Laptimer baserad på handdator för under 500 kr!

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Va, är det ingen som nappar på detta? :fatta!

299 kr för sändare och mottagare, gratis programvara + en sladd till handdatorn. BILLIGT!
Och så praktiskt att få över tiderna till PC'n vid nästa synkning!

Ett alternativ om man saknar handdator kan ju vara att koppla mottagaren till motorcykelns inbyggda laptimer, så man slipper trigga den manuellt.

Laptimer är originalutrustning på Aprilia Mille/Falco m.fl. sen 1998... Riktiga sporthojar har laptimer! :7peta
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Riktiga sporthojar har 4 cylindrar :7peta

//jaG

Tokas skrev:
Va, är det ingen som nappar på detta? :fatta!

299 kr för sändare och mottagare, gratis programvara + en sladd till handdatorn. BILLIGT!
Och så praktiskt att få över tiderna till PC'n vid nästa synkning!

Ett alternativ om man saknar handdator kan ju vara att koppla mottagaren till motorcykelns inbyggda laptimer, så man slipper trigga den manuellt.

Laptimer är originalutrustning på Aprilia Mille/Falco m.fl. sen 1998... Riktiga sporthojar har laptimer! :7peta
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Inte för att vara negativ (...) men min erfarenhet av saken är att man bör koda signalen i någon form för att undvika feltriggningar pga solen. Det är också den delen som gör allt mycket mer besvärligt och dyrare.
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Är inte de med längre avstånd(Läs: mer än 2 meter) vanligtvis modulerade till 38kHz?
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Kul med lite svar i dennna tråd, -äntligen!

Krävdes det att jag skulle bli stöddig, eller? :dummer

Får fundera på det där med kodad signal... Men för 299 spänn kan det ju ändå inte vara helt fel. :va
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Finns det spel till?

//"kan du starta hojen? vill veta hur den låter>'men det är ju redan igång!!!"
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Bengan skrev:
Är inte de med längre avstånd(Läs: mer än 2 meter) vanligtvis modulerade till 38kHz?

Ofta är sensorn modulerad så som du säger. Problemet är att det inte räcker då ex. solen "flashar" förbi. Ett sådan flash, eller vad man nu ska kalla det, innehåller en hel drös frekvenser så sensorn triggas ändå. Man bör/måste alltså överlagra en kodning utöver denna.
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Triboman skrev:
Ofta är sensorn modulerad så som du säger. Problemet är att det inte räcker då ex. solen "flashar" förbi. Ett sådan flash, eller vad man nu ska kalla det, innehåller en hel drös frekvenser så sensorn triggas ändå. Man bör/måste alltså överlagra en kodning utöver denna.
Så med en enkel (okodad) mottagare är risken för feltriggningar överhängande?

Eller kan man undvika detta genom att montera mottagaren så att den inte är exponerad för solljus?
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Det finns som vanligt undantag men jag skulle nog påstå att det blir problem utan kodning. Man kan säkert sätta mottagaren på något skyddat ställe men då måste man flytta den beroende på hur solen står osv under en bandag. Det kanske verkar lite klåparmässigt och säkert också irriterande i längden då man inte är säker på om det var en solreflex man fick eller en sann triggning. Något för en regnig dag? ;-)
 

Bengan

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Lilla Edet
Hoj
Katana -82
Triboman skrev:
Det finns som vanligt undantag men jag skulle nog påstå att det blir problem utan kodning. Man kan säkert sätta mottagaren på något skyddat ställe men då måste man flytta den beroende på hur solen står osv under en bandag. Det kanske verkar lite klåparmässigt och säkert också irriterande i längden då man inte är säker på om det var en solreflex man fick eller en sann triggning. Något för en regnig dag? ;-)
Borde man inte kunna bygga något sådanthär kring mottagaren för att bli av med solreflexer?
Code:
rör med "lameller" som är helt mattsvart
          ¯¯¯¯|¯¯|¯¯|¯¯|¯¯|¯¯|
 signal in->                (|<-mottagare
          ____|__|__|__|__|__|
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Jo, men man bygger inte bort grundproblemet. Jag menade egentligen inte bara reflexer, utan problemet är "värre" än så. Om man låter solen blinka i sensorn som en brant puls, innehåller den matematiskt sett flera frekvenser, bla grundmoduleringen på ex. 38kHz, vilket gör att den triggar likt förb****t...
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
Finns det något ställe där man kan köpa en mottagare med ett "38 kHz filter" inbyggt, eller göra ett filter att sätta mellan denna budgetmottagare och sin egen laptimer?

Kan detta köpas eller göras billigt? Jag menar att vitsen ligger i att hela denna lösning kostar betydligt mindre än en komplett ny laptimer.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
farmerlip skrev:
Ska du vara ensam på banan?
Vad menar du med det??? :va


Jag har hittat en IR-mottagare med inbyggda valbara filter, för AIM/Lapcom/Alfano, från tillverkaren Alfano (Klicka på Options och bläddra ner till Infrared receivers), pris €62.

I USA hos Greenflag.net kan man köpa denna mottagare för $49,50, Sändare för $56.
De säljer också Mychron prylar (A.I.M. m.a.o. antar jag) : Mottagare $56, Sändare $35,95!
:tummenupp
 

Triboman

...
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450 SM, CR250R, Polini
Mottagare med 38kHz modulering kan man köpa direkt hos Elfa för typ 35 spänn! Dock krävs det ju ytterligare kodning av signalen för att det ska fungera vettigt.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
IR strålen bryts väl vid varje passering oavsett vad som passerar, eller har jag fattat fel. Bluetooth eller Wlan kanske....
Tokas skrev:
Vad menar du med det??? :va


Jag har hittat en IR-mottagare med inbyggda valbara filter, för AIM/Lapcom/Alfano, från tillverkaren Alfano (Klicka på Options och bläddra ner till Infrared receivers), pris €62.

I USA hos Greenflag.net kan man köpa denna mottagare för $49,50, Sändare för $56.
De säljer också Mychron prylar (A.I.M. m.a.o. antar jag) : Mottagare $56, Sändare $35,95!
:tummenupp
 

Davve84

'En jävel på att Fega !
Gick med
9 Nov 2003
Ort
Globen
Hoj
VX 800
:tungan finns de inte till radiostyrda bilar !! lap boy tror jag den hette ! såg att södres rc hobby hadde sånna i sin "rea" låda ring o hör med dem ... fast jag vet inte hur de funkar till mc ,,, va bar ett förslag.. :3freak
 

Tokas

Hoj hänger i garagetak, dags att skruva?
Gick med
24 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Aprilia RSV mille -02
farmerlip skrev:
IR strålen bryts väl vid varje passering oavsett vad som passerar, eller har jag fattat fel. Bluetooth eller Wlan kanske....

OK. Nu fattar jag.
Nej, jag planerar inte att vara ensam på banan. Sändaren placeras bredvid banan och riktad tvärs över banan. Mottagaren sitter PÅ HOJEN...
Alltså kan varje åkare ha varsin mottagare.

Triboman skrev:
Mottagare med 38kHz modulering kan man köpa direkt hos Elfa för typ 35 spänn! Dock krävs det ju ytterligare kodning av signalen för att det ska fungera vettigt.
Länk? Art-nr?
Vilken ytterligare kodning? Svår att fixa?

Eller ska man köpa en mottagare enligt ovan?
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top