit
Så, då var det äntligen fixat :D
(Hoppas jag)

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Spiken skrev:
Polaren kom över idag och vi ska köra lite lan. Det har dock uppstått lite problem. Först ville vi ha så att båda datorerna fick tillgång till Internet, så jag tankade lite olika proxy program. Detta funkade lite halvbra till en början, det enda felet var att polaren bara kom in på altavista och google. Så vi bytte program och då slutade allting att fungera. Nu snackar inte ens datorerna med varandra på nätverket. Behöver lite vägledning här tack.
Det vi kör med är en Ethernet 100 mbps nätverksswitch.

MvH
Spiken

/Edit
Så, då var det äntligen fixat :D
(Hoppas jag)

Men behöver man tanka hem massa program för att få tillgång till internet. Är det inte bara att plugga i TP kablarna/välj ipnr. autom. så ska man komma ut sen

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Lan Hjälp

R1 Uffe skrev:
Men behöver man tanka hem massa program för att få tillgång till internet. Är det inte bara att plugga i TP kablarna/välj ipnr. autom. så ska man komma ut sen
Med router funkar det så, inte med switch.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Re: Re: Re: Lan Hjälp

Spiken skrev:
Med router funkar det så, inte med switch.

OK, man blir smartare för varje dag märker jag :7peta

Spiken

aka. Strajpen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Lan Hjälp

R1 Uffe skrev:
OK, man blir smartare för varje dag märker jag :7peta
Haha, skulle den där "peta-smileyn" få det du sa att framstå som en pik eller? Isf. förstod jag den inte ;)

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: Re: Re: Lan Hjälp

Spiken skrev:
Haha, skulle den där "peta-smileyn" få det du sa att framstå som en pik eller? Isf. förstod jag den inte ;)

Nej så var det inte, utan att DU petade på mig & lärde mig en sak :tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping